رزمایش ذوالفقار در سواحل مکران

سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) روز گذشته در جمع فرماندهان و یگان‌های حاضر در رزمایش مشترک ذوالفقار1400 ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سواحل مکران برگزار شد، آمادگی بالای نیروهای چهارگانه ارتش را موجب مباهات دانست و ابراز امیدواری کرد که دشمنان از آزمودن قدرت ارتش و سپاه ما پرهیز کنند.
مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش، روز گذشته با نام یا رسول الله(ص) با حضور یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی ارتش، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش و نیز با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی برگزار شد.
امیر دریادار سید محمود موسوی، سخنگوی این رزمایش درباره جزئیات این تمرین نظامی گفت: عملیات جمع‌‌آوری اطلاعات الکترونیکی نیروهای مهاجم با استفاده از سامانه‌های شنود و یگان‌های تاکتیکی و ساحلی، با انواع پهپادهای شناسایی ایرانی ابابیل 3، یسیر، صادق، مهاجر4 و سیمرغ و انواع هواپیماهای شناسایی شامل P3F، RF4 و بویینگ707 با موفقیت اجرا شد.
دریادار موسوی، پایداری ارتباطات در فضای جنگ الکترونیک را از جمله نقاط قوت این رزمایش دانست و افزود: رصد و پایش حریم هوایی کشور و منطقه عمومی رزمایش در پهنه آبی جنوب کشور از سوی نیروی پدافند هوایی ارتش، اجرای آتش از سوی سامانه‌های پدافندی و اجرای عملیات گشت هوایی از سوی خلبانان تیزپرواز و پهپادهای نیروی هوایی ارتش، بخش دیگری از تمرین‌های رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش بود.


 تهدید از مبدأ هر سرزمینی را سرکوب می‌کنیم
سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) در جمع فرماندهان یگان‌های حاضر در این رزمایش، با اشاره به اینکه ارتش و نیروهای مسلح، همواره خود را برای رویارویی در برابر ائتلاف دشمنان (و به طور مشخص ائتلاف امریکا و رژیم صهیونیستی) آماده نگه می‌دارد، اظهار کرد: بزرگترین درس و تجربه 8 سال دفاع مقدس، ضرورت برخورداری از قدرت نظامی برای پاسخگویی به تهدیدات است.
به گزارش تسنیم، سرلشکر رشید اضافه کرد: تهدید از سوی هر قدرت مستکبر و متجاوزی، در هر سطحی و از مبدأ هر سرزمینی که باشد نیروهای مسلح ما شامل ارتش و سپاه آن را سرکوب می‌کنند. فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیا(ص) ارتش و سپاه را شاکله قدرت دفاعی کشور دانست و تأکید کرد: ما مؤلفه‌های قدرت و روش استفاده از آن را از درون تجربه‌های 8 سال دفاع مقدس آموخته‌ایم و امیدواریم دشمنان از آزمودن قدرت ارتش و سپاه ما پرهیز کنند.
برخی جزئیات دیگر رزمایش
در این رزمایش، تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی و نیروی زمینی ارتش در عملیاتی مشترک با اجرای عملیات هوابرد، هلی برن و آبی خاکی در سواحل دشمن فرضی، عملیات پیاده کردن نیروها و تجهیزات، تصرف سرپل و پیشروی به سمت اهداف تعیین شده را با موفقیت اجرا کردند.  سخنگوی رزمایش در این باره گفت که این تیپ‌‌ها با به‌کارگیری انواع تجهیزات و سلاح‌های خود ازجمله قایق‌های تندرو، شناورهای هجومی، زیردریایی‌های مرطوب و ناوچه‌های راکت انداز، با استفاده از اصل غافلگیری، یگان‌های حمله ور در نقش دشمن را منهدم کردند. دریادار موسوی افزود: همچنین نیروهای تیپ 223 واکنش سریع با پشتیبانی آتش بالگردهای تهاجمی هوانیروز ارتش، با اجرای کمین نقطه‌ای و منطقه‌ای، مواضع نیروهای حمله ور در نقش دشمن را تصرف کردند.
در بخش دیگری از رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش، سامانه‌ پدافندی 15 خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت اهداف متخاصم فرضی را که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش داشت، با موفقیت منهدم کرد. اهداف ریزپرنده‌ها و اجرای تیراندازی زمین به هوای شبانه از سوی سامانه‌های توپخانه‌ای علیه اهداف هوایی متخاصم از جمله اقدامات دیگر این همایش بود.  یکی از نقاط عطف در این رزمایش، اجرای عملیات رهگیری هوایی پرنده‌های متخاصم با استفاده از پهپاد کرار رهگیر بود. سخنگوی رزمایش ذوالفقار1400 همچنین در تشریح دیگر بخش‌های این رزمایش، از انهدام اهداف سطحی از سوی جنگنده ‌بمب‌افکن‌‌های اف-4 نیروی هوایی ارتش خبر داد. در این رزم تمرینی، جنگنده بمب‌افکن‌های اف-4  نیروی هوایی ارتش پس از انجام پرواز برد بلند از پایگاه‌های خود به سمت منطقه عمومی رزمایش و انجام عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای تانکر، با استفاده از موشک‌های بهینه شده و نسل جدید هوا به ‌سطح بهینه شده اهداف سطحی خود را در منطقه عمومی رزمایش منهدم کردند.
امیر دریادار موسوی سخنگوی رزمایش گفت: استفاده از موشک‌های ضد کشتی به روز شده هوا به سطح در این مرحله از رزمایش و همچنین اجرای عملیات از سوی خلبانان جوان نیروی هوایی ارتش از جمله نقاط قوت این مرحله از رزمایش بود. همچنین در بخش دیگری از رزمایش، جنگنده‌های F-4 نهاجا با هدف پشتیبانی از یگان‌های سطحی نیروی دریایی ارتش شلیک به اهداف متحرک دریایی را با موفقیت تمرین کردند.
به گفته او، پرواز شناسایی جنگنده میراژ در ارتفاع پایین از دیگر عملیات‌های اجرا شده در این بخش از رزمایش بود که با مهارت خلبان این جنگنده اجرا شد.
عملیات برد بلند پهپاد ایرانی سیمرغ  
در ادامه مراحل اصلی رزمایش ذوالفقار 1400 ارتش، روز گذشته پهپاد برد بلند ایرانی سیمرغ و پهپادهای یسیر نیروی دریایی ارتش؛ عملیات گشت و شناسایی شبانه را انجام دادند و پس از آن، پهپاد سیمرغ با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن ایرانی، اهداف خود را در آب‌های دوردست مورد حمله و اصابت قرار داد. امیر دریادار سید محمد موسوی، سخنگوی رزمایش درباره عملیات‌های متنوع ارتش در این رزمایش گفت: آرایه‌های دفاعی پر ترکیبی که در ارتش برای مقابله با دشمنان تدارک دیده شده است، همگی به دست متخصصان جوانی به وجود آمده که در سازمان‌های نیروهای مسلح و دیگر سازمان‌ها مشغول جهاد علمی و تحقیقاتی هستند و امروز نیز در طلیعه گام دوم انقلاب هزاران نفر از این جوانان و نیروهای نخبه مجاهدانه برای اعتلای نام ایران اسلامی در تلاش‌اند.
همچنین در بخشی از این رزمایش، پرواز شناسایی جنگنده میراژ در ارتفاع پایین با مهارت خلبان این جنگنده اجرا شد و در ادامه، جنگنده‌های  اف-4 نیروی هوایی ارتش به منظور پشتیبانی از نیروهای زمینی و دریایی ارتش، با تیراندازی و استفاده از بمب های 250 پوندی، مناطق در تصرف یگان‌های حمله ور در نقش دشمن فرضی را مورد هدف قرار دادند.