مادر محیط‌زیست ایران درگذشت

مه‌لقا ملاح معروف به مادر محیط‌زیست ایران صبح امروز (۱۷ آبان ماه) در 104سالگی درگذشت. خبر درگذشت مه‌لقا را  رضا شهران، خواهرزاده مه‌لقا ملاح در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده است.
مه‌لقا؛ متولد سال 1296 در سفر مشهد پدر و مادرش در کاروانسرای عباسی میان راه به دنیا آمد. پدر مه‌لقا، آقابزرگ ملاح به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می‌شد. شغل پدر سبب شد مه‌لقا در شهرهای مختلفی مانند مشهد، قوچان، اصفهان، دامغان، همدان و کرمانشاه تحصیل کند. او بعد از تحصیل در فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران مدرک فوق‌لیسانس علوم اجتماعی گرفت. هرچند برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و در سوربن علوم اجتماعی خواند و با مدرک دکترا به ایران بازگشت.

مه‌لقا در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط‌‌زیست سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌‌زیست» را بنیان گذاشت

ملاح در فرانسه دوره کتابداری در کتابخانه ملی فرانسه را گذراند و در بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول کار شد. بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانه موسسه تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد. پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه با آلودگی محیط‌‌زیست گذاشت. مه‌لقا در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط‌‌زیست سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌‌زیست» را بنیان گذاشت.



مه‌لقا دو دهه اخیر عمرش را در جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست صرف آموزش زنان خانه‌دار و معلمان مدارس برای آشنایی با محیط‌زیست و ضرورت حفظ سرزمین کرد. او موفق شد شعبات «جمعیت» را در ۱۶ استان کشور هم گسترش دهد.