جنجال آموزش چندهمسری!

   ‌  یکی از پربازدیدترین و البته پرحاشیه‌ترین مطالب منتشرشده  ۴۸ ساعت اخیر در شبکه‌های اجتماعی، یک آگهی کارگاه آموزشی است. نام این دوره آموزشی، جذب خانم‌های ایده‌آل برای زندگی چندهمسری است. کلاس صبح شامل چگونگی پیدا کردن خانم‌های ایده‌آل و چگونگی عاشق‌کردن خانم‌هاست و کلاس بعدازظهر شامل چگونگی تربیت خانم‌ها برای زندگی چندهمسری است. چرا برگزاری چنین دوره‌هایی به صورت عمومی، توصیه نمی‌شود؟ در ادامه و از نظر روان‌شناسی به این مسئله پرداختیم.
  آسیب‌هایی که تشدید خواهد شد
اساسا در فرهنگ، سنت و عرف جامعه ما، تبلیغ و آموزش چنین تفکری برای عموم مردم نمی‌تواند درست باشد چون تفکر چند همسری باید سازگاری با سبک‌زندگی افراد داشته باشد. اگر مرور کوتاهی بر آسیب‌های حوزه خانواده داشته باشیم، بیشتر مشکلات در زندگی تک‌همسری قابل مدیریت نیست و هنوز آموزش‌های لازم برای مدیریت روابط در حوزه زوج ها به حد کمال نرسیده است. بنابراین باب کردن چند همسری و تلاش برای فرهنگ‌سازی در این حوزه، منطقی به نظر نمی‌رسد. واضح است که شرکت‌کردن یک مرد متاهل در چنین دوره‌ای به ویژه اگر در زندگی‌مشترک فعلی‌اش مشکل داشته باشد، علنا این آسیب‌ها را تشدید خواهد کرد. این قضیه خودش به عنوان یک جرقه، آسیب‌های زمینه‌ای دیگری را هم فعال خواهد کرد.
  آموزش نباید با باورهای‌شناختی افراد
 در تعارض باشد



درباره این کارگاه‌ها و چنین تبلیغاتی، باید بگوییم که اساسا آموزش باید در حوزه‌هایی باشد که موارد مطرح‌شده در آن منطبق با فرهنگ مردم آن خطه باشد. اگر آموزش‌هایی را در جامعه رواج بدهیم که با باورهای شناختی افراد و ذهنیت‌هایشان در تعارض باشد، آموزش‌های نادرست محسوب می‌شود. شنا در خلاف جهت آب، می‌تواند بخش از انرژی فرد و جامعه را درگیر خودش کند.
  دگرگونی نقش‌ها را جدی بگیریم
دلیل دیگر برای نادرست بودن برگزاری چنین دوره‌هایی، دگرگونی نقش‌هاست. نقش خانم‌ها در زندگی‌های مشترک فعلی و جامعه، تغییرات زیادی در سال‌های اخیر داشته است بنابراین ترویج چنین تفکری ممکن است مقاومت خانم‌های زیادی را در پی داشته باشد و تعارض‌هایی را در زندگی‌شان به وجود بیاورد و آرامش را از آن‌ها بگیرد.
  نتیجه این آموزش‌ها، رفتارهای هیجانی است
فرض کنیم مردی این دوره را گذراند و تکنیک‌هایی را فرا گرفت؛ آیا به این‌که همسرش آمادگی پذیرش این مسئله را خواهد داشت یا نه، فکر کرده است؟ بنابراین فردی که احساس می‌کند بعد از گذراندن این دوره باید دوباره ازدواج کند به زندگی‌مشترک اولش هم آسیب خواهد زد. این کارگاه‌ها ممکن است فرد را دچار رفتارهای هیجانی کند و تصمیم‌هایی بگیرد که پشیمانی به بار آورد.
  برگزاری عمومی این کلاس‌ها، آسیب‌زاست
عده‌ای بعد از دیدن این آگهی‌ها، ممکن است فکر  کنند چون در زندگی‌مشترک با همسر اول کاملا موفق هستند، پس باید حتما دوباره ازدواج کنند چون توانایی مدیریت آن را دارند. بنابراین شاید تصور کنند که ازدواج دوباره هیچ آسیبی به ازدواج‌شان وارد نخواهد کرد، این هم یکی دیگر از آسیب‌های برگزاری چنین دوره‌هایی است. ما نباید یک تفکر را به صورت عمومی آموزش دهیم و بگوییم که این هم یک پیشنهاد برای همه افراد جامعه است. نتیجه این اتفاق، ممکن است بعضی از تعهدها به همسر را دچار تزلزل کند.
  آموزشی که ریسک بسیار بالایی دارد
شرکت در چنین دوره‌هایی، یک حالت ریسک را در خانواده‌ها ایجاد می‌کند چون این آموزش‌ها به شدت چالش‌زا هستند. هیچ‌گاه ما در آموزش‌های حوزه خانواده، اجازه نداریم آن‌قدر ریسک کنیم که زندگی‌مشترک و پایه‌هایش به خطر بیفتد. نکته آخر هم این‌که، البته بخشی از جامعه هستند که الان در حال تجربه زندگی چند همسری هستند. اگر این آموزش‌ها فقط برای جامعه هدف باشد و شکل عمومی به آن ندهیم، اشکالی ندارد چراکه به کاهش آسیب‌های زندگی شخصی آن‌ها کمک خواهد کرد.