چه رابطه‌ای بین شرکت‌های بازار یابی شبکه‌ای با کلاهبرداران رمزارز است؟

آفتاب یزد: این روزها شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از کلاهبرداران هرمی و پانزی در حوزه رمز‌ارز‌ها ورود کرده و از روش‌های جدید برای سوءاستفاده از افراد نا‌آگاه استفاده می‌کنند. رمزارز کینگ مانی و کیف پول مورد استفاده کاربران آن (یوتی بایت)، نمونه‌‎ای از حضور شرکت‌های بازاریابی شبه هرمی در حوزه رمز‌ارز‌ها است. شواهد حاکی از آن است که یک شرکت معروف در عرصه بازاریابی شبکه‌‎ای در کشورمان ادعا کرده که یک پروژه رمز‌ارز معتبر در کشور سوئد راه‌اندازی شده است که توسط این شرکت ارائه می‌شود، در حالی که اطلاعات دقیقی توسط این شرکت از توسعه دهندگان کینگ مانی ارائه نشده و ترافیک سایت کینگ مانی نشان‌دهنده این مسئله بود که عمده کاربران آن ایرانی هستند. حالا روز جمعه شاهد تجمع اعتراضی مالباختگان این شرکت هرمی بودیم و سوال اینجاست که آیا نظارتی بر روند کاری این شرکت‌های هرمی صورت نمی‌گیرد؟
>ماجرای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای از کجا شروع شد؟
ماجرای بازاریابی شبکه‌ای در ایران به شرکت‌های هرمی یا به اصطلاح «گولد کوئست» بر می‌گردد. شرکت‌های بی‌نام و نشانی که از مردم دعوت می‌کردند تا با خرید چند کاغذ بی‌اعتبار وارد شبکه شوند و دیگران نیز به این کار تشویق کنند. بعدها پای کالاهای لوکس نیز به این برنامه‌ها باز شد تا اینکه بعد از مدتی غیر شرعی و غیرقانونی بودن این شرکت‌های بی‌نام و نشان بر سر زبان‌ها افتاد و چیزی نگذشت که اعضا بعد از مدتی پی به کلاهی که سرشان رفت بردند که البته خیلی دیر شده بود. با این حال اما شیوه بازاریابی شبکه‌ای در ایران تمام نشد بلکه بهانه‌ای شد تا هربار یک سری شرکت قدم علم کنند و این بار خودشان را در وهله اول ضد «گلد کوئست» معرفی کنند و بدین ترتیب دوباره جذب عضو کنند. یکی از ایراداتی که به شرکت‌های هرمی و گلدکوئستی وارد بود رسیدن سرشاخه‌های آن‌ها به خارج از کشور و فروش اقلام لوکس و غیرقابل استفاده بود. در چندسال اخیر دوباره موج دیگری از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و به اصطلاح نتورکی سر بیرون آورده‌اند که با فروش شبکه‌ای کالاهای مصرفی به این نوع بازاریابی شکل دیگری دادند. شرکت‌هایی که با نام و نشان و تبلیغات‌های بسیاری ظاهر می‌شوند و کنفرانس‌ها و همایش‌های روان شناسی زیادی برگزار می‌کنند و افراد زیادی هم در آن عضویت دارند.
در چندسال اخیراما شرکت‌های نتورکی بیش از پیش قد کشیده‌اند و اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور کردند و حتی از پدران آمریکایی بازاریابی شبکه‌ای دعوت کرده‌اند که در جلساتشان حضور پیدا کنند. تیم باشگاهی فوتبال تاسیس کرده‌اند و اعلام می‌شود که مجوز رسمی نیز از وزرات صنعت، معدن و تجارت دارند و زیر نظر این مجوز به فعالیت‌هایشان به‌طور رسمی ادامه می‌دهند و اقدام به عضوگیری می‌کنند. حالا اما شنیده می‌شود که برخی از این شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی فیک کرده‌اند و در پی آن هم افراد زیادی همین شرکت‌های هرمی مورد سوء استفاده مالی قرار گرفته‌اند و حالا باسرمایه‌ای که بر باد رفته دست‌شان به جایی بند نیست!


>تجمع مالباختگان یک شرکت هرمی
روز جمعه ۱۴ آبان‌ماه ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد مالباختگان یکی از شرکت‌های بازار یابی شبکه‌ای در اعتراض به کلاهبرداری و بالاکشیدن پول‌شان، در برابر دفتر مرکزی این شرکت در تهران گردهم آمدند تا مطالبه‌گری نمایند.آنها پلاکاردی در دست داشتند که بر روی آن لوگوی سایت‌های ‌کلاهبردار قرار داشت و روی آن خطاب به صاحبان این شرکت نوشته بودند: «…این سایت‌ها چی شد؟ این بود پاسخ اعتماد ما».
شنیده‌ها حاکی از این است که یکی از همین شرکت‌های هرمی طی دو سال اخیر با معرفی و شبکه‌سازی با یک صرافی و ارائه یک رمزارز جعلی اقدام به کلاهبرداری چند میلیون دلاری کرده است.به گفته مالباختگان این شرکت هرمی، چندین میلیون دلار ارز بیت کوین مردم به ارز جعلی تبدیل شده است. اقدامی که دیگر قابل برگشت به بیت‌کوین نیست و از دسترس آنها خارج شده است.این در شرایطی است که طی ماه‌های اخیر گزارش‌های تخلفی از کلاهبرداری شرکت‌های هرمی
منتشر شده است.فارس در گزارشی در خصوص این موضوع نوشته است که یکی از مالباختگان گفته: «این شرکت هرمی با معرفی یک ارز دیجیتال فیک به نام کینگ‌مانی در ولت با کیف پول دیجیتالی وتی‌بایت اقدام به کلاهبرداری می‌کند. این شرکت بازاریابان را وادار می‌کند که پورسانت‌های یورویی را به این ارز تبدیل کنند.»او در رابطه با شیوه کلاهبرداری این شرکت می‌گوید: «این شرکت هنگام رشد قیمت ارز، اجازه خروج دارایی‌ها را به اعضا و سرمایه‌گذاران نداد. ولت‌ها را بست و وقتی قیمت را به کف رساند دوباره ولت‌ها را باز کرد. این شرکت به این شکل درآمد یک ساله اعضا و بازاریابان را پرداخت نکرد.»وی درباره این ارز فیک گفت که رقم این کلاهبرداری از مالباختگان شرکت... بسیار بالا است. این مالباخته ادامه می‌دهد: «شرکت... علاوه بر کاهش قیمت ارز کینگ‌مانی، به ولت‌های افراد نیز دست‌درازی کرده است. بیت‌کوین‌ها و تترهای صاحبان ولت را هم برداشت کرده و ارز بی‌ارزش کینگ‌مانی را جایگزین آن نموده است. به این شکل با رقم بالایی از این افراد کلاهبرداری شده است.»
>رمز ارز و بازار داغ کلاهبرداران
این درحالی است که کلاهبرداری با ارز دیجیتال این روزها به یکی از حربه‌های مرسوم کلاهبرداران تبدیل شده است و هر از چند گاهی از گوشه و کنار خبر کلاهبرداری‌های میلیونی در این حوزه به گوش می‌رسد؛ در واقع بازار ارزهای دیجیتال به‌سبب نوپا بودن آن، مقصدی جذاب برای کلاهبرداران و افراد سودجو تلقی می‌شود. به طوری که از سال ۲۰۲۱ و همزمان با قوت‌گرفتن این بازار، کلاهبرداران با عزمی جزم، به‌دنبال فریب کاربران و به جیب زدن پول‌ها و سرمایه‌های آنها هستند. چندی پیش وزارت اطلاعات خبر دستگیری عوامل خرید و فروش یک ارز مجازی جعلی را رسانه‌ای کرد. در این اطلاعیه به حجم چند هزار میلیارد تومانی کلاهبرداری اشاره شده و ضمن هشدار به سوداگران و کلاهبرداران حوزه‌ رمزارز‌ها، به مردم توصیه شده که به ‌دلیل وجود مخاطرات سرمایه‌گذاری در این بازار، هشیاری بیشتری به خرج دهند.پیش از آن هم ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد این پرونده کلاهبرداری گفته بود که پروژه رمز‌ارز جعلی «کینگ مانی»یکی از بزرگترین پرونده‌ها کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال بوده و بیش از 4,500 میلیارد تومان از قربانیان خود کلاهبرداری کرده است.
علاوه بر آن بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخلاف سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و دیگر بنگاه‌های مالی قانونی، رمزارزها فاقد هرگونه ضمانت یا بیمه نامه رسمی هستند. برای مثال، درحالی که شرکت‌های بیمه اقدام به بیمه پس اندازهای سپرده گذاران در بانک‌ها و کارگزاری‌ها می‌کنند، اما مبادلات رمز ارز از چنین حمایتی برخوردار نیستندو اگر افراد در سرمایه‌گذاری خود ورشکست شوند، همه چیز را از دست خواهند داد و حتی ایمن‌ترین رمزارزها و صرافی‌های جهان نیز در خطر کمین کلاهبرداران هستند.به عنوان مثال چندی پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد که تمامی سرمایه‌گذاران و فعالان بازار رمز ارز را به شوک فرو برد. کوین بیسCoinbaseکه یکی از امن‌ترین صرافی‌های دنیا برای انجام معاملات رمزارزها شناخته می‌شد، مورد حمله هکرها قرار گرفت و این حمله موجب هک شدن هزاران حساب کاربران کوین بیس و از درست رفتن بخشی از دارایی‌های آن‌ها شده است.سرمایه‌گذاری در بازار‌ رمز ارز فارغ از نوسان‌های شدید قیمتی، شامل ریسک کلاهبرداری و هک اطلاعات کاربران در صرافی‌های دیجیتال می‌شود.از طرف دیگر انتظار می‌رود بانک مرکزی و دیگر نها‌‎د‌های ذی‌صلاح در حوزه رمز‌ارز کنترل بیشتری بر معاملات این بازار داشته باشند، چرا که در سایه مماشات مسئولان با بازار بی‌ضابطه رمز‌ارز در ایران، احتمال افزایش تصاعدی انواع کلاهبرداری در این حوزه انکار‌ناپذیر خواهد بود.