مسئولان: طبیعی است / مردم: گریه‌آور است

آفتاب یزد-گروه شبکه: به تازگی فیلمی از قطع درختان نخل در روستاهای استان بوشهر در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود مقصد این نخل‌ها، کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است. فرد فیلم‌بردار این ویدیو می‌گوید که در روستای رودفاریاب و تنگ ارم دشتستان به دلیل کم‌آبی و خشکسالی، کشاورزان مجبور به فروش نخل‌ها به کشورهای عربی می‌شوند. اقدامی که منجر به تخریب گسترده نخلستان‌های بوشهر شده است. در این راستا خسرو عمرانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشته است: «صادرات نخل معمولا به‌صورت خاص و محدود همچنین با ارقام خاص وجود دارد، البته صادرات ذخایر استراتژیک ژنتیکی کشور ممنوع است.» به گزارش فارس معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: «کندن و جابه‌جایی نخل برای افراد دیگریا فضای سبز هم در کشور اتفاق می‌افتد.» وی در خصوص نحوه صادرات نخل توضیح داد: «متقاضی درخواست صادرات نخل را می‌دهد، باغ‌هایی خاص و ارقامی مشخص انتخاب می‌شوند، همچنین باید نوع نخل‌های صادراتی از جنس ممنوعه نباشد.» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: «تاکنون مجوز ۶۰۰ نخل در باغ‌های دالکی برای صادرات به کشور قطر صادر شده و اطلاعی از نخل‌های رودفاریاب نداریم.» وی ادامه داد: «شاید این افراد در حال جابه‌جایی نخل‌ها در سطح کشور هستند اما فقط مجوز برای باغ نخل در دالکی دشتستان گرفته شده است و این مورد نیز مورد پیگرد این سازمان
قرار خواهد گرفت.» این مقام مسوول با بیان اینکه قطع درختان نخل در فاریاب دشتستان با هماهنگی جهاد کشاورزی نبوده، اظهار کرد: «اینکه گفته می‌شود قطع درختان به جهت بی‌آبی نخل‌ها صادر می‌شود، صحیح نیست و صادرات هر نوع نخلی قانونی نبوده و برخی از نخل‌ها قابل صادرات هستند.» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: «کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بوشهر از این نخلستان در رودفاریاب بازدید کردند و باغدار این نخلستان ۱۸ نفر نخل را به علت کم‌آبی به فضای سبز داده است.» عمرانی تاکید کرد: «برای مقابله با بحران بی‌آبی، طرح تحول نخلستان درحال اجراست که در این طرح به‌جای آبیاری غرقابی یا سنتی از سامانه نوین آبیاری یا آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود.»
> امری رایج است
بخشدار ارم نیز با اشاره به اینکه نخل‌فروشی در کل کشور از استان خوزستان گرفته تا هرمزگان رایج است، اظهار کرد:


«برای شما هم پیش آمده است که در بلوار و پارک‌های شهر نخل‌های بالغی را می‌بینیدکه از نقاط گوناگون برای کاشت آورده شده‌اند.» علی بهرام‌نژاد با اشاره به اینکه در برخی موارد نخل‌ها صادر هم می‌شوند، اضافه کرد: «گاهی نخلداران به دلیل نامرغوب بودن گونه، نر بودن و پیر بودن درخت به دنبال جایگزینی گونه‌های جدید با ارزش اقتصادی بالاتر هستند.» وی تغییر کاری را از دیگر انگیزه‌های افراد برای درآوردن درخت نخل دانست و افزود: «در برخی موارد با توجه به تراکم بالای نخلستان برای ایجاد فاصله‌گذاری میان درختان جهت ایجاد مسیر خودرو حمل بار، نخلداران تعدادی از درختان را حذف می‌کنند.» بخشدار ارم در خصوص ادعای خشکسالی در این ویدئو تصریح کرد: «کشور و به تبع آن این بخش با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند اما نخل درخت مقاومی است و نیاز چندانی به آب ندارد از این رو درآوردن درختان به علت بحران آب قابل قبول نیست.» بهرام‌نژاد عنوان کرد: «بخش ارم تنها تابستان خشک و کم بارانی دارد و در سایر فصل‌ها بارندگی‌ها برای درخت نخل کفایت می‌کند.» وی یادآور شد: «پارسال به همراه فرماندار دشتستان پیرامون موضوع آبیاری نخیلات سفری به روستاهای رود فاریاب و تنگ فاریاب داشتیم که ماحصل آن ایجاد چند بند سنگ ملاتی در این روستاها بود.» بخشدار ارم خاطر نشان کرد: «نخلداران در روستای تنگ‌درکش به علت شوری آب، کاهش ثمردهی و افت کیفیت محصول اقدام به نوکالی و واکالی نخل می‌کنند.» بهرام‌نژاد با بیان اینکه ۴۶ مورد بند سنگ ملاتی در دولت یازدهم و دوازدهم در بخش ارم ایجاد شده است، اظهار کرد: «در روستای رود فاریاب نیز که این ویدئو گرفته شده یک بند سنگ ملاتی بزرگ کار شده است. » به گزارش ایسنا، گفته می‌شود که هر اصله نخل از این نخلداران به قیمت ۱۵ میلیون ریال به
دلالان فروخته می‌شود، نخلهایی که در شرایط خوب ثمردهی هستند هر اصله آن بیش‌از دو میلیون تومان ارزش افزوده و گردش
مالی در استان ایجاد می‌کند. وی با اشاره به اینکه ثمر یک نخل در بدترین حالت سالی یک میلیون تومان به فروش می‌رسد، بیان کرد: «قیمت یک اصله نخل در باغات این بخش بالغ بر ۵۰ میلیون ریال است و ادعای فروش هر اصله نخل به بهای ۱۵میلیون ریال دور از ذهن به نظر می‌رسد.» بخشدار ارم با اشاره به اینکه عمده گونه نخل در این بخش از نوع زاهدی و کبکاب است، تصریح کرد: «با توجه به مرغوبیت خرما و وجود سردخانه در بخش ارم، نخلداران هیچ گونه مشکلی برای فروش محصول خود ندارند و مشتریان حاضر به پیش خرید محصول نیز هستند.»
> واکنش کاربران
گفتنی است نخل توانایی ایجاد سازگاری در رطوبت پایین خاک را دارا است و از همین رو گل سر سبد باغات جنوب کشور محسوب می‌شود به طوری که جنوب را به آفتاب، نخل و دریا می‌شناسند. از همین رو، قطع این درخت و صادر کردن آن به کشورهای عربی مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «فروش نخل‌ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس تاسف برانگیزاست. آیا آیندگان این سرزمین نیاز به سرمایه ندارند که مسئولین نسبت به چنین مسائلی بی‌تفاوت هستند و گاهی آن‌ها را از چشم مردم پنهان می‌کنند؟!»
دیگری نوشت: «باز میخواین مدیریت نادرست و اشتباهتون رو بپوشانید؟»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «این ثروت ملی که داره خارج میشه، خرمایی که گونه‌اش مال منطقه ماست، امیدوارم واقعا صحت نداشته باشه».
کاربر دیگری گفته است: «دو مسئله باعث این بحران و خشکسالی زیرزمینی‌های این منطقه گردیده است اول فرهنگ ناصحیح برای آبیاری درختان و نخیلات و دوم بی‌تدبیری دولت باعث این فاجعه این منطقه گردیده است. این منطقه شاید بهترین منطقه از نظر آب و هوا در استان بوشهر بوده است ولی چندین سال است که دولت هیچ گونه رسیدگی به این منطقه انجام نداده است و باعث این بدبختی و گرفتاری برای مردم گردیده است».
کاربران دیگر نوشته اند: «دیگه به کجا رسیدیم که درختامونم دارن میفروشن»، «آخه درخت نخل به این بزرگی به چه درد فضای سبز میخوره؟ نخل وقتی دومتر بشه که دیگه سبزیش به چشم‌نمیاد. اگه هم داده به شهرداری ببینید چقدر رانت داشتن؟ آخه نخل به این گرونی کی دلش میاد قطعش کنه، بفروشش».