اخبار ویژه

  نشریه آمریکایی: موضع بایدن درباره برجام مردود است
اگر در مذاکرات وین توافقی حاصل نشود، به احتمال زیاد مقصر آن آمریکاست.
نشریه آمریکایی «ویک» در تحلیلی بن‌بست پدیده‌آمده برای اجرای برجام می‌نویسد: اگر ایران به میز مذاکره بازنگردد و توافق حاصل نشود، به حتمال زیاد، مقصر آن آمریکاست. برای احیای توافق برنامه جامع اقدام مشترک 2015 که براساس آن، تهران توسعه فناوری‌های خود را در حوزه هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی محدود کرده بود، باز هم قصد دارد به فرآیند مذاکرات بازگردد. این خبر غافلگیرکننده‌ای است؛ چرا که با رسیدن ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری در ماه ژوئن، تقریبا امیدها به احیای توافق به شدت کاهش یافته بود، اما امروز به روشنی می‌بینیم که ظاهرا امید به آینده وجود دارد. اکنون نوبت رئيس‌جمهور آمریکا، جوبایدن است که با حسن نیت برای احیای توافق تلاش کند. حال سؤال این است که رئیس‌جمهور آمریکا از فرصتی که در اختیارش قرار گرفته، به درستی استفاده خواهد کرد یا خیر؟ سخن‌گفتن در این باره دشوار است. بایدن در کمپین انتخاباتی‌اش، به تعامل تازه با ایران متعهد شد؛ با این همه، او پس از پیروزی در کارزار، از رویکرد گیج‌کننده‌ای پیروی می‌کند. در ماه فوریه، دولت بایدن این طرح پیشنهادی را که براساس آن، ایالات متحده و ایران به طور همزمان دوباره وارد توافق شوند، رد و اعلام کرد تا زمانی که ایران پایبندی خود را به تعهداتش در باب فعالیت‌های هسته ای ثابت نکند، آمریکا تحریم‌های تحمیلی علیه این بازیگر را کاهش نخواهد داد. به بیان بهتر، کاخ سفید به ایران اعلام کرد که باید گام نخست را بردارد (با لحاظ کردن این حقیقت که وقتی توافق اولیه میان ایران و 6 کشور جهان، بدون ارائه هیچ دلیل موجهی از سوی آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در می 2018 از هم پاشید ارائه چنین پیشنهادی به تهران، اقدامی جسورانه و بهتر است بگوییم، گستاخانه است)
ایران به جای پذیرش این شروط نامعقول و نابرابر، ترجیح داد به غنی‌سازی خود ادامه دهد. فعالیت تهران یک سال پس از خروج ترامپ از توافق، از سر گرفته شد. همین مسئله موجب شده تا ایالات متحده همراه با اسرائیل، به شکل فزاینده‌ای زمزمه‌های خصمانه خود را در قبال ایران افزایش دهند. اوایل ماه جاری، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و یائیر لاپید، همتای اسرائیلی‌اش، در خصوص امکان تکیه به «پلن‌بی» در صورت عدم احیای توافق هسته‌ای رایزنی کردند.


اما تهدیدها موجب عقب‌نشینی تهران نشده است. تهران خواهان گفت‌وگو و مذاکره است. اما تا امروز نشان داده که حاضر نیست اندکی از مواضع و خط قرمزی که برای خود ترسیم کرده است، عقب بنشیند.
برجام احتمالا بزرگ‌ترین موفقیت آمریکا و متحدانش در زمینه فعالیت هسته‌ای ایران محسوب می‌شودد در شرایط کنونی، به رغم اینکه آمریکا بدعهدی کرد و بدون دلیل موجه به این توافق پایان داد، آمادگی ایران برای بازگشت به میز مذاکرات به روشنی نشان می‌دهد که ایران خواهان احیای توافق هسته‌ای است؛ تهران به دنبال برداشته شدن تحریم‌هاست، خوهان صلح است و صلح را به جنگ و گزینه نظامی ترجیح می‌دهد. بایدن می‌گوید، او نیز همین را می‌خوهد، از همین رو باید گفت، زمان آن فرارسیده که رئيس‌جمهور آمریکا نیز از شانسی که دارد برای اثبات ادعایش استفاده کند. به همین دلیل لازم است، ایالات متحده برای نشان دادن حسن نیت خود، نخستین گام را بردارد و به این طریق، زمینه را برای برگرداندن اعتماد نسبی ایران به خود هموار کند؛ در غیر این صورت بازی «اول تو» ادامه خواهد یافت و در این بابت نمی‌توان تهران را مقصر دانست.
ایران بازیگری است که به واسطه بدعهدی آمریکا و خورجش از توافق اولیه موسوم به برجام آسیب دیده است و از همین رو طبیعتا نمی‌تواند گام نخست را در راستای اعتمادسازی بردارد. خواست تهران برای بازگشت به برجام و رایزنی در این باره، شانس دوباره‌ای است که دولت بایدن به دست آورده و باید نهایت استفاده را از آن بکند. اگر دولت کنونی آمریکا این فرصت را از دست بدهد، امکان خروج از بن‌بست موجود در باب توافق هسته‌ای با ایران و احیای توافق برجام شاید غیرممکن شود. از همین رو گزینه معقول این است که واشنگتن برای اعتمادسازی، گام نخست را بردارد و این فرصت را فراهم کند تا بستر برای آغاز رایزنی‌های هسته‌ای هموار شود. آزاد کردن پول‌های بلوکه‌شده ایران و ایجاد فضایی برای گسترش فعالیت‌های تجاری تهران، گام نخست برای اعتمادسازی است. بایدن باید این حقیقت را بداند که تنها راه خروج از بحران حاکم، به دست آوردن اعتماد ایران است. گزینه‌های دیگر و «پلن‌بی» نتیجه نخواهد داد، چرا که تهران در دوران ریاست جمهوری ترامپ به روشنی نشان داد که ادبیات زور و سیاست فشار، نتیجه‌ای معکوس می‌دهد؛‌پس تنها راه باقی‌مانده، سازش است که آمریکا باید برای آن پیش‌قدم شود. بی‌بی‌سی: آمریکا حاضر نیست حتی به برجام برگردد
شبکه دولتی انگلیس با وجود تلاش برای القای تعلل ایران در بازگشت به برجام تصریح کرد: دولت آمریکا حتی حاضر نیست به همان برجام برگردد و تحریم‌ها را لغو کند.
وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی نوشت: حاکمیت انتقادات شدیدی به برجام داشته است؛ و حال آنکه تازه، بازگشت به برجام به شکل اولیه آن بهترین سناریویی است که ایران می‌تواند انتظار آن را داشته باشد(!) منابع متعددی هم در ایران و هم در غرب گزارش کرده‌اند که دونالد ‌ترامپ، پس از خروج از برجام بیش از ۱۵۰۰ تحریم جدید برقرار نمود. دولت جو بایدن پذیرفته و بارها اعلام نموده که حاضر است تحریم‌هائی را که ناقض برجام است، بردارد. آخرین اطلاعاتی که در این خصوص در دست است سخنان محمود واعظی رئیس دفتر روحانی است که در واپسین روزهای دولت دوازدهم گفت که آمریکا حاضر شده ۱۰۴۰ تحریم جدید دوران ‌ترامپ را بردارد. معنای این حرف آن است که تا پایان دور ششم مذاکرات، موضع آمریکا این بوده که بیش از ۴۰۰ تحریم دوران ‌ترامپ به جای خود باقی خواهد ماند.
این جریان مذهبی و دولت آقای رئیسی که تبلیغات سنگینی برای برجسته کردن طبیعت انقلابی آن شده و می‌شود، نمی‌‌‍‌توانند توجیه و توضیح قانع‌کننده‌ای برای پایگاه اجتماعی خود که حامی‌‌نظامند داشته باشند و زیر بار توافقی بروند که به مراتب بدتر از برجام است.
تیم جدید مذاکرات هسته‌ای با این هدف پا به میدان مذاکرات می‌گذارد که نه تنها همه تحریم‌ها (که به‌نظر می‌رسد منظور تحریم‌های دوره ‌ترامپ باشد) حذف شود، بلکه تضمینی برای عدم خروج کشورهای غربی از برجام داده شود و بالاخره اینکه حکومت ایران پیش از بازگشت به تعهداتش بتواند رفع تحریم‍ها را راستی‌آزمایی کند. اما آمریکا و اروپا چنین تضمینی نمی‌دهند.
بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا مجبور به پرداخت جریمه‌های صدها میلیون دلاری شده‌اند می‌دانند که دولت‌هایشان نمی‌توانند آنها را در برابر مجازات‌های محافظت کنند و لذا با وجود تحریم‌های آمریکا، حاضر به کار کردن با ایران نخواهند بود. از این رو تضمین دولت‌های اروپایی هم در این زمینه، که در صورت خروج آمریکا از برجام، روابط اقتصادی و تجاری خود را با ایران قطع نخواهند کرد چیزی جز یک تضمین غیرعملی و بر روی کاغذ نخواهد بود.
همچنین هم جو بایدن هم مسئولین رده بالای آمریکا بارها گفته‌اند که هدف آنها از احیای برجام، باز کردن باب مذاکره برای رسیدن به یک توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» هسته‌ای و نیز توافق بر سر مسئله موشکی ایران و فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» منطقه‌ای حکومت ایران است. که مورد پذیرش ایران نیست. کاهش تورم تولید مسکن امید به افزایش ساخت و سازها
شاخص مدیران خرید ساختمان (شامخ) از پیش‌بینی کاهش «تورم تولید مسکن» و امید به افزایش ساخت و ساز حکایت می‌کند.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، با رسیدن وضعیت نماگر قیمت تمام‌شده ساخت مسکن به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری، علامت برگشت به عقب تورم اولیه مسکن رصد شد.
تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی اتاق تعاون ایران که هر ماه با عنوان طرح شاخص مدیران خرید ساختمان موسوم به «شامخ» اقدام به نظرسنجی و انتشار دیدگاه سازنده‌ها درباره تحولات یک‌ماه گذشته و انتظارات آنها برای یک‌ماه بعد بازار مسکن و ساخت‌وساز می‌کند، نشان می‌دهد بعد از اینکه مرکز آمار ایران از کاهش سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی خبر داد، سازنده‌ها نیز معتقدند در مهرماه اوضاع کلی بازار ساخت‌وساز کمی بهتر از شهریور شد. عدد مربوط به شاخص «قیمت تمام شده مسکن» در گزارش شامخ در مهر 1400 پایین‌ترین سطح از ابتدای سال جاری را نشان می‌دهد. به این معنا که تورم تولید مسکن در مهرماه، نسبت به تورم‌های بالای نیمه اول سال کمتر شده است.
ازآنجاکه قیمت تمام‌شده ساخت مسکن بر قیمت فروش واحدها در بازار معاملات املاک اثرگذار است، تحت تاثیر روندی که از سوی سازنده‌ها درخصوص اوضاع بازار در مهرماه گزارش شد، علائم بازگشت به عقب تورم اولیه مسکن (تورم هزینه ساخت) مشاهده می‌شود.
بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» با استناد به داده‌های منتشرشده در گزارش شامخ، نشان می‌دهد عمده مولفه‌هایی که وضعیت بازار ساخت‌و‌ساز از نگاه سازنده‌ها با توجه به آنها سنجش شده، در مهرماه در وضعیت بهتری نسبت به ماه قبل قرار گرفته است.عدد شامخ کل در این ماه به 92/ 56 رسید که این میزان در مقایسه با ماه قبل که عدد شامخ برابر با 47/73 بود، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. هرچند عدد فعلی شامخ که ترسیم‌کننده فضای کلی بازار ساخت وساز از دیدگاه سازنده‌هاست همچنان فاصله زیادی از مرز بدبینی و خوش‌بینی سازنده‌ها نسبت به شرایط کاری خود ندارد، اما از دیدگاه سازنده‌ها در این ماه شرایط نسبت به شرایط بحرانی شهریور ماه بهتر شده است.
بررسی این گزارش نشان می‌دهد، وضعیت کلی فضای بازار ساخت‌وساز از دیدگاه سازنده‌ها در مهرماه نسبت به ماه قبل از حالت بدبینی خارج شده است. از سوی دیگر شرایط قیمتی مصالح و نهاده‌های ساختمانی نیز در این ماه بهتر از شرایط شهریور ماه است.این دو مولفه نشان می‌دهد تورم اولیه مسکن یعنی تورم هزینه ساخت در این ماه نسبت به ماه قبل به عقب بازگشته است که خود می‌تواند نشانه‌ای امیدوارکننده برای بازگشت گروهی از سازنده‌ها به بازار و همچنین فراهم شدن مقدمات ثبات و کاهش قیمت مسکن در ماه‌های بعد به شرط استمرار روند بهبود شرایط در بازار ساخت‌وساز باشد.
پیش از این مرکز آمار ایران نیز به تازگی در گزارشی اعلام کرد: سرعت رشد قیمت مصالح ونهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران در تابستان امسال در مقایسه با سرعت رشد قیمت مصالح در بهار، کاهش یافته است. تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت مصالح ساختمانی که در فصل بهار از نقطه جوش 100درصدی عبور کرده بود، در تابستان به عقب برگشت و بیش از 35 واحد درصد کم شد. حال نتایج نظرسنجی از فعالان ساختمانی نیز نشان می‌دهد از دیدگاه آنها وضعیت تورم مصالح ساختمانی و همچنین قیمت تمام‌شده مسکن در مهرماه بهتر از شهریورماه بوده است. همین موضوع یعنی کاهش سرعت رشد قیمت مصالح می‌تواند گروهی از آنها را برای ادامه فعالیت‌های خود در بازار امیدوار کند و گروهی دیگر را که از بازار خارج شده‌اند به عرصه ساخت‌وساز بازگرداند. صادرات غیر نفتی رکورد 27 ماهه را شکست
صادرات غیرنفتی کشور مهر ماه امسال، 8 درصد بیشتر از مهر سال گذشته بود و رکورد 27 ماه گذشته را شکست.
آمارهای گمرک ایران از شکسته شدن رکورد 27 ماهه صادرات غیر نفتی حکایت دارد. اتفاقی که با مثبت کردن تراز تجاری کشور، نوید مثبتی برای کل اقتصاد محسوب می‌شود.
به گزارش همشهری براساس آمارهای ارائه شده از سوی سخنگوی گمرک ایران، در مهر امسال ۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد
و ۸۸۶ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شد. در این میان ۱۵ میلیون و ۱۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. بررسی‌ها حاکی از این است که این میزان صادرات ۸ درصد بیشتر از مهر ماه سال گذشته است و از رکورد ارزش صادرات در ۲۷ ماه گذشته عبور کرده است.
در هفتمین ماه از سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش صادرات و واردات ایران
۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بوده که از این مقدار ۱۵ میلیون و ۱۸۷ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. ارزش صادرات در این ماه نسبت به ماه قبل
۵ درصد و نسبت به مهرماه سال قبل ۸ درصد افزایش پیدا کرده و بالاترین رقم در ۲۷ ماه اخیر محسوب می‌شود.
بررسی کارنامه تجارت خارجی ایران در مهر ۱۴۰۰ حاکی از این است که عراق با خرید ۵ میلیون و ۸۵۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار در رتبه نخست مقاصد صادراتی ایران قرار دارد و بعد از آن چین با ۲ میلیون و
۵۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفته است. همچنین ترکیه که در شهریورماه رتبه نخست مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را به خود اختصاص داده بود، در مهرماه با خرید۳ میلیون و ۷۸۲هزار تن کالا از ایران به ارزش یک میلیارد و ۸۸ میلیون دلار در رتبه سوم مقاصد صادراتی قرار دارد. رتبه چهارم نیز به امارات متحده عربی اختصاص پیدا کرده که ۷۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۷ میلیون دلار از ایران خریداری کرده و در نهایت افغانستان باوجود افت شدید واردات از ایران، با خرید ۲۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار به‌عنوان پنجمین مقصد صادرات کالای ایرانی ثبت شده است. فعالان رسانه‌ای که با پراید به دولت روحانی آمدند و با سانتافه رفتند
یک روزنامه زنجیره‌ای می‌گوید: فعالان توئیتری، نامزد اصلاح‌طلبان را در انتخابات دچار توهم خلاف واقع کردند.
آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشت: در کوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ١٤٠٠، ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی کاندیدای بخشـی از اصلاح‌طلبان در این انتخابات پرشده بود از فعالان توئیتری. هر فردی که می‌توانست توئیت بزند و توئیت‌هایش پربازدید و پرلایک بود می‌توانسـت در بخشی از ستاد رئیس سابق بانک مرکزی باشد. جالب آن بود که اصلا هم مهم نبود که این افراد در فضای رسانه‌ای کشور خوشنام یا بدنام هستند فقط نکته لازم همان پربازدید بودن توئیت‌ها بود. اگر بخواهم ریزتر بگویم باید عرض کنم که مثلا در ستاد همتی افرادی حضور داشـتند که متهم به فسادهای مالی بودند و در زمـان دولت روحانی از طریق برخی ارتباط‌های مشکوک و مسئله‌دار با بعضی وزارتخانه‌ها توانسته بودند به نان و نوایی برسند.به قول معروف اینها خبرنگاران ساده‌ای بودند که با پراید وارد وزارتخانه‌های دولت روحانی شدند و با سانتافه بیرون رفتند. حتی برخی افراد در ستادهای همتی حضور داشتند که علی‌رغم اینکه به اصطلاح شاخ توئیتر بودند ولی در مورد آنان شـائبه‌های جدی اخلاقی مطرح بود که آن هم داستان جالبی
دارد.
خلاصه آنکه همتی آن‌قدر به این جماعت توئیتری وابسته شده بود که حتی حاضر نبود یک ملاقات با صاحبان، مسئولان و سردبیران رسانه‌های سنتی از جمله روزنامه‌ها داشته باشد و آن جلسه مهمی‌هم که بنا بود قبل از برگزاری انتخابات برگزار شود نافرجام بود.
سایر اخبار این روزنامه
بیانیه مدعیان اصلاحات در یک جمله/ بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها «واکنش سریع» راهبرد جدید مقاومت!(یادداشت میهمان) اخبار ویژه حزب‌الله لبنان: هدف، فتنه‌انگیزی در عراق است/نجباء: آمریکا در فتنه دست دارد بازگشایی یک کارخانه بعد از 7 سال تعطیلی نگرانی رژیم صهیونیستی از شکست عربستان در یمن /اورشلیم پست: پهپادهای یمن به اسرائیل می‌رسند رئیس‌جمهور: بودجه‌ریزی باید عدالت‌محور باشد اختصاص ۱۲۰۰ اتوبوس به تهران از طریق تهاتر نفت دولت هم مصمم به تعیین تکلیف سریع کالا‌های دپو شده است امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای انگلیسی: بدهی خود را سریعاً پرداخت کنید سکسکه اخلاقی(نگاه) خطیب‌زاده:آمریکا باید تحریم‌ها را یکجا بردارد ساز مخالف اصلاح‌طلبان درباره قوانین و اقدامات ضدفساد بیانیه مدعیان اصلاحات در یک جمله/ بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها بیانیه مدعیان اصلاحات در یک جمله/ بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها