پاييز سعيد جليلي؛ حركت به سمت دولت سايه

آرمان ملی - مطهره شفیعی: عصر ما مدعی شد که رئیس جمهور جایگاه مشاورراهبردی ریاست جمهوری را برای سعید جلیلی در نظر گرفته؛ اما او آن را نپذیرفته است. جلیلی با رد کردن این پیشنهاد گفته که «من در اینجایی که هستم موثرتر بوده و هر وقت بخواهید به شما و یا هروزیری مشاوره می‌دهم!» معلوم نیست باید او را مرد خاکستری دولت نامید که حضور دارد اما این حضورعلنی نیست یا مردی دانست که جایگاهی در دولت رئیسی به او نرسیده است. از زمان پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بارها او را دارای جایگاه مهمی در دولت سیزدهم دانستند ازمعاون اول تا مشاور ارشد و...اما هیچ یک از این کرسی ها به او نرسید. 3 آبان بود که سعید جلیلی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در جلسه ستاد اقتصادی دولت حضور یافت و این گمانه مطرح شد که معاون اقتصادی رئیس جمهور می‌شود اما همان روز محسن رضایی حکم معاون اقتصادی از سید ابراهیم‌‌رئیسی دریافت کرد. زمزمه‌هایی مبنی بر سپردن وزارت خارجه به او شنیده می‌شد؛ بااین‌حال، هیچ‌یک از این مناصب به جلیلی نرسید و در آخرین پیش‌بینی دبیری شورای عالی امنیت ملی نیز سهم جلیلی نشد. 
  متخصص در همه حوزه‌ها!  
نکته قابل تامل آنجاست که سعید جلیلی بدون سمت تمایل دارد در همه موضوعات به اظهار نظر بپردازد به عنوان نمونه نشست مشورتی جمعی از کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی به منظورارائه مشورت به وزارت راه جهت اجرای بهتر قانون «جهش تولید مسکن» در دفتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزارمی‌شود و او در آن جلسه به نقد وعده یک میلیون مسکن در سال پرداخت که از سوی دولت رئیسی مطرح شده بود. او گفته است:« اگر از طرحی برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی صحبت می‌کنیم و در آن سخنی از این ابعاد و جنبه‌های مختلف نداشته باشیم، چه بسا خدای ناکرده به شکلی تک بعدی و ناقص حرکتی شروع شود و به هدف مطلوب و ضروری نرسیم. وقتی صحبت از تامین مسکن می‌شود باید مشخص باشد که در طراحی کلان، این مسکن چه جایگاهی را در محله یا شهر دارد و همچنین چه نقشی را در قبال اقتصاد کشور و سیاست‌های کلی ایفا می‌کند؟» یا همین سعید جلیلی در جایگاه دیگری ظاهر می‌شود و پس ازسیلی خوردن استاندار آذربایجان شرقی چنین می‌نویسد:« زین‌العابدین خرم رضوی با سابقۀ مجاهدت در دفاع مقدس وشش ماه مقاومت ستودنی و هوشمندانه دراسارت تکفیری‌ها در سوریه، با کف نفس اشترگونۀ امروز در پیشگاه خدا و مردم عزیزتر شد. این موفقیت را به او و مردم شریف آذربایجان شرقی که شاهد خدمات او بوده‌اند در شب میلاد پیامبر رحمت صل‌ا... علیه و آله و سلم و پیشوای صادق علیه‌السلام تبریک می‌گویم.» جالب‌تر ازهمه اینها ظاهر شدن سعید جلیلی در قامت کارشناس هواشناسی است. او 27 مهر سال جاری در نشست مشترک با حضور جمعی از اعضای کارگروه هواشناسی دولت سایه گفته بود:« ارتقای سازمان هواشناسی و علوم مرتبط با آن هم موجب ایجاد فرصت در ارائه خدمات زیرساختی می‌شود و هم بسیاری از خسارات را کاهش خواهد داد. اگر این زمینه وجود دارد که سازمان هواشناسی زیرساخت پیشرفت در حوزه‌های مختلف باشد و وضع فعلی آن با وضع مطلوب فاصله دارد، بنابراین باید با برنامه‌ی میان مدت چهار ساله زمینه تحول در سازمان هواشناسی فراهم شود.» یا بار دیگر درباره دریا به اظهار نظر کارشناسی پرداخته و در دیدار با جمعی از اعضای هیات مدیره انجمن توسعه دریامحورتاکید کرده بود:« دولت باید برنامه‌های روشنی برای افزایش سهم دریا دراقتصاد اجرا کند. این سهم در4 سال آینده حداقل باید دو برابر شود. صنایع دریایی در عرصه‌هایی نظیر کشتی‌سازی و شیلات موجب ایجاد هزاران شغل می‌شود که لازمه این اتفاق حمایت از تولید در این مناطق در برابر واردات کالاهای مشابه خارجی است.» 
  باقری همان جلیلی است  
چندی پیش نامه  نیوز نوشت:«ازعنوان «دیپلمات اصولگرا» چندان هم بدش نمی‌آمد اما از همان سال ۹۲ و همان روزی که با ماشین پرایدش به وزارت کشور رفت تا بدون رایزنی با همقطاران اصولگرایش کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری شود قاعده بازی تغییر کرد و رسما مُهر پایانی بر روزگار صرفا یک دیپلمات بودن «سعید جلیلی» زد. او این روزها که رویای رئیس جمهور شدنش برایش دست نیافتنی شده است،بدش نمی آمد باردیگر در قامت یک دیپلمات در دولت رئیسی حضور داشته باشد»  اکنون در مقطع حساس مذاکرات هسته‌ای هستیم و سرپرست تیم مذاکره دیگر محمد جواد ظریف باتجربه واهل مدارا نیست بلکه  امیرعبداللهیان و علی باقری‌ هستند که به ایفای نقش می‌پردازند. علی باقری‌ کنی در عرصه سیاسی چهره‌ای نزدیک به سعید جلیلی محسوب می‌شود و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نیز رئیس ستاد انتخابی او و گزینه نخست دولت سایه آقای جلیلی برای سمت وزارت خارجه ایران در صورت پیروزی در انتخابات سال ۱۴۰۰ بود. پیش‌تر و زمانی که سعید جلیلی عهده‌دار سمت معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران بود، آقای باقری کنی هم به‌عنوان مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی دعوت به کار شد. و در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ در کنار سعید جلیلی در تیم هسته‌ای ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشت. تیمی که نتایج مذاکرات آن، ایران را وارد دوره‌ تشدید تحریم‌های بین‌المللی کرد؛ مقطعی که به باور منتقدان رویکرد آن زمان ایران در مذاکرات هسته‌ای موجب شد تا این کشور تحت فصل ۷ منشور ملل متحد و در آستانه حمله نظامی آمریکا و متحدانش قرار گیرد. باقری طی سال‌های اخیر منتقد جدی عملکرد تیم هسته‌ای ایران پیش و پس از حضور خود در آن بوده است. اکنون بیم آن وجود دارد که باقری اجرا کننده‌ سیاست‌های سعید جلیلی در عرصه دیپلماسی و مذاکرات باشد که نتیجه خوبی برای کشور در زمان حضور دولت احمدی‌نژاد نداشت.