تأکید قاآنی بر پیگیری درخواست معترضان عراقی

گروه سیاسی/ یک روز پس از سوءقصد ناکام به «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سفری از پیش اعلام نشده راهی بغداد  شد و با نخست‌وزیر و رئیس‌ جمهوری این کشور و در بحبوحه افزایش تنش های داخلی در عراق   دیدار و گفت‌و‌گو کرد. تنش در وضعیت داخلی عراق در پی حمله پهپادی مشکوک به منزل «مصطفی الکاظمی» افزایش یافته است. دولت عراق یکشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محل سکونت نخست‌وزیر عراق با یک پهپاد بمب‌گذاری‌ شده هدف سوءقصد قرار گرفته اما نخست‌وزیر آسیبی ندیده است.
خبرگزاری المیادین خبر داد که با شتاب گرفتن تحولات داخلی عراق و بروز تنش‌ها، سردار اسماعیل قاآنی به عراق سفر کرده و با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و «برهم صالح»، رئیس‌ جمهوری این کشور گفت‌وگو کرده است. سردار قاآنی همچنین با چند مقام دیگر عراقی نیز دیدار و تأکید کرده است که عراق نیاز به ثبات و حفظ وحدت داخلی خود دارد و لازم است تا از هرگونه اقدامی که امنیت عراق را تهدید می‌کند، دوری شود. او در این دیدارها همچنین تأکید کرده که ضروری است تا خواسته‌های مردم و معترضان به نتیجه انتخابات در چهارچوب قانون مورد توجه قرار گیرد.
سوءقصد به نخست‌وزیر عراق در حالی صورت گرفته است که در روزهای گذشته اعتراض شماری از  مردم این کشور به نتایج انتخابات اخیر پارلمانی عراق به درگیری با نیروهای امنیتی انجامید که در پی آن، یک نفر کشته و ۱۲۵ نفر  زخمی شدند.به دنبال اقدام مشکوک برای ترور «الکاظمی» و در حالی که جریان‌های غربگرا و مخالف ایران تلاش دارند جریان مقاومت و ایران را به عنوان پشت پرده این اقدامات مشکوک معرفی کنند، مقام‌های بلندپایه کشورمان سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق را محکوم و آن را مخل امنیت و ثبات این کشور اعلام کردند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «فؤاد حسین»، همتای خود، چنین اتفاقاتی را خلاف ثبات و امنیت این کشور برشمرد که از سوی بدخواهان و در جهت برهم زدن آرامش عراق انجام می‌شود. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق را فتنه جدیدی دانست که به اعتقاد او رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جست وجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم عراق نداشته‌اند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم وقوع چنین اتفاقی را نشان دهنده تلاش بدخواهانی دانست که مایلند انتقال قدرت در عراق به صورت مسالمت‌آمیز نباشد. او دیروز در نشست خبری خود در واکنش به پیشنهاد امریکا برای کمک به روند بررسی این اقدام هم لزوم توجه به اصل حاکمیتی عراق را یادآور شد و تأکید کرد که همه باید به حاکمیت قانون در عراق احترام بگذارند. امریکا هر چه زودتر منشأ ناامنی را از عراق خارج کند مردم و دولت عراق توانمند هستند، امنیت کشور خود را حفظ کنند.