تورم به پشت‌بام فروشی رسید...

آرمان ملی: افزایش افسارگسیخته  نرخ کرایه مسکن در کلانشهرها، مخصوصا در تهران، مردم این شهر را با پدیده پشت‌بام فروشی روبه‌رو کرده است. متوسط قیمت زمین در تهران 25 میلیون تومان است و میانگین اجاره بهای یک خانه 40 متری در مرکز و جنوب تهران، 100 میلیون ودیعه و ماهیانه سه میلیون تومان اجاره است. این افزایش قیمت یک سرپناه در کلانشهرهای تهران، دو معضل را با خود به‌همراه دارد، نخست کوچ مردمی که در تهران زندگی می‌کردند به حاشیه شهر و شهرستان‌هایی نظیر ملارد، مارلیک، اسلامشهر، ورامین، هشتگرد و... که افزایش شلوغی در ترمینال‌ها و متروهای این مناطق نشان از افزایش جمعیت دارد. همچنین قیمت یک ملک بدون سند رسمی، (قول نامه‌ای) با متراژ 50 متر مثلا در شهر ملارد که تا سال 95، حدود 25 میلیون تومان بود، حالا به 250 میلیون تومان رسیده است. معضل دوم، رواج اجاره و پشت بام فروشی و کانکس خوابی در شهر تهران است. 
  افزایش تورم به پشت بام‌ رسید 
پدیده سکونتگاه‌های غیرمجاز چند سالی است که وخیم تر شده و به اجاره و رهن پشت بام نیز رسیده است. تا قبل از این پدیده که به نظر می‌رسد سرعت آن به واسطه افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در حال رشد است، در افزایش کانکس نشینی، کپرنشینی و... بروز پیدا کرده است.  پس از اینکه در سال 97، «آرمان ملی» و دیگر رسانه‌ها از کانکس خوابی، اجاره پشت بام‌ها و خرید پشت بام متری یک تا سه میلیون تومان گزارش داده بودند، گزارش‌های تازه نشان‌دهنده چند برابر شدن قیمت پشت بام است. این موضوع را یک مقام شهرداری تایید و از فروش پشت‌بام در تهران به قیمت متری ۱۰ میلیون تومان خبر داد. این صحبت‌ عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نشان می‌دهد که تورم به پشت بام خانه‌ها نیز رسیده است.  با این حال وی بدون اشاره به نام این محله، هدف از این اقدام را ایجاد یک واحد فرسوده طبقاتی عنوان کرده است.
  فروش راهرو و زیرپله 


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز از رواج پدیده «پشت‌بام‌فروشی» در برخی از محلات تهران که زمین کم است، خبر داده است. به گفته کاوه حاج علی اکبری، «در شمیران نو مالکان پشت بام خانه های خودرا واگذار می‌کنند و شبانه ساخت و ساز انجام می‌شود و این روند ادامه دارد.» با این حال، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در اینباره به فارس می‌گوید: «با تاکید بر اینکه صدای مردم محله شمیران نو شنیده نمی‌شد، ۶۲ درصد املاک مسکونی و تجاری این افراد قول نامه‌ای و تلاش‌های چند دهه‌ای ایشان برای ثبت و سنددار کردن خانه‌های فرسوده و ناپایدارشان به نتیجه می‌رسید. ۵۰ سال است مشکل ثبت و سند مسکونی مردم را حل نکرده‌ایم و همزمان اجازه تخریب و نوسازی نمی‌دهیم و مردم را مجبور می‌کنیم که از روی اضطرار خانه‌های خود را تخریب کنند و زمینه را برای سوء استفاده سوداگران و دلالان فراهم می‌کنیم. وی تصریح کرد: «از پشت بام‌فروشی و زیرزمین‌فروشی گرفته تا خانه های چندمالکی، یکی مالک پشت بام، دیگری مالک زیر پله و آن دیگری مالک زیرزمین است و برخی فروشندگان، پشت بام، راهرو، زمین و حیاط را جداگانه می‌فروشند.»
  دستمزد کم و آرزوی یک سقف 
در این میان، مشاوران مسکن معتقدند دلیل اصلی بروز این معضل کاهش توان مالی مردم و افزایش نرخ در حوزه مسکن است. آنها می‌گویند گرانی در بازار اجاره و خرید مسکن، شهروندان را به سمت پدیده‌هایی مثل پشت‌بام‌نشینی و کانکس‌نشینی، فروش قولنامه‌ای زیرپله سوق داده و موارد متعددی از این نوع را می‌توان در مناطق مختلف شهر مشاهده کرد. البته معمولا مقامات رسمی از پذیرش وجود این پدیده در داخل شهر تهران امتناع می‌کنند و همواره آن را تکذیب کرده‌اند، مانند پیروز حناچی، شهردار سابق تهران که گفته این امر در تهران مشاهده نشده است! ولی زمانی‌که رسانه‌های اجتماعی عکس‌هایی مربوط به چادرهای مسافرتی روی پشت بام‌ها منتشر کردند، مسئولان شهرهای تهران، این موضوع را نوعی اعتراض مدنی به افزایش قیمت خانه‌ها دانستند. با این حال بر کسی پوشیده نیست که افزایش قیمت یک سقف به صورت شبانه (هتل و مسافرخانه) ماهیانه (پانسیون) و سالیانه (اجاره و خرید ملک) هیچگونه تناسبی با حقوق و دستمزد بیش از 60‌درصد جمعیت ایران ندارد و حالا پس از حذف مواد غذایی رنگارنگ، باید با پدیده‌های شومی مانند پشت بام خوابی، افزایش و گسترش حاشیه نشینی و... مواجه باشیم که عرصه زندگی را بر میلیون‌ها نفر تنگ کرده است.