حزب‌الله لبنان: هدف، فتنه‌انگیزی در عراق است/نجباء: آمریکا در فتنه دست دارد

 
سرویس خارجی-

رسانه‌های عراقی بامداد یکشنبه از شنیده‌شدن صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز و منزل نخست‌وزیر در بغداد خبر دادند. وزارت کشور عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، در این حمله جان سالم به در برده و حال وی خوب است اما تعدادی از محافظان او زخمی شدند. در بیانیه مذکور آمد، تلاش برای ترور نخست‌وزیر این کشور از طریق سه پهپاد صورت گرفت که دو پهپاد توسط نیروهای امنیتی ساقط شد.


شیخ «علی الاسدی» رئیس‌شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء ماجرای حمله به منزل نخست‌وزیر را تلاشی برای کشاندن عراق به ورطه بحران‌ داخلی دانست که پیامدهای خطرناکی برای کشور دارد. او با تصریح به اینکه همه دلایل و نشانه‌ها دال بر دست داشتن سفارت آمریکا در این ماجراست، افزود: «پایگاه نظامی آمریکا در منطقه سبز بغداد که از آن تحت‌عنوان سفارت یاد می‌شود، با وجود برخورداری از سامانه پدافند هوایی با پهپادها یا موشک‌ها مقابله نکرد!» به گزارش فارس، رئیس‌شورای سیاسی نُجَباء در پایان تأکید کرد: «اگر - همان‌گونه که انتظار می‌رود - سفارتخانه شرارت‌طلب آمریکا مسئول این حمله باشد، باید ضمن تعطیل کردن آن، سفیر فتنه‌گر ایالات‌متحده نیز از عراق اخراج شود.» وی شناسایی و محاکمه عاملان حمله را مستلزم تشکیل کمیته‌ای بی‌طرف دانست تا اجازه دستکاری مدارک جرم داده نشود.
جنبش حزب‌الله لبنان شامگاه روز یکشنبه هدف قرار گرفتن محل اقامت نخست‌وزیر عراق را محکوم کرد. حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای «خواستار تحقیقات کامل و قاطع برای نحوه انجام این حمله، و عاملان و اهداف شوم» آن شد. شبکه خبری المیادین به نقل از این جنبش گزارش داد: «حزب‌الله خواستار تلاش‌ صادقانه برای حفظ امنیت در عراق و جلوگیری از فتنه در این کشور شد.» این جنبش گفت که خواستار بستن مسیری بر روی تمام کسانی شد که می‌خواهند عراق را از درون سرنگون کرده تا به پروژه‌های دشمنان خدمت کنند.
الکاظمی: می‌دانیم کار کیست
نخست‌وزیر عراق نیز شامگاه یکشنبه در واکنش به حمله تروریستی به اقامتگاه وی در بغداد گفت که عراق در حال عبور از چالش‌های متعددی بوده که زاده امروز و نتیجه این حکومت نبوده است. وی گفت: «دستور تحقیق فوری درباره حوادث روز جمعه که درباره معترضان در برابر منطقه سبز روی داد را صادر کردیم و هر فرد متخلف را مورد بازخواست قرار خواهیم داد.» الکاظمی گفت: «کسانی را که جنایت دیروز را مرتکب شدند به خوبی می‌شناسیم و آنها را تعقیب و رسوا خواهیم کرد.»
بایدن: قاطعانه محکوم می‌کنم
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت که قاطعانه حمله تروریستی به محل اقامت نخست‌وزیر عراق را محکوم می‌کند. او مدعی شد که به تیم امنیت ملی این کشور دستور داده تا کمک‌های مربوطه به مقام‌های عراقی را در فرآیند انجام بررسی‌ها ارائه دهند. گفتنی است، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز تلفنی با مصطفی الکاظمی صحبت کرد. وی در این تماس تلفنی تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق را محکوم کرد.
شناسایی منطقه حمله
سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق شامگاه یکشنبه از شناسایی منطقه پرتاب پهپادها به سمت منزل نخست‌وزیر عراق خبر داد. سرلشکر رسول گفت، پهپادهایی که به منزل مصطفی الکاظمی حمله کردند، از منطقه‌ای در
۱۲ کیلومتری شمال شرق بغداد به پرواز درآمدند. وی با بیان اینکه سیستم سی‌-رام برای دفاع از سفارت آمریکا طراحی شده است، گفت: «این دو پهپاد در نزدیک سفارت آمریکا به پرواز درنیامده بودند که تا سامانه سی‌-رام بتواند با آنها مقابله کند؛ علاوه‌بر اینکه، این دو پهپاد خیلی پایین پرواز کردند که توسط رادارها شناسایی نشدند.»
۳ سناریو از عطوان
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب مطلبی را پیرامون حمله پهپادی به منزل نخست‌وزیر عراق و ترور ناکام وی، منتشر کرد. او عنوان کرد، در رابطه با مسئله ترور نخست‌وزیر عراق ۳ سناریوی محتمل وجود دارد که بدان اشاره می‌شود. سناریوی اول این است که یک یا چند گروه از گروه‌های عضو «حشد‌الشعبی» این عملیات را انجام داده باشند تا بدین ترتیب، پیام قدرت خود را به کاظمی مخابره کرده باشند. البته باید به این مسئله توجه داشت که رسانه‌های سعودی و به ویژه شبکه العربیه حامیان اصلی این سناریو هستند و آن را تأیید می‌کنند [البته این پرسش نیز بی‌پاسخ می‌ماند که چرا باید این نیروها چنین آشکار خود را در مظان اتهام قرار دهند؟ آن هم زمانی که دست بالا را دارند]. سناریوی دوم این است که دستگاه‌های وابسته به خودِ الکاظمی عملیات پهپادی ترور او را طراحی کردند تا او از این طریق بتواند همبستگی مردم را برای خود بخرد و بتواند به عنوان نخست‌وزیر ۴ سال آتی عراق معرفی شود. در واقع، سناریوی دوم از ساختگی بودن حمله مذکور سخن می‌گوید. سناریوی سوم این است که ایالات متحده آمریکا با هدف متهم ساختن حشد شعبی و هدف قرار‌دادن آن، عملیات پهپادی علیه الکاظمی را طراحی کرد. واضح است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند حشد شعبی در عراق به گروهی مانند حزب‌الله در لبنان تبدیل شود.
گفتنی است، واکنش سریع برخی عناصر، رسانه‌ها و گروه‌های غرب‌گرا و سعودی‌چی به رخداد حمله پهپادی به منزل الکاظمی و متهم‌‌سازی گروه‌های مقاومت به دست داشتن در این اقدام، موضوعی است که ابهامات این رخداد مشکوک را بیشتر می‌کند، به ویژه اینکه اظهارات و اظهارنظرهایی از این دست در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است و جریان تقلب در انتخابات علیه جریان مقاومت را کلاً به حاشیه برده است. همچنین، معترضین به نتایج انتخابات در عراق تاکنون به صورت مسالمت‌آمیز درخواست‌های خود را مطرح کرده‌اند اما با حمله نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن گروهی از مردم در تظاهرات روز جمعه مشخص شد که برخی حاضر به شنیدن اعتراض آرام مردم نیستند و به آن با گلوله پاسخ می‌دهند. اما این حمله کذایی تمام مسئله انتخابات را تحت شعاع قرار می‌دهد.
خبرهای ضدونقیض از چند انفجار
خبر دیگر از عراق آنکه، کانال تلگرامی «صابرین نیوز» که اخبار مقاومت را پوشش می‌دهد، شامگاه یکشنبه خبر داد که دست‌کم پنج انفجار مهیب در منطقه سبز رخ داده است. شبکه خبری الغدیر هم ضمن تأیید وقوع این انفجارها، خبر داد که نیروهای ارتش و ‌تانکهای متعلق به آنان نیز در خیابانهای بغداد مستقر شده‌اند. این درحالی است که سخنگوی دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق وقوع هر گونه انفجاری در داخل منطقه سبز بغداد را تکذیب کرد.
سایر اخبار این روزنامه
بیانیه مدعیان اصلاحات در یک جمله/ بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها «واکنش سریع» راهبرد جدید مقاومت!(یادداشت میهمان) اخبار ویژه حزب‌الله لبنان: هدف، فتنه‌انگیزی در عراق است/نجباء: آمریکا در فتنه دست دارد بازگشایی یک کارخانه بعد از 7 سال تعطیلی نگرانی رژیم صهیونیستی از شکست عربستان در یمن /اورشلیم پست: پهپادهای یمن به اسرائیل می‌رسند رئیس‌جمهور: بودجه‌ریزی باید عدالت‌محور باشد اختصاص ۱۲۰۰ اتوبوس به تهران از طریق تهاتر نفت دولت هم مصمم به تعیین تکلیف سریع کالا‌های دپو شده است امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای انگلیسی: بدهی خود را سریعاً پرداخت کنید سکسکه اخلاقی(نگاه) خطیب‌زاده:آمریکا باید تحریم‌ها را یکجا بردارد ساز مخالف اصلاح‌طلبان درباره قوانین و اقدامات ضدفساد بیانیه مدعیان اصلاحات در یک جمله/ بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها بیانیه مدعیان اصلاحات در یک جمله/ بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها