رئیس مجلس: برای حفظ سلامت مردم است

نماینده مجلس: مزخرف است وبرای کسب درآمد
کارشناسان: این طرح بی فایده است
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: در بحبوحه همه‌گیری بیماری کرونا بسیاری هم نشینی‌های شبانه را عامل شیوع گسترده بیماری می‌دانستند و طرح ممنوعیت تردد شبانه برنامه‌ای برای جلوگیری از تردد‌ها و کنترل بیماری بود. متاسفانه هیچ گاه نتایج به دست آمده در کنترل بیماری به وسیله این طرح در دسترس عموم مردم قرار نگرفت و هنوز هم نمی‌دانیم که آیا این طرح در کنترل بیماری نقشی را به عهده داشته است یا خیر؟ زیرا در عمل حتی این طرح
موفقیت آمیز نبوده است و بسیاری از کسانی که تملک مالی داشتند خیابان‌های خالی را برای پرسه زنی خود انتخاب می‌کردند و به روش‌های گوناگون مهمانی‌ها و دورهمی‌ها در این دوران به قوت خود باقی بود. در حالی که بیش از یک سال از اجرای این طرح می‌گذرد علی رغم نظر مردم و کارشناسان درباره بی‌تاثیر بودن آن در شرایط کنونی به نظر می‌رسد مسئولین همچنان بر اجرای آن در این شرایط اصرار دارند. برای مثال رئیس مجلس بر این موضوع تاکید کرده است که این طرح برای حفظ سلامت مردم اجرا می‌شود نه کسب درآمد. اما از سوی دیگر مردمی که نتیجه این طرح را ندیده‌اند و نسبت به نتیجه بخش بودن آن مردد هستند اجرای این طرح در شرایط کنونی را منبعی برای کسب درآمد دولت می‌دانند.به هر طریق ما از کارشناسان پرسیده‌ایم که برای حفظ سلامت مردم در شرایط کنونی باید چه کارهایی انجام شود و آیا این طرح می‌تواند نقش حافظ سلامت مردم را به عهده گیرد؟


>قالیباف: برای حفظ سلامت مردم است نه کسب درآمد
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که ممنوعیت تردد شبانه تصمیمی است که برای حفظ سلامت مردم گرفته شده است.به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف در جلسه علنی صبح روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آقای نوروزی نماینده رباط کریم موضوعی را بیان کرد مبنی بر این‌که چرا مردم باید به خاطر تردد از ساعت ۱۰شب تا ۳ صبح جریمه شوند و این کار جیب مردم را خالی می‌کند.وی ادامه داد: در توضیح این موضوع باید گفت در زمان اوج شیوع ویروس کرونا، کادر درمان به این نتیجه رسیدند که بیشترین منشاء شیوع ویروس از شب نشینی‌های مردم است، لذا تصمیم بر ممنوعیت تردد شبانه گرفته شد تا شب نشینی‌ها به حداقل برسد ممنوعیت هم از ۱۰ شب تا ۳ صبح در نظر گرفته شد.رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه شود تا مردم خدایی نکرده فکر نکنند دولت برای تامین کسری بودجه و یا نیروی انتظامی برای کسب درآمد این کار را انجام می‌دهد، این اقدام تنها برای حفظ جان مردم است.
>ممنوعیت تردد شبانه، برای گرفتن جریمه و واریز آن
به حساب نهادهای خاص است
این در حالیست که همزمان با اظهارات قالیباف،نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد طرح ممنوعیت تردد شبانه اظهار کرد: مسئولان و دست اندرکارانی که برای بحث ترافیک تصمیم‌گیری می‌کنند همچنان بر اجرای این طرح بی‌فایده اصرار دارد و‌ این جای تاسف دارد.احمد نادری در گفتگو‌ با عصرایران گفت: طرح ممنوعیت تردد شبانه بسیار طرح مزخرفی است جز ظلم به شهروندان تهرانی حاصل دیگری ندارد ما از ابتدا مخالف این طرح بودیم اما متاسفانه همچنان در حال اجرا است.وی ادامه داد: فواید و عواید این طرح اخذ جریمه‌های کلان از مردم است که این ظلم مضاعف در دوره کرونا به مردم است و باید متوقف شود.نادری تاکید کرد: ما در مجمع نمایندگان استان تهران بحث‌های جدی در این رابطه داشته‌ایم و به زودی به این موضوع که این طرح لغو شود ورود می‌کنیم مجلس ناظر بر همه شئون و اموری است که در کشور در حوزه‌های مختلف اجرایی اجرا می‌شود و در این حوزه هم وظیفه قانونی دارد.هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای اجرای این طرح نمی‌بینم و فقط برای اخذ جریمه و واریز پول به حساب نهادهای خاص این طرح اجرایی
می‌شود.
>ممنوعیت تردد برای کسانی است که واکسن نزده اند
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس در این باره به آفتاب یزد گفت:«همانطور که پیشتر گفته‌ام من معتقدم که در حال حاضر به هیچ عنوان طرح ممنوعیت تردد تاثیری برای مردم و کنترل بیماری ندارد و بیشتر ایجاد مشکل کرده است.کارهایی که باید انجام شود در نظر گرفتن ممنوعیت تردد برای کسانی است که واکسن نزده‌اند برای مثال کسانی که کارت واکسن ندارند اجازه سفر کردن هم نداشته باشند.این‌ها می‌تواند جایگزین مناسب‌تری برای طرح ممنوعیت تردد سراسری باشد. یعنی اینکه درصدی از جامعه که واکسن تزریق نکرده‌اند. به این وسیله به سمت واکسیناسیون تشویق شوند.زیرا به هر حال همه ما معتقد هستیم که انجام واکسیناسیون بهترین راهکار برای مقابله با بیماری است. ما نباید انتظار داشته باشیم که نتایج واکسیناسیون به این زودی‌ها مشخص شود زیرا واکسیناسیون تاثیر طولانی مدت خود را بعد از چند ماه نشان
می‌دهد. »
>تشویق مردم به سمت واکسیناسیون
وی ادامه داد: « اینکه تاکید بر واکسیناسیون صورت بگیرد بسیار مهم است و ممنوعیت باید برای افراد واکسن نزده باشد. الان با توجه به اینکه در مورد بازگشایی مدارس دوگانگی وجود دارد باید تشویق به واکسیناسیون در دستور کار به صورت ویژه قرار بگیرد.حتی کسانی که به واکسن اعتقاد دارند برای واکسینه کردن فرزندان خود دچار تردید شده اند. لذا برای این مسئله باید برنامه ریزی شود و مردم تشویق شوند که واکسینه کردن فرزندان با واکسن‌های موجود بهترین راه است زیرا گزینه بهتری وجود ندارد.والدین باید توجه داشته باشند برای حفظ امنیت فرزندان خود واکسن سینوفارم زدن بسیار از نزدن واکسن بهتر است. به نظر من الان باید رفت و آمد‌های هوشمند مورد توجه قرار بگیرد و درصد واکسن نزده جامعه از جمله کودکان و نوجوانان به هر طریقی تشویق شوند که واکسن بزنند. این‌ها بخشی از کارهایی است که دولت در حال حاضر می‌تواند آن‌ها را برای حفظ سلامت مردم انجام دهد. »
>نگرانی از کمبود واکسن در ماه‌های آینده
قرائی مقدم در آخر گفت:« از سوی دیگر هلال احمر اعلام کرده است که دیگر واکسن وارد نمی‌کند و این ممکن است نگرانی درباره دوز یادآور ایجاد کند. زیرا تزریق دوز سوم برای افراد بالای 60 سال شروع شده است. لذا ذخیره واکسن کشور باید مورد توجه قرار بگیرد تا در ماه‌های آینده با مشکل کمبود واکسن مواجه نشویم. بنابراین این کارها باید مورد توجه قرار بگیرد. مسئله ممنوعیت تردد کمی باعث بدبینی مردم شده است زیرا بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند این طرح در شرایط کنونی فایده‌ای ندارد و این طرح ایجاد‌کننده بدبینی، حساسیت و اضطراب برای مردم است. »
>دغدغه سلامت مردم از نتایج کارهای درست منتج می‌شود
هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این باره به آفتاب یزد گفت:
« به نظر من آقای قالیباف اگر به فکر سلامت مردم هستند به بحث حمل و نقل عمومی و متروی تهران رسیدگی کنند. به نظر می‌آید که اگر هرکسی در جایگاهی که هست وظایف سازمانی خودش را درست انجام بدهد بسیار بهتر است. یعنی مثلا آقای قالیباف بهتر بود در شهرداری تهران فکری به حال حمل و نقل عمومی در شرایط کرونا کنند. برای مثال اگر حمل و نقل عمومی با سرعت بیشتر و حجم کمتری صورت می‌گرفت انتقال بیماری به مراتب پایین‌تر می‌آمد.ایشان به عنوان رئیس مجلس اگر خیلی دغدغه سلامت مردم را داشتند باید از ابزار نظارتی خود استفاده می‌کردند در زمانی که واکسن می‌توانست وارد کشور شود ولی به دلیل تعارضات منافع گوناگون وارد کشور نشد. وزارت بهداشت و افرادی که در دولت آقای روحانی در وزارت بهداشت بودند وظایف ذاتی خودشان را انجام ندادند و مجلس هم به عنوان نهاد نظارتی هیچ گونه عکس العملی در برابر این قضیه نشان نداد.به نظر من هرکسی اگر وظایف ذاتی خودش را درست انجام دهد دغدغه سلامت مردم خود به خود از نتایج کارهای درست منتج می‌شود. الان در بهترین حالت ممکن بر اساس آمار رسمی روزانه چند صد نفر به دلیل بیماری کرونا انسان در این کشور از دست می‌رود به دلیل عدم انجام وظایف ذاتی برخی از مسئولین در زمان مورد نیاز است.»
>عمل به وظایف ذاتی
وی ادامه داد:« از سوی دیگر یک مدیر باید بداند که تصمیمات باید اقتضائی باشد. یعنی به اقتضاء شرایط باید نگاه شود. در زمان فعلی اگر کسی می‌خواهد به فکر سلامت مردم باشد باید تکلیف مردم در مسئله بازگشایی مدارس مشخص شود.یعنی الان کشور ما وزیر آموزش و پرورش ندارد و باید تکلیف بازگشایی مدارس مشخص شود. شما که رئیس مجلس هستید تا چه میزان به دولت فشار آوردید که وزیر آموزش و پرورش سریع‌تر تعیین شود تا راهبرد او مشخص شود؟به نظر من آقای قالیباف اگر دغدغه سلامت مردم را دارند بهتر است به وظایف ذاتی خود به درستی عمل کنند.»
>واکسن‌هایی با پوشش بهتر در برابر ابتلا
یزدانی در آخر گفت:«آمار واکسیناسیون در کشور ما به نسبت اروپا و آمریکا باعث افتخار است. به این معنا که به هر حال میزان افراد ضد واکسن در ایران بیشتر از دنیا نیست و سرعت واکسیناسیون در بسیاری از استان‌ها بسیار مطلوب است. به نظر من از اینجا به بعد باید مسئولین برای دوز یادآور از واکسن‌هایی با پوشش بهتر در برابر ابتلا استفاده کنند و آن‌ها را برای مردم تهیه کنند. از سوی دیگر برنامه منظمی داشته باشند که تا زمان پایان همه‌گیری کرونا واکسیناسیون با یک تواتر مرتبی تکرار شود.برنامه‌های منظم برای این مورد باید در نظر گرفته شود. از سوی دیگر باید از قدرت رسانه برای فرهنگ‌سازی استفاده شود زیرا هنوز بسیاری از مردم درباره مبانی ماجرا دچار شک هستند.این‌ها کارهایی است که می‌تواند انجام شود؛این تصمیمات اقتضائی مهم در بازه‌های مهم باید صورت بگیرد. مانند تصمیم ممنوعیت تردد که در شرایطی باید اجرا می‌شد و الان در این شرایط نیازی
به آن نیست.»