آغاز به‌کار کنسرت‌ها و تئاترها از اول آذر

گروه فرهنگی / همایش «پدافند غیرعامل و رسانه پایدار» صبح روز دوشنبه 17 آبان ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان لشکری و کشوری و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم از سند راهبردی پدافند رسانه کشور رونمایی و در خصوص تدوین این سند در حوزه رسانه و تأثیرات آن صحبت شد.
به گفته محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و رسانه وضعیت خاصی در کشور وجود دارد. او افزود: تعهدات‌مان در حوزه فرهنگ و رسانه روشن است و چیزی نیست که مغفول باشد. نوع کنشگریمان هم باید روشن باشد.
او با اشاره به چند راهکار مهم و اساسی در این حوزه، گفت: «باید جریان رسانه‌ای ما از وضعیت منفعل و پدافندی فعلی به وضعیت آفندی تغییر کند. این قابلیت و ظرفیت، امروز برای ما وجود دارد. اگر یک روز از بحث تکنولوژی‌ها و عقب افتادگی‌های صنعتی صحبت می‌کردیم امروز با تغییر فضای کنشگری رسانه‌های بیدار، فرصت جبران عقب‌افتادگی‌ها برای ما هست.»
اسماعیلی تأکید کرد: «در حوزه عمومی مهمترین کار در حوزه پدافند غیرعامل بحث افزایش سواد رسانه‌ای است. اگر سواد رسانه‌ای به عنوان یک راهکار جدی در دستور کار متولی حوزه فرهنگ و هنر و رسانه قرار بگیرد حتماً ما با یک جهش در فعالیت‌های آتی خود مواجه خواهیم بود.»


وزیر ارشاد افزود: «الان جریانی پیوسته در داخل و خارج با پاسکاری دنبال این هستند که فضای مدیریتی کشور را دچار به‌هم‌ریختگی کنند. چرا موضوع بنزین جواب نداد در این فضا؟ دلیلش این بود که جمهوری اسلامی در دوره جدید به‌واسطه اعتماد و سرمایه اجتماعی که آقای رئیس جمهور و دولت جدید آفریده به این مرحله از اعتماد متقابل رسیده بود که سیستم عمومی جامعه نسبت به این واکنش نباید از موضع تقابلی با حاکمیت وارد بشود و رسانه‌ها مثل رسانه ملی نقش خودشان را به خوبی ایفا کردند. برای اینکه سواد رسانه‌ای در جامعه رشد و تعمیم پیدا کند، به همان اندازه حاکمیت هم باید سرمایه اجتماعی خودش را بالا ببرد. این مسأله‌ای است که امروز در افکار عمومی و دولت مطرح است.»
اسماعیلی به صحبت‌هایش اضافه کرد: «شما اتفاق بنزینی آبان ۹۸ را نگاه کنید. غافلگیر کردن مردم، جامعه را دچار بحران و حیرت کرد که امتیازی نیست. ما باید برای همه فعالیت‌های مهم موضعی مشابه (بنزین در آبان ۱۴۰۰) را داشته باشیم.» او سپس با اشاره به موضوع افکارسنجی مردم و بازگشایی فعالیت‌ها تصریح کرد: «۸۱ درصد مردم با بازگشایی مراکز علمی، آموزشی مخالف بودند.  دولت کار خودش را انجام داد. واکسیناسیون را ادامه داد و امروز به بالای ۹۰ میلیون رسانده و یک ایمنی در جامعه اتفاق افتاده است. امروز که ما نظرسنجی می‌کنیم، ۷۰ درصد موافق بازگشایی فعالیت‌های اجتماعی هستند.»
او در ادامه افزود: «ما امروز می‌توانیم بگوییم از ۱۵ آبان مدارس متوسطه می‌توانند باز شوند و اول آذر ماه مراکز فرهنگی، هنری، کنسرت‌ها و تئاتر‌ها می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آغاز به کار کنند. اگر به هر دلیل رنگ شهر از نارنجی به قرمز تبدیل شد ما دوباره فعالیت‌ها را متوقف می‌کنیم؛ با شفافیت.»
درباره «وی‌او‌دی»ها موضعم روشن است
اسماعیلی همچنین در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران درباره تعیین تکلیف وی‌او‌دی‌ها گفت: «ما با سازمان صداوسیما صحبت کرده‌ایم و به تفاهماتی رسیده‌ایم که در چند روز آینده این تفاهم را در نهادهای بالادستی خودمان به تصویب می‌رسانیم و اعلام خواهیم کرد.»
او درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان سینمایی نیز که گفته بود ما آمادگی کامل برای بازگشت وی‌او‌دی‌ها به ارشاد را داریم، نیز توضیح داد: «آقای دکتر جبلی مسئولیت این کار را پذیرفته‌اند و با هم تفاهم کرده‌ایم که سازمان و وزارت ارشاد با هم بنشینند و مسأله را حل کنند. این تکالیف برعهده وزارت ارشاد است و امروز یکسری اتفاق‌های جدید شکل گرفته و دچار ابهاماتی شده و به عنوان وزیر ارشاد موضعم روشن است و در وزارت ارشاد در این زمینه بحث مشخص است.»

توضیحات محمدمهدی اسماعیلی درباره بازتاب بخشی از یک گفت‌وگو:
با خانواده فیلم می‌بینم

یک گزاره از میان صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پربازخوردترین بحث محافل سینمایی در دو روز گذشته بود. محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه در برنامه زنده «نگاه یک» با گلایه ضمنی از مضامین برخی آثار گفت که بخشی از این آثار را با خانواده نمی‌توان دید و در این رابطه باید تدبیری اندیشید. عدم ارائه توضیحات بیشتر در این باره با قرائت‌های متفاوت از این بخش از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود و واکنش‌های متفاوت هم در پی داشت. در فاصله زمانی کوتاه اما توئیت تازه محمد مهدی اسماعیلی فضا‌را تا حدودی شفاف‌تر کرد. او با اتخاذ موضع روشن‌تر در تکمله‌ای کوتاه نوشت: «سینمای نجیب ایران، همواره پشتیبان فرهنگ اصیل این مرز و بوم بوده و سلایق مختلف را نمایندگی کرده است. چتر فرهنگی دولت مردمی برای همه خانواده سینما جا دارد.» در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌های تکمیلی تلاش کرد سوء‌تفاهمات ایجاد شده را برطرف کند. او دیدن فیلم سینمایی را امر عمومی در خانواده خود دانست و گفت که تعداد بسیار محدودی از فیلم‌های نیازمند اصلاح را ممکن است با خانواده‌ نبیند. وزیر فرهنگ در گفت‌وگو با ایرنا تأکید کرد: «نکته‌ای که گفتم ناظر به تعداد بسیار بسیار محدودی از فیلم‌هایی است که نیازمند اصلاح است. اگر معدل عمومی جامعه و عرف و اخلاق جامعه و سنت‌های حاکم بر جامعه و ضوابط شرعی و قانونی، موضوعی را نپذیرد و من هم (بر همین اساس) اجتناب می‌کنم، طبیعی است که نمی‌توانیم آن را برای جامعه تجویز کنیم.»