«ابتکار» میزان تاثیر صحبت مسئولان بر رشد دوباره شاخص بورس را بررسی کرد تنفس مصنوعی یا عبور از بحران بی اعتمادی؟

کیمیا نجفی
بازار سرمایه روز شنبه روندی صعودی داشت به طوری که شاخص کل بورس بیش از ۴۲ هزار واحد افزایش یافت و توانست دوباره وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شود و رقم یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۱ هزار و ۹۱۲ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۸۶ هزار و ۲۵۴ واحد رسید.
روند نزولی بازار بورس طی چند هفته گذشته، بار دیگر‌ سهام‌داران را با نگرانی همراه کرد به گونه‌ای که روز دوشنبه 10 آبان‌ماه، حدود 15 تن از هموطنان با تجمع مقابل سازمان بورس در خیابان ملاصدرا به ریزش‌های شاخص بازار سرمایه اعتراض کردند و خواهان توجه بیشتر به حفظ سرمایه‌های مردم در بورس شدند. این در حالی بود که برخی از سهام‌داران اعتراض و انتقاد خود را نسبت به وضعیت پیش‌آمده برای بورس در شبکه‌ها مجازی نشان می‌دادند. البته ریزش پی در پی شاخص این بار نه تنها صدای سرمایه‌گذاران بلکه صدای اعتراض فعالان، کارشناسان و برخی مسئولان را هم درآود. حمید رسایی، نماینده سابق مجلس، یکی از منتقدان وضعیت بورس در توئیتی نوشته بود: «آقای رئیسی سفر شما به استانها و بررسی مشکلات مردم خصوصا مناطق زلزله‌زده، دلها را امیدوار کرده وباید ادامه پیدا کند. فراموش نکنید مدتی است در بازار سرمایه هم زلزله چند هزار ریشتری آمده و آوار روی سرمایه مردم خراب شده. همه منتظر سفر شما به این منطقه واتخاذ تصمیمات مناسب هستند.»
از سوی دیگر محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «آقای خاندوزی مردم چطور باید بگویند وضع ‎بورس خراب است؟ با تنفس مصنوعی هم دیگر برنمی‌گردد. چرا اقدام عملی انجام نمی‌دهید؟ آقای ‎رئیسی به مردم قول حل مشکل بورس را داد. پس کی می‌خواهید به بورس ورود کنید؟»


تاکید رئیس جمهور بر لزوم رسیدگی به بازار سرمایه
اعتراضات در حالی بود که ابراهیم رئیسی، بعد از ظهر یکشنبه (۹ آبان ۱۴۰۰) در جلسه هیئت دولت بر لزوم رفع ندرانی‌های مردم و سرمایه‌گذران خرد در بورس تاکید کرد.
رئیس جمهوری با اشاره به وضع شاخص بازار بورس گفت: «ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه‌گذاران خُرد دچار نگرانی نشوند.»
در ادامه سخنان رئیس‌جمهور، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی روز دوشنبه (۱۰ آبان‌ ماه) جلسه‌ای فوری با مدیران هلدینگ‌ها و سهامداران حقوقی برگزار کرد.
پس از صحبت‌های رئیس جمهوری و برگزاری جلسه فوری وزیر اقتصاد، معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز از برنامه‌هایی برای اصلاح بازار سرمایه صحبت کرد. محسن رضایی با بیان این که بازار بورس تقویت خواهد شد، گفته است که کل بازار بوس در حال برنامه‌ریزی و اصلاحاتی است و دولت مصمم است که این اصلاحات را ادامه دهد که می‌تواند آینده خوبی برای بازار بورس چه در بازار اوراق بهادار و چه بورس کالا و انرژی و حتی بورس ارزی در کشور به وجود آید. بازار بورس در کشور تقویت خواهد شد و زیرساخت‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند.
حالا پس از اعتراض فعالان و وعده بهبود وضعیت بازار سرمایه توسط مسئولان، افت شاخص در روزهای اخیر متوقف و روز گذشته شاخص بار دیگر با رشد ۴۲هزار و ۲۲۱واحدی وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شد.
تصور سرمایه‌داران از جایگاه بازار سرمایه ‌ بین سیاست‌گذاران
احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند بازار سرمایه در هفته‌های گذشته و صحبت مسئولان و انتقاد سهام‌داران به «ابتکار» گفت: اگر اهمیت دادن به حواشی و مسائلی که بر نوسانات بازار سرمایه اثرگذار است به صورت مستمر مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و از سوی دیگر در تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند شفافیت لازم را ارائه کنند و سعی کنند محیطی تحلیل‌پذیر از فضای بازارهای مختلف برای سرمایه‌گذاران نشان دهند طبیعتا فضای کافی برای اینکه شایعه‌ها و ابهامات بتواند نقش پررنگی در بازار داشته باشد و بازار را دچار هیجانات و التهابات مقطعی کنند را کمتر شاهد خواهیم بود و بازار رفتار منطقی‌تری از خود نشان خواهد داد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تصور سرمایه‌داران از جایگاه بازار سرمایه ‌ بین سیاست‌گذاران ادامه داد: متاسفانه آن چیزی که در دهه اول آبان‌ماه شاهد بودیم این بود که فعالان و سهام‌داران بازار احساس می‌کردند که جایگاه بازار سرمایه بین سیاست‌گذاران به شدت تضعیف شده است و هیچکس اهمیتی به ریزش‌های مستمر و متوالی که در بازار اتفاق می‌افتد اهمیت نمی‌دهد. این فضا عده زیادی از سرمایه‌گذاران را حتی کسانی که با نگاه تحلیلی معامله می‌کنند را تحت تاثیر قرار داد و آنها را با هدف فروش سهام و شبه سهام و خرید مجدد آنها در قیمت‌های پایین‌تر ترغیب می‌کرد تا از این طریق خود را از هر ریسکی مصون نگه دارند. اما اتفاقی که افتاد این بود که با برخی صحبت‌ها و تصمیم‌گیری‌های مسئولان فضا به نفع بازار سرمایه بازگشت و از ریزش‌های بدون پشتوانه و مکرری که بر روی بازار به صورت عمومی حاکم شده بود جلوگیری شد.
رضاپور اظهار کرد: ما در بازار سرمایه هرچه به سمتی پیش برویم که فضا شفاف‌تر و پیش‌بینی‌پذیرتری در تمام بخش‌ها ایجاد کنیم و جلوی شایعات، اخبار بدون پشتوانه و اظهارنظرهای ضدونقیضی که اثر مستقیم بر روی سودآوری شرکت‌ها دارد را بگیریم و در کل فضای خبری و رسانه‌ای را مدیریت کنیم طبیعتا بازاری با آرامش بیشتر خواهیم داشت و در این شرایط معاملات در فضای منطقی‌تری انجام خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار طی یک هفته اخیر گفت: آن چیزی که در یک هفته اخیر شاهد بودیم نشان داد که ما یک بیش‌ واکنشی و فشار فروش هیجانی را در بازار داشتیم که یک ریزش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مضاعفی را به بازار تحمیل کرد. در روزهای اخیر به واسطه اظهارنظرهای مسئولان این اتفاق تا حدودی جبران شد، اما برای توام رشد لازم است اخبار ‌ و شفافیت‌های بیشتری در اختیار فعالان اقتصادی قرار بگیرد تا روندهای پایدار و منطقی در بازار سرمایه رقم بخورد.
سایر اخبار این روزنامه
کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست پیشکسوت درگذشت نقطه‌ای بر خطوط ساده و عمیق سید حامد مرندی چرخه خود تخریبی فعال در ایران «ابتکار» میزان تاثیر صحبت مسئولان بر رشد دوباره شاخص بورس را بررسی کرد تنفس مصنوعی یا عبور از بحران بی اعتمادی؟ آیا باز هم باران خیابان‌های تهران را به هم ریخت؟ باز باران با ترافیک سیر فوتی‌های کرونا با واکسیناسیون کاهشی شد لزوم هوشمندسازی محدودیت‌ها با حمایت‌ اقتصادی اختلافی که گره مذاکرات برجامی را کور خواهد کرد؟ کلاف سردرگم توافق سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مطرح کرد شرط تغییر در تعیین تکلیف اموال تملیکی مطالبات معترضان عراقی چیست؟ التهاب در منطقه سبز اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران به رخ دشمن کشیده می‌شود آغاز مرحله‌ اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد سخنگوی شورای نگهبان خبر داد برگشت طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» به مجلس درخواست تعدادی از جمهوری‌خواهان آمریکایی از بایدن برای کنار گذاشتن دیپلماسی با ایران هلی برن قاطع سپاه و شکست هژمونی ینگه دنیا