خروج اقتصاد از ركود به شرط كاهش تورم ٤٥درصدي

آرمان‌ملی: «تولید ناخالص داخلی در فصل دوم سال 2021 با رشد 6.2 درصدی همراه شده و همچنین بخش غیرنفتی در این دوره رشد 4.7 درصدی را تجربه کرده است.» این سخنان علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک‌مرکزی است که با تکیه بر این اعداد و ارقام معتقد است اقتصاد ایران از رکود خارج شده و به‌سمت بهبود حرکت می‌کند در واقع رئیس کل بانک‌مرکزی و البته معاون اقتصادی این بانک در حالی از رشد اقتصادی کشور خبر می‌دهند و تاکید دارند رشد متوالی اقتصاد در دو فصل نشان‌دهنده خروج از رکود است که اساسا تعریف خروج از رکود با آنچه سیاست‌گذاران پولی و مالی کشور مدعی آن هستند تفاوت داشته به‌گونه‌ای که کارشناسان معتقدند اقتصاد کشور در چند سال اخیر به‌قدری کوچک شده که گنجایش کوچکترشدن بیش از این میزان وجود ندارد. بنابراین اینکه تا پایان امسال کشور با رشد اقتصادی همراه شود چیز چندان عجیب و غیرقابل دستیابی نیست از سوی دیگر به‌گفته تحلیلگران زمانی می‌توان گفت اقتصاد از رکود خارج شده که رشد مثبت چند ساله را شاهد باشیم. بنابراین در شرایطی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت تورم بالای 40 درصدی حاکم است و رشد 30 درصدی در انتظار نقدینگی کشور است تنها می‌توان گفت که این آمار نوید‌دهنده پایان کرونا، بازگشت بنگاه‌های اقتصادی به فعالیت و افزایش درآندهای صادراتی از طریق فروش مشتقات پتروشیمی ‌است که تداوم آنها می‌تواند به رشد اقتصاد و خروج از رکود منتهی شود بنابراین بهتر است آدرس غلط به مردم ندهیم.
 رشد اقتصادی در 2 فصل
علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک‌مرکزی در رابطه با وضعیت اقتصاد کشور می‌گوید: آخرین آمارهای منتشره حاکی از رشد ۶.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در فصل دوم سال ۲۰۲۱ است که دستاورد قابل‌توجهی با وجود محدودیت شدید ایران در دسترسی به منابع خارجی خود و در نتیجه عدم امکان خرید واکسن از خارج به‌دلیل تحریم‌های آمریکاست. رئیس کل بانک‌مرکزی ادامه داد: بخش غیرنفتی در همان دوره ۴.۷ درصد رشد کرده که نشان‌دهنده آن است که اقتصاد ایران به‌طور قابل‌توجهی از رکود خارج شده و به‌سمت بهبود حرکت کرده است. علاوه بر این، به‌دلیل سیاست‌های حمایتی مالی و پولی دولت و بانک‌مرکزی ایران، نرخ بیکاری در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به ۸.۸ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: در حال حاضر فرآیند بهبود اقتصاد جهانی در شرایط با ثبات‌ تری قرار دارد اما همچنان در داخل و بین گروه‌ کشورها نابرابری وجود دارد، که نشان‌دهنده اهمیت قدرت و دوره زمانی اقدامات حمایتی در مواجهه با بحران و نیز پیشرفت فرآیند واکسیناسیون است. متاسفانه، واکسیناسیون با روند چندگانه، با ایجاد شکاف گسترده بین کشورهای فقیر و ثروتمند، منجر به بهبود روند چندگانه و متفاوت شده است. همچنین پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک‌مرکزی  نیز در خصوص خروج اقتصاد کشور از رکود با عنوان اینکه طبق استانداردهای اقتصادی، زمانی‌که یک اقتصاد در دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشته باشد، به معنای خروج آن از رکود است، اظهارداشت: فصل دوم سال گذشته اقتصاد ایران رشد ۳.۵ درصدی را داشته که این روند تا فصل اول سالجاری ربه رشد۶.۲ درصدیرسیده است. بنابراین اقتصاد ایران به‌صورت مستمر رشد مثبت داشته است که به معنای این است که اقتصاد ایران در مسیر درستی حرکت کرده و رشد اقتصادی مناسبی داشته است.  وی با عنوان اینکه گسترش کرونا موجب تحمیل زیان به بسیاری از اقتصادهای جهان شده اما  تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران مهار شده است، تصریح کرد: درحالیکه رشد اقتصادی سال گذشته ۲.۹ درصد بود، رشد بخش‌های مختلف در این مدت چون کشاورزی ۴.۳ درصد ، نفت ۸.۷، صنایع و معادن ۷.۶ درصد خدمات منفی ۰.۲ درصد بوده است. همچنین، در فصل اول سال‌جاری نیز با توجه به اینکه خشکسالی و کاهش نزولات جوی وجود داشته، رشد بخش کشاورزی منفی ۰.۹ درصد، نفت ۲۳.۳ درصد، صنایع و معادن ۲.۱ درصد و بخش خدمات که بیشترین تاثیر منفی را از گسترش کرونا داشته است، در فصل اول سالجاری 7 درصد رشد کرد که این رشد متاثر از بهبود و ارتقای  فعالیت‌های حمل‌ونقل، انبارداری، اطلاعات و ارتباطات و... بوده است. همچنین به‌گفته معاون اقتصادی بانک‌مرکزی رشد اقتصادی با نفت در فصل اول سالجاری ۶.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت در این مدت نیز ۴.۷ درصد بوده است. 
 اقتصاد چاره‌ای جز رشد ندارد
در حالیکه متولی نهاد پول و مالی کشور سعی دارد تا با تکیه بر رشد اقتصادی دو فصل اخیر نشان دهد اقتصاد کشور از رکود خارج شده اما تورم بالای 40 درصدی و رشد نقدینگی حاکم نشان‌دهنده آن است که همچنان اقتصاد شکننده کشور در شرایط رکود قرار دارد موضوعی که کارشناسان نیز معتقدند این آمار در صورت واقعی‌بودن نشان از خروج اقتصاد از رکود نیست و تنها روزنه‌ای که احتمالا پایان کرونا و بازگشت بنگاه‌های به فعالیت‌های اقتصادی را نشان می‌دهد و لازمه تحقق خروج از رکود تداوم چند ساله رشد شاخصه‌های اقتصادی همراه با اصلاح زیرساخت‌های مرتبط است. وحید شقاقی‌شهری در رابطه با اظهارات رئیس کل بانک‌مرکزی  مبنی بر خروج اقتصاد کشور از رکود به «آرمان‌ملی» می‌گوید: باید توجه داشت که در چند سال اخیر اقتصاد ایران به قدری کوچک شده که گنجایش کوچکترشدن بیش از این ظرفیت را ندارد. بنابراین به‌نظر می‌رسد پس از این طی این روند منفی اقتصاد کشور باید روند معکوس به‌خود بگیرد که احتمالا امسال شاهد  مثبت شدن اقتصاد باشیم. وی در ادامه افزود: همچنین مثبت شد اقتصاد به معنای خروج از رکود نیست و زمانی می‌توان گفت که اقتصاد از رکود خارج شده که این رشد حداقل چند سال به‌طور متوالی انجام گیرد. از سوی دیگر امسال تورم کشوربیش از 40 درصد خواهد بود که برخی از منابع آن را تا بالای 45 درصد پیش‌بینی می‌کنند همچنین نقدینگی امسال رشد 30 درصدی را تجربه خواهد کرد در خصوص نرخ ارز نیز در صورتیکه سیگنال‌های خاصی ارسال نشود و مذاکرات به نتیجه نرسد در خوش‌بینانه‌ترین حالت نرخ دلار در محدوده 28 هزار تومان در نوسان خواهد بود و احتمالا در برخی از مواقع تا 30 هزار تومان نیز قیمت خواهد یافت. این استاد دانشگاه تاکید کرد: براساس شاخصه‌ها و آمار  به‌نظر می‌رسد امسال اقتصاد ایران رشد مثبت 3 تا 4 درصدی را تجربه خواهد کرد اما همانگونه که تاکید شد این به معنای خروج از رکود نیست و تنها نمایانگر پایان کرونا و بازگشت بنگاه‌ها و کسب‌وکارها به چرخه فعالیت بوده که همگام با افزایش درآمدهای صادراتی و نفتی دولت به‌ویژه از محل فروش مشتقات نفتی و پتروشیمی‌ رقم خواهد خورد. شقاقی‌شهری با عنوان اینکه اگر این رشد در حداقل 2 سال آینده نیز تداوم یابد می‌تواند امیدوار بود اقتصاد از رکود خارج شده است، گفت: البته در کنار این رشد اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در زمینه بودجه و نظام‌بانکی اجتناب‌ناپذیر است و همچنین دولت باید رویکرد خود را بر حمایت از تولید، امنیت سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب‌وکار و ایجاد ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی معطوف کند تا امکان جذب سرمایه‌گذاری به‌ویژه سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیش از گذشته فراهم شود. به‌گفته این کارشناس اقتصادی تا زمانیکه سیاست‌هایی همچون نرخ‌گذاری دستوری و محدودیت‌هایی که تنها به ایجاد رانت منجر می‌شود و در اقتصاد وجود دارد حتی نتیجه رشد اقتصادی نیز به نفع جامعه نخواهد بود.