شلیک به معترضان انتخابات دربغداد

زهره صفاری/ درگیری‌های خونین تظاهرات گسترده روز جمعه بغداد در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور، در حالی با تشکیل کمیته‌ای به دستور نخست‌وزیر این کشور در دست بررسی قرار گرفت که شماری از مقامات سیاسی و مذهبی عراق خواستار برقراری آرامش در پایتخت شدند. با این حال معترضان که خواهان بازنگری در نتایج هستند، حاضر به ترک خیابان‌ها نشده‌اند.به گزارش «رویترز»، در شرایطی که منابع غیررسمی شمار تلفات اعتراضات روز جمعه بغداد را تا 5نفر و زخمی‌ها را حدود 200 نفر اعلام کرده‌اند، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل کمیته بررسی علل درگیری نیروهای امنیتی و معترضان را صادر کرد، اما همچنان آمار رسمی کشته‌شدگان این اعتراضات سر به مهر باقی‌مانده است.براساس بیانیه این کمیته مشترک متشکل از بخش‌های امنیتی دولت و حشدالشعبی؛ «اهمال و سرپیچی از دستورات فرمانده کل درباره ممانعت استفاده از گلوله‌های جنگی تبعات قانونی به همراه دارد».در همین حال بنا به اعلام خبرگزاری رسمی عراق «آی‌ان‌ای»(INA)، «الکاظمی» ضمن تعهد به پرداخت غرامت به قربانیان، مسئولیت نظارت بر روند تحقیقات را شخصاً برعهده گرفته است. به گفته شاهدان، نیروهای پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان که از سه بخش ورودی‌های منطقه سبز بغداد را بسته بودند و شعار «نه به امریکا و نه به تقلب» را سر داده بودند، با گاز اشک‌آور و شلیک هوایی گلوله‌های جنگی مقابله کردند و در مقابل نیز تظاهرکنندگان این خشونت‌ها را با پرتاب سنگ پاسخ دادند. بنا بر اعلام منابع بیمارستانی عراق، بیش از 21 نفر از مجروحان دچار خفگی ناشی از دود شده و 9افسر پلیس نیز با سنگ مصدوم شده بودند. نخست وزیر عراق در حالی خواستار تشکیل کمیته تحقیقاتی شد که پیش از آن «قیس الخزعلی»، دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق در بیانیه‌ای با محکوم کردن حمله به معترضان تاکید کرده بود: «کسانی که اقدام به تیراندازی کردند و همچنین آمران این تیراندازی ها باید به سزای اعمالشان برسند. » باشگاه خبرنگاران نیز گزارش کرد، کتائب حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور انتقاد و اعلام کرد: «صدور دستور تیراندازی به مردم بی‌دفاع و ریختن خون آن‌ها، برآمده از رفتارهای دولت است و این رفتارها ایجاب می‌کند تا همه نیرو‌های ملی موضعی میهن‌پرستانه اتخاذ کنند.»
دعوت به آرامش
در حالی که پس از درگیری‌های روز جمعه، تصاویر خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان در منطقه سبز بغداد در فضای مجازی دست به دست می‌شد، به نوشته «میدل ایست آی»، شماری از رهبران سیاسی و مذهبی عراق همچون «عمار الحکیم»، رهبر جنبش حکیم، «حیدرالعبادی»، نخست‌وزیر سابق عراق، «هادی العامری»، رئیس «سازمان بدر» و «قیس الخزعلی»، رهبر «عصائب اهل الحق» در پیام‌هایی معترضان را به خویشتنداری دعوت کردند. همزمان «ایسنا» به نقل از «عربی 21» اعلام کرد، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نیز در واکنش به وقایع اخیر در توئیتی خشونت‌ها را محکوم کرد. این در شرایطی است که برخی احزاب معترض به نتایج انتخابات، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق را مسئول بی‌نظمی و تخلفات انتخابات و همچنین سرکوب معترضان اعلام کرده‌اند.فرستاده سازمان ملل در عراق نیز با ابراز تأسف از افزایش خشونت و درگیری‌های خونین در بغداد، ضمن درخواست آرامش از همه طرف‌ها، خواستار احترام به حق اعتراضات مسالمت‌آمیز شد. همزمان با نوشته خبرگزاری فرانسه «مقتدی صدر» رهبر حزب پیشتاز انتخابات پارلمانی اخیر نیز در آخرین توئیت خود هرگونه خشونت چه از سوی معترضان یا نیروهای امنیتی را محکوم کرد. این در حالی است که جریان صدر با کسب بیش از 70 کرسی، اکثریت پارلمان این کشور را به دست آورده‌اند و در میانه این هیاهو به عنوان پیروز انتخابات با حزب «تقدم» به رهبری «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان فعلی عراق برای تشکیل دولت وارد مذاکره شدند.
بازگشت معترضان به خیابان‌های عراق


در حالی که با مداخله نیروهای امنیتی عراق، اعتراضات گسترده علیه نتایج انتخابات پارلمانی به خشونت و حتی کشتار معترضان انجامید، ایسنا به نقل از شبکه‌های عراقی و خبرنگار روسیا الیوم اعلام کرد ، نتایج انتخابات دیروز بار دیگر هزاران نفر ازمعترضان را به منطقه سبز بغداد کشاند و شماری با برپایی خیمه و چادرهای عزا برای کشته‌های درگیری‌ روز جمعه بویژه یکی از رهبران حشد الشعبی سوگواری کردند. در این اجتماع همچنین تظاهرکنندگان، در محکومیت اعمال تعدادی از فرماندهان امنیتی و مسئول امنیت بغداد که دستور تیراندازی به معترضان را صادر کرده بود، شعارهایی سر دادند.