رایزنی‌های مؤثر وزیر امور خارجه با همتایان روسی چینی و آذربایجانی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه روز گذشته در تماس تلفنی درخصوص موضوعات مورد علاقه از جمله مذاکرات آتی وین و نیز  تحولات جاری در منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. به گزارش«ایران» وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو با اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام درخصوص زمان برگزاری گفت‌وگوها با گروه ۱+۴، تأکید کرد که پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و امریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه و روند مذاکرات پیشین در وین را مدنظر دارد، تصریح کرد ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد.  وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد که به هیچ وجه نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان تردید داشت. امیرعبداللهیان با اشاره به تحریم‌های تازه امریکا علیه ایران، تصریح کرد اگرچه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نیات طرف امریکایی تردید دارد، با این وجود چنانچه طرف امریکایی به طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت. وزیر امور خارجه کشورمان در  این تماس با اشاره به همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  بر لزوم پرهیز مدیرکل آژانس از اتخاذ مواضع سیاسی تأکید و خاطرنشان کرد که ایران به همکاری‌های فنی با آژانس ادامه خواهد داد.
امیرعبداللهیان همچنین در این تماس به آخرین وضعیت تحولات در حوزه قفقاز نیز اشاره داشته و عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات منطقه ای در قالب ۳+۳ و سایر فرمت‌های مورد توافق برای حل و فصل مسائل قفقاز و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه روسیه نیز در این تماس با تأکید بر اهمیت احیای برجام، تصریح کرد که همه طرف‌ها و در وهله نخست ایالات متحده می‌بایست به تعهدات خود بازگردند. لاوروف همچنین یادآور شد که مسکو همواره بر لزوم توقف اقدامات مخرب امریکا در قبال برجام تأکید داشته است. در این تماس طرفین در خصوص لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان با توجه به در پیش بودن فصل سرما توافق کردند. دو طرف همچنین بر اهمیت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان تأکید کردند.
امریکا با ادامه تروریسم اقتصادی نمی‌تواند مدعی مذاکره و توافق باشد


امیرعبداللهیان همچنین دیروز با  وزیر امور خارجه چین  در تماس تلفنی در خصوص روند مناسبات دوجانبه، مذاکرات آتی وین و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرد. وزیر خارجه کشورمان ضمن قدردانی از همکاری دولت چین برای ارسال  ۱۲۰ میلیون دوز واکسن به ایران، از روابط رو به گسترش دو کشور ابراز خرسندی کرد و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ابتکار جهانی پکن در زمینه توسعه پایدار و همکاری نزدیک با چین در این خصوص تأکید کرد. وی  در خصوص مذاکرات آتی وین اظهار امیدواری کرد که امریکا و طرف‌های اروپایی به صورت واقع بینانه وارد مذاکره شوند تا توافق به سرعت حاصل شود .به گفته وزیر خارجه، امریکا نمی‌تواند سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی را ادامه داده و همزمان مدعی مذاکره و توافق باشد. وی در زمینه انجام وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، ابراز اطمینان کرد این همکاری‌ها در چارچوب توافقات و مقررات بخوبی ادامه خواهد یافت .امیرعبداللهیان در خصوص اوضاع افغانستان با تأکید بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر، ابراز امیدواری کرد نشست همسایگان افغانستان در پکن در ادامه نشست سازنده تهران با موفقیت برگزار گردد.
وزیر امور خارجه چین نیز ضمن استقبال و اعلام حمایت از تداوم مذاکرات هسته‌ای، امریکا را عامل اصلی مشکلات به وجود آمده در راه اجرای برجام دانست و ابراز امیدواری کرد که آنها این اشتباه خود را با رفع همه جانبه تحریم‌ها جبران کنند تا در پرتو رویکرد مثبت ایران، مذاکرات پیش رو به نتایج خوبی منجر شود .وزیر امور خارجه چین ضمن دعوت از همتای ایرانی برای سفر به پکن، ابراز امیدواری کرد اجلاس سوم همسایگان افغانستان در چین بتواند با مشارکت فعال همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران، موجب تشکیل دولت فراگیر  با ثبات در افغانستان شود.