آیا باز هم باران خیابان‌های تهران را به هم ریخت؟ باز باران با ترافیک

بارش باران از روز جمعه در تهران، بسیاری از معابر پایتخت به ویژه مسیرهای بزرگراهی این کلانشهر را قفل کرد و موجب آب گرفتگی در برخی خیابان‌ها شده، چالشی که از سال‌ها قبل حل نشده است.
به گزارش ایرنا، باز هم باران و باز هم ترافیک سنگین در خیابان‌های پایتخت که البته این داستان در سال‌های اخیر برای تهران پرتکرار است؛ اما مسئولان مدیریت شهری و پلیس راهور این مشکل پر تکرار را به گردن نمی گیرند و همه ساله در ابتدای فصل اعلام می کنند که ما در آمادگی کامل بسر می بریم و شهروندان در زمان بارندگی باید لذت ببرند نه اینکه در ترافیک بمانند.
اما داستان این ترافیک در اوقات بارانی چیست؟
سال‌هاست همزمان با بارش باران و برف معابر تهران یکباره بسته می‌شود و شاهد صف طولانی خودروها در خیابان‌های شهر می‌شویم. یک کارشناس مسائل شهری و عمرانی معتقد است: در بارندگی شنبه و بارندگی روزهای گذشته درست است که شاهد جمع شدن آب در برخی معابر هستیم اما به یکباره حضور کم رنگ عوامل حل مشکل ترافیک نیز در خیابان‌ها کمرنگ می‌شود.


رضا شمسایی گفت: به هر روی به دلیل شکل هندسی معابر پایتخت که به منظور توسعه خطوط اتوبوسرانی محدود شده، ضروری است که عوامل پلیس راهور حضوری پررنگ تر در سطح شهر داشته باشند. به عنوان مثال همین شنبه خیابان آزادی از همان ابتدا تا انتهای مسیر قفل بود و در چندین مورد خودروها به دلیل نبود مدیریت واحد و کمبود نیروهای پلیس راهور شاهد ترافیک سنگینی بود و در روزهای گذشته که طی کردن مسیر حدود ۲۰ دقیقه بطول می‌کشید شنبه بیش از یک ساعت زمان برد.
این کارشناس مسائل عمرانی مدعی است: همچنین در برخی معابر پرترافیک پایتخت از جمله پل گیشا و همچنین میدان فتح و سایر نقاط نیز در زمان بارندگی عوامل پلیس راهور کم رنگ هستند و انتظار می‌رود در این شرایط شاهد حضور فعال‌تر این نیروها باشیم.
به گفته وی، مدتی است که در ساعات صبح و عصرگاهی شاهد ترافیک سنگین هستیم و در زمان بارندگی این ترافیک بیشتر می‌شود و ضروری است که عوامل پلیس راهور و مدیریت شهری اقداماتی برای حل این چالش انجام دهند.
بارندگی و داستان همیشگی شلوغی مترو
از طرف دیگر بدلیل بارندگی و ترافیک سنگین در خیابان‌های پایتخت شنبه ایستگاه‌های مترو نیز شاهد ازدحام و شلوغی بودیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: بدلیل ترافیک در خیابان های پایتخت روز شنبه شاهد افزایش مسافران مترو بودیم اما هیچ نقص فنی در ایستگاه های مترو وجود نداشت.
علی عبداله‌پور افزود: طبق بررسی‌های انجام شده قطارها سر وقت خود به ایستگاه‌ها اعزام شدند اما بدلیل افزایش مسافران شاهد شلوغی در ایستگاه‌ها بودیم.
وی ادامه داد: در این مواقع مردم برای سوار و پیاده شدن از قطار دچار مشکل می‌شوند و به همین منظور قطارها نیز با تاخیر از ایستگاه‌ها خارج می‌شوند اما سرفاصله حرکت قطارها همچون روزهای گذشته انجام شد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: در زمان بارندگی بدلیل ترافیک سنگین معابر شهروندان برای اینکه به موقع به محل کار برسند ترجیح می‌دهند از مترو استفاده کنند.
به گفته وی، به هرحال مترو وسیله‌ای سریع و به صرفه است که در فصل سرما و به ویژه به هنگام بارندگی مسافران این ناوگان افزایش می‌یابد.
این ازدحام در ایستگاه‌های شادمان، میدان آزادی، چهارراه ولیعصر (عج)، دروازه دولت و میدان امام خمینی (ره) بیشتر بود.
افزایش خودروهای شخصی در زمان بارندگی
یکی از شهروندان تهرانی دلیل ترافیک سنگین در زمان بارندگی را افزایش خودروهای شخصی اعلام کرد و گفت: به رحال در فصل بارندگی و سرما شهروندان ترجیح می‌دهند که بیشتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و به همین منظور بیشتر معابر قفل می‌شود.
وی که خود را محمدی معرفی کرد، افزود: در زمان بارندگی خدمات‌رسانی اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز کاهش می‌یابد و بدلیل ترافیک، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در زمان مناسب به ایستگاه‌ها و پایانه‌ها نمی‌رسند و مترو نیز با انبوه مسافر مواجه می‌شود؛ به همین منظور شهروندان ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی برای رفتن به محل کار استفاده کنند.
این شهروند تهرانی می‌گوید: در زمان بارندگی که شاهد ترافیک سنگینی هستیم اکثر کارمندان با تاخیر به محل کار می‌رسند و در این زمینه مدیران شهری و پلیس راهور باید اقداماتی انجام دهند.
اقدامات شهرداری مستمر است
اما مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران تاکید دارد که همزمان با آغاز بارش باران و جلوگیری از آبگرفتگی احتمالی در معابر، تمامی نیروهای خدمات شهری پایتخت در آماده باش کامل هستند و اقدامات شهرداری در این زمینه بطور مستمر دنبال می‌شود.
اصغر عطایی در این‌باره افزود: این اقدامات در طول سال به صورت مستمر انجام می‌شود و بدلیل بارندگی چند روز اخیر در تهران تمامی عوامل مناطق ۲۲ گانه و نیروهای خدمات شهری از آمادگی کامل برخوردار هستند.
به گفته مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران، باتوجه به وقوع رگبار و طوفان، هماهنگی و اعلام عمومی به مناطق بابت آمادگی انجام شد و مناطق ۲۲ گانه از تجهیزات لازم در این‌باره برخوردار هستند و شهرداری تهران تمهیداتی را برای این موضوع اندیشیده است.
وی با بیان اینکه تمامی عوامل خدمات شهری در مناطق ۲۲ گانه تا زمان قطع بارش‌ها، حضور دارند، اضافه کرد: همچنین در صورت وزش باد و طوفان و شکسته شدن شاخه درختان مناطق ۲۲ گانه، این نیروها مجهز به اره برقی و موتوری هستند.
مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران با اعلام برطرف شدن گرفتگی مسیل‌ها و کانال‌ها، گفت: تمام نقاط آبگیر و خیابان‌های شیب‌دار که باعث تجمع آب می‌شوند، پس از بارش باران شناسایی و سپس توسط معاونت فنی و عمران پاکسازی می‌شوند.
عطایی اظهار کرد: البته به مرور زمان این نقاط شناسایی و ترمیم شده‌اند اما برای رفع نقاط آبگیر باید پس از قطع باران اقدام کرد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ نقطه‌ای از شهر تهران دچار آبگرفتگی جدی نشده است اما عوامل خدمات شهری در آماده‌باش و در برخی نقاط مشغول خدمت‌رسانی هستند.
در همین ارتباط رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ (مرفوک) در این‌باره اعلام کرده است که با توجه به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری کلاس‌های درسی را برگزار می‌کنند، اما بار ترافیک شهری در پایتخت نسبت به ۲ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
سرهنگ محمد رنجبر ادامه داد: باتوجه به آمار ۶ ماهه اول و دوم سال نسبت به مدت مشابه سال ٩٩ درصد قابل توجهی افزایش بار ترافیکی در تهران را شاهدیم؛ شروع بار ترافیکی در این مدت از ساعت ۶ و ١٠ دقیقه صبح بوده و این آمار نسبت به مدت مشابه سال ٩٨ نیز افزایش بار ترافیکی را نشان می‌دهد.
لغو محدودیت‌های کسب و کار از دلایل افزایش ترافیک
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: از دیگر دلایل افزایش بار ترافیکی پایتخت می‌توان به لغو محدودیت‌های کسب و کار اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در دوران کرونا استفاده از ظرفیت حمل و نقل عمومی نیز کاهش یافت، این امر را در افزایش ترافیک کلانشهر تهران دخیل ارزیابی و اضافه کرد: استفاده از این وسایل به یک سوم مدت مشابه قبل از شیوع کرونا رسیده است و دو سوم دیگر به دلیل ترس از فضای بسته مترو و اتوبوس از خودروهای شخصی برای تردد استفاده می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست پیشکسوت درگذشت نقطه‌ای بر خطوط ساده و عمیق سید حامد مرندی چرخه خود تخریبی فعال در ایران «ابتکار» میزان تاثیر صحبت مسئولان بر رشد دوباره شاخص بورس را بررسی کرد تنفس مصنوعی یا عبور از بحران بی اعتمادی؟ آیا باز هم باران خیابان‌های تهران را به هم ریخت؟ باز باران با ترافیک سیر فوتی‌های کرونا با واکسیناسیون کاهشی شد لزوم هوشمندسازی محدودیت‌ها با حمایت‌ اقتصادی اختلافی که گره مذاکرات برجامی را کور خواهد کرد؟ کلاف سردرگم توافق سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مطرح کرد شرط تغییر در تعیین تکلیف اموال تملیکی مطالبات معترضان عراقی چیست؟ التهاب در منطقه سبز اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران به رخ دشمن کشیده می‌شود آغاز مرحله‌ اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد سخنگوی شورای نگهبان خبر داد برگشت طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» به مجلس درخواست تعدادی از جمهوری‌خواهان آمریکایی از بایدن برای کنار گذاشتن دیپلماسی با ایران هلی برن قاطع سپاه و شکست هژمونی ینگه دنیا