ژوبین صفاری آسیب‌شناسی نمک‌پاشی روی زخم مردم

اظهار نظرهای گاه و بی‌گاه مسئولان در دولت دوازدهم باعث می‌شد که بارها کارشناسان و صاحب نظران نسبت به این دست از نظرهایی که نمک بر زخم مردم می‌پاشد؛ تذکر و هشدار دهند. اما در ادامه آنقدر این دست از سخنان زیاد شد که حالا حتی حس‌گرهای فضای عمومی نیز نسبت به آن حساس نیست. با این همه اما این روند در مسئولان میانی دولت سیزدهم هم ادامه دار شده است. از سخنان وزیر ارشاد که احتمالاً اهالی سینما را برای تنگ تر شدن محدودیت‌ها نگران می‌کند تا اظهارات معاون وزیر بهداشت که گفت قصد داشتیم واکسیناسیون را پولی کنیم اما ستاد کرونا مخالفت کرد و حالا باید قدر واکسن رایگان را بدانیم؛ همه نشان از ادامه این روند دارد. گو اینکه منت واکسن رایگان روی دوش مردم است. در حالی که اکثر کشورهای جهان نه تنها این کار را رایگان انجام دادند که برای تشویق مردم به زدن واکسن حتی جایزه هم گذاشته‌اند. اما حکایت این اظهارات معاون وزیر، ماجرای همان فرار رو به جلویی است که به جای عذرخواهی از مردم بابت تاخیر در واکسیناسیون و معطل ماندن واردات به دلایل بی سرانجام، که باعث داغدار شدن خانواده‌های زیادی شد، حالا باید مردم از مسئولان بابت واکسن رایگان به عنوان یک امر رایج و حق طبیعی سپاس‌گزار باشند. نکته جالب توجه این است که این مقام مسئول در ادمه می‌گوید که واکسیناسیون تا 90 درصد از بستری ها را کاهش داده است بی آنکه اشاره کند این کاهش بستری‌ها چه بسا می توانست خیلی زودتر رخ دهد.
واقعیت آن است که مردم در بسیاری از موارد به خاطر بسیاری از کم کاری‌ها و فشاری که به آن‌ها وارد شده نجیبانه برخورد کرده‌اند، این گونه اظهارات تنها یک معنا دارد و آن سوء استفاده از همراهی مردم با این سختی‌هاست.
به نظر می‌رسد لازم است در وضعیتی که اقتصاد کشور به واسطه تحریم‌ها و بیماری کرونا دچار سختی شده حداقل مسئولان در اظهارات خود دقت بیشتری داشته باشند. هرچند انتظار این دقت نظر نیازمند تغییر در گفتمان کلی مسئولان است. در واقع برای انتظار چنین امری لازم است تا فرهنگ مسئولیت در کشور دچار تغییر شود. به نظر می رسد از یک زاویه می‌توان این بی دقتی در سخن گفتن برخی از مسئولان را ناشی از عدم درک درست آنها از وضعیت واقعی دانست که نیازمند یک توجیه کلی توسط یک تیم متخصص علوم انسانی اعم از جامعه شناسان، روانشناسان اجتماعی و... است تا مسئولان در خصوص نحوه مواجهه شان با رخدادها و واکنش شان رویکردی منطقی تر و متناسب‌تر با واقعیت‌ها داشته باشند.
آسیب‌شناسی اظهارنظرهای غیرضروری و غیرکارشناسی برخی مسئولان نیازمند بررسی همه جانبه از زوایای مختلف است که به واقع علم مدیریت نیز می‌تواند به برخی از آن‌ها پاسخ دهد. در این بین نقش روابط‌عمومی‌ها بسیار مهم است که البته متاسفانه عدم به کارگیری نیروهای متخصص در این حوزه سبب شده تا مسئولان از فقر سخنوری درست رنج ببرند. گاه لازم است تا روابط عمومی‌ها به عنوان یک جایگاه سازمانی هشداردهنده نقش ایفا کنند هرچند که باید به روابط عمومی‌ها به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های هر سازمان، تخصصی تر نگاه شود. یکی دیگر از راهکارها هم می تواند تعیین سخنگو برای یک سازمان باشد که تمام این اظهارات بتواند از یک فیلتر تخصصی و در یک هم آوایی کامل با سایر سازمان‌ها و نهادها رد شود و به مردم منتقل شود. در نهایت اینکه مردم این روزها چندان جایی برای نمک‌پاشی روی زخم‌هایشان ندارند. آنقدر که وضعیت بد معیشت و گرانی‌ها رمقی برایشان نگذاشته است.
سایر اخبار این روزنامه
رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با موفقیت انجام شد پیام اقتدار ژوبین صفاری آسیب‌شناسی نمک‌پاشی روی زخم مردم اقتصاد ایران از رکود خارج شده است؟ فاصله معنادار اقتصاد تا نقطه مطلوب آیا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مواضع قبلی‌اش بازگشته است؟ روزهای سردرگمی سینما ضرر تیم ملی ایران و برد پورتو باخت-باختِ تقابل طارمی و اسکوچیچ روند افزایشی کرونا در برخی استان‌ها نگران‌کننده شده است معادله دومجهولی کرونا سوال کارشناسان از دولت: بدون استقراض چگونه بودجه را تراز کردید؟ امکانات محدود برای تامین کسری بودجه واکنش‌ها به ترور نافرجام الکاظمی نخست وزیر عراق نمایش سوء قصد یا فتنه جدید؟ حذف ارز 4200 تومانی منطقی است؟ ضرورت‌ها و الزامات تحقق طرح «ترمیم قدرت خرید مردم» امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با وزیر خارجه چین: همکاری ها با آژانس در چارچوب توافقات به خوبی ادامه خواهد یافت سردار جوانی: آمریکایی‌ها از هلی‌برن سپاه غافلگیر شدند وزیر بهداشت: انتظار می رود در اوایل آذرماه، ایمنی‌زایی در اکثریت جامعه حاصل شود درسی که ایران به تروریست‌های سارق آمریکایی داد محکوم کردن هدف قرار دادن نخست‌وزیر عراق از سوی سخنگوی وزارت خارجه