جنجال بر سر خط خوردن طارمی از تیم‌ملی

لیست تیم‌ملی فوتبال در شرایطی برای دو بازی با لبنان و سوریه از سوی دراگان اسکوچیچ اعلام شده که نام مهدی طارمی در آن دیده نمی‌شود. غیبت طارمی در اردوی تیم‌ملی نه به خاطر مسائل فنی که به خاطر بی‌انضباطی‌های این بازیکن و مطالبش علیه اسکوچیچ است. موضوعی که با دلخوری سرمربی کروات تیم‌ملی همراه شده و در نهایت به خط خوردنش منتهی شده است.

چرا طارمی خط خورد؟

پس از انتشار توییتی از سوی مهدی طارمی، مهاجم آماده تیم‌ملی که به نوعی صحبت‌های سرمربی تیم‌ملی با یک روزنامه کرواسی را زیر سوال برده بود، دراگان اسکوچیچ ترجیح داد در اردوی دو بازی حساس ایران مقابل لبنان و سوریه از طارمی استفاده نکند. از زمان به وجود آمدن این سوءتفاهم تا امروز بیش از دو هفته گذشته و افراد بسیاری در تلاش بودند تا این مسأله را حل کنند، اما در نهایت این موضوع به نتیجه نرسید تا مهدی طارمی مهم‌ترین غایب فهرست تیم‌ملی باشد. طارمی بعد از آنکه اسکوچیچ در مصاحبه‌ای کیفیت بازیکنان ایرانی را زیر سوال برد، در توییتی نوشت:‌ «باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی و‌ … از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند، ولی متاسفانه مشکلات جایی دیگر است؛ زنده‌باد ایران.»

او که ستاره تیم‌ملی در بازی‌های گذشته و یکی از موثرترین چهره‌های تیم‌ملی است، قبلا هم اظهارنظرهایی در این‌خصوص داشت که ابهام‌هایی پدید آورد. درنهایت اسکوچیچ ترجیح داد به او در این دو مسابقه استراحت بدهد.



از شنبه شب که لیست تیم‌ملی اعلام شده بسیاری از اطرافیان طارمی و اسکوچیچ سعی دارند سوءتفاهم پیش آمده را حل کنند و این بازیکن آماده به تیم‌ملی برگردد.

جای خالی طارمی احساس می‌شود؟

مسأله دعوت‌نشدن طارمی بدون تردید داغ‌ترین خبر درباره تیمی است که قرار است برای حضور در دو مسابقه پیش‌رو به کشورهای غربی خاورمیانه سفر کند. ایران در بازی اول مقابل لبنان قرار خواهد گرفت سپس در اردن میهمان سوریه خواهد بود. این دو مسابقه هر دو بسیار سخت و نفسگیر خواهند بود و تیم‌ملی برای تضمین صعود و آرامش بیشتر برای ادامه مسابقات باید از حداقل فرصت‌ها استفاده کند. حضور مهدی طارمی در این اردو می‌توانست ضریب اطمینان تیم‌ملی در خط حمله را بالاتر ببرد، اما این‌طور به نظر می‌رسد که رعایت اصول انضباطی برای سرمربی تیم‌ملی اهمیت بیشتری داشته باشد. شانس سرمربی تیم‌ملی در اختیار داشتن مهاجمانی پرشمار و باکیفیت است که حالا به یکی دیگر از آنها بازی خواهد رسید. از کریم انصاری‌فرد تا مهدی قائدی و از کاوه رضایی تا اللهیار صیادمنش که همه آنها مهاجمانی درجه اول برای فوتبال ایران به شمار می‌آیند و در سطح اروپا مشغول درخشش‌اند.

مشورت اسکوچیچ با برانکو

در این‌خصوص گفته می‌شود دراگان اسکوچیچ در ماجرای خط زدن مهدی طارمی با برانکو ایوانکوویچ مشورت کرده است. برانکو که سال‌ها در ایران حضور داشت و در دوران سرمربیگری پرسپولیس مشکل مشابهی را با مهدی طارمی تجربه کرد و او را کنار گذاشت، یکی از دوستان نزدیک اسکوچیچ محسوب می‌شود. از این‌رو شنیده می‌شود اسکوچیچ در تماسی که با برانکو داشته درباره طارمی و تصمیم خود با سرمربی کنونی تیم‌ملی عمان مشورت داشته تا ایوانکوویچ نیز در این اتفاق نقش ایفا کند.

جنجال‌های مجازی شروع شد

اکنون مسأله عدم دعوت از مهدی طارمی به اردوی تیم‌ملی با واکنش‌های زیادی مواجه شده و برخی به دیسیپلین دراگان اسکوچیچ پرداخته‌اند و این موضوع را مثبت ارزیابی کرده‌اند و عده‌ای نیز عدم دعوت از ستاره پورتو را به تیم‌ملی یک اتفاقی نگران‌کننده ارزیابی کرده‌اند که می‌تواند شرایط را سخت کند. در این بین برخی نیز با اشاره به این موضوع که واکنش مهدی طارمی به ادعای دراگان اسکوچیچ عادی بوده، این تنبیه انضباطی از سوی سرمربی تیم‌ملی را تند دانسته‌اند.

اسکوچیچ مثل کی‌روش

خیلی از فوتبالدوستان تصمیم اسکوچیچ را به ماجرای کارلوس کی‌روش و مهدی رحمتی ربط دادند. در آن مقطع رحمتی که از شرایطش راضی نبود، طی نامه‌ای خداحافظی خود از تیم‌ملی را اعلام کرد، اما وقتی پشیمان شد دیگر هیچ وقت از سوی کی‌روش به تیم‌ملی نرسید تا دو جام‌جهانی را نیز از دست بدهد. از این‌رو خیلی‌ها بر این باورند که اسکوچیچ مثل کی‌روش در این ماجرا رفتار کرده و جلوی تخلف انضباطی مهاجم آماده این روزهای پورتو ایستاده است.

طارمی برمی‌گردد؟

از شنبه شب که لیست تیم‌ملی اعلام شده بسیاری از اطرافیان طارمی و اسکوچیچ سعی دارند سوءتفاهم پیش آمده را حل کنند و این بازیکن آماده به تیم‌ملی برگردد. قطعا با صعود تیم ایران به جام‌جهانی در صورتی که موضوع طارمی ادامه‌دار شود، مشکلات بعدی ایجاد خواهد شد. حال باید دید برای اردوهای بعدی اسکوچیچ راضی به بازگشت طارمی می‌شود یا خیر.