جوانگراییِ جهادی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «مهدی مسکنی» به عنوان معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی منصوب شد. انتخابی که نشان از اهتمام جدی وزیر برای تحقق وعده‌های گفته شده در این بخش دارد. «حجت الله عبدالملکی» از ابتدا وعده داد «باید این بخش را از کنج عزلت بیرون بیاوریم و بخش تعاونی را تقویت کنیم.» کارنامه مسکنی حکایت از این دارد که حضور فردی جهادی و در عین حال با تجربه در حوزه اشتغالزایی، توانمند سازی مردم پایه و تعاون‌محور در قالب فعالیت‌ها و دوره‌های تعاونی به درستی سکوی پرتاب این بخش خواهد شد. بخش تعاون از تنوع، گسترد‌گی و در عین حال از پیچیدگی حقوقی و اقتصادی زیادی برخوردار است. اهمیت این بخش وقتی پررنگ‌تر می‌شود که روزگاری از یک وزارتخانه با تشکیلات کامل و بودجه‌های مجزا برخوردار بود اما در نهایت با ادغام در وزارتخانه کار و رفاه به یک معاونت خلاصه شد. به اعتقاد برخی بی‌توجهی مضاعف سیاستگذاران بودجه‌ای کشور و عدم تخصیص بودجه از یک سو و مدیریت نامناسب از سوی دیگر باعث شده تا نفس‌های آن به شماره بیفتد و بیش از قبل نیازمند حضور فردی انقلابی و جهادی و در عین حال پر انرژی و ایده باشد. «حجت الله عبدالملکی» از ابتدا وعده داد «باید این بخش را از کنج عزلت بیرون بیاوریم و بخش تعاونی را تقویت کنیم.» حالا انتخاب گزینه تصدی این معاونت حکایت از این دارد که دولت سیزدهم تلاش خود را برای تحقق وعده خود به کار بسته است تا مطابق با وعده وزیر سکوی پرتاب بخش تعاون باشد.
با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «مهدی مسکنی» به عنوان معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی منصوب شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تاسی از تاکیدات رهبری نسبت به موضوع جوانگرایی اهتمام ورزیده و در عین حال سوابق مدیریتی به ویژه مدیریت جهادی را برای انتخاب خود مد نظر قرار داده است.
مسکنی متولد ۱۳۶۲ و دارای کارشناسی ارشد مدیریت است. وی کارنامه درخشانی در زمینه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های اجتماعی دارد. تجربیات اشتغال زایی و توانمند سازی مردم پایه و تعاون محور مسکنی حاکی از آن است که گزینه مناسبی برای این پست انتخاب شده است. کسی که از سوی وزیر رفاه برای معاونت در وزارت تعاون و رفاه منصوب شده، در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ برترین جوان کشور در عرصه فعالیت‌های اجتماعی بوده است. همچنین وی جوان برگزیده شهر تهران در حوزه اجتماعی از سوی شهردار وقت در سال ۸۷ است. مسکنی در سال‌های ۸۱ تا ۸۲ مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد-علوم و تحقیقات بوده است. در همین سال‌ها مدیر مسئول پایگاه خبری ندای صبح، اولین پایگاه خبری آسیب‌های اجتماعی نیز بوده است. وی سوابق طولانی مدتی را در کارنامه مدیریتی خود دارد. به عنوان مثال مسکنی سابقه مدیریتی ۱۰ساله به عنوان مدیرعامل خیریه بنیاد رشد را در کارنامه خود دارد. همچنین در این سال‌ها دبیر و مسئول گروه جهادی رشد ایران نیز بوده است.


>سوابق مدیریتی
دبیر انجمن علمی غذا و تغذیه، مدیرعامل تعاونی مسکن بنیاد رشد، رئیس هیئت مدیره انجمن نواندیشان تغذیه ایران، مسئول کارگروه معین اشتغال سرمایه‌گذاری جوانان استان تهران، دبیر اشتغالزایی و توانمندسازی استانداری تهران، مشاور استانداراستانداری تهران، عضو هیئت مدیره و هیئت موسس شرکت سخا با موضوع سرمایه‌گذاری، خیریه و اشتغال در مناطق محروم کشور، بازرس ویژه شهرداری تهران، دبیرکل ستاد بازسازی زلزله ارسباران و عضویت در
هیئت مدیره شرکت رشد اندیش پارسیان از دیگر فعالیت‌های مدیریتی وی در گذشته است.
>سوابق رفاهی
مسکنی در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ عضو شورای اجتماعی شهرداری تهران بوده است، کما اینکه سوابق دیگری در کارنامه وی در حوزه رفاهی با شهرداری تهران نیز بوده است. وی علاوه بر اینکه عضو کمیته مطالعات راهبردی بهداشت و سلامت شهر تهران در سال ۸۷ بوده است، همچنین در خصوص ابعاد مختلف رفاه اجتماعی و بررسی موارد تشدیدکننده و تقلیل کننده آن با همکاری شهرداری تهران و وزارت کار و رفاه اجتماعی مطالعاتی را انجام داده است.
تحقیق در خصوص نقش مشاغل خانگی و کوچک در کاهش رفع فقر، انجام مطالعات و پژوهش در خصوص مدیریت بحران و مشارکت‌های مردمی و ارائه طرح از دیگر مطالعات وی در حوزه اجتماعی است.
>سوابق جهادی
مهدی مسکنی را باید به اقدامات و فعالیت‌های جهادی شناخت. وی سابقه عضویت شورا و هیئت موسس شورای مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی کشور را دارد. همچنین معاون امور بین الملل مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی کشور نیز بوده است. دبیر و عضو هیئت مدیره قرارگاه جهادی امام رضا (ع( و دبیر کل قرارگاه شهید جعفری از دیگر فعالیت‌های جهادی مسکنی است.
پروژه‌های مختلف جهادی تحت مدیریت وی به اجرا در آمده است که همین نشان می‌دهد سابقه مدیریتی مسکنی در این حوزه کمک شایانی در معاونت وزارت تعاون خواهد کرد. اجرای مدل فروش محصولات روستایی در بستر اینترنت به منظور احیای روستا برای قرارگاه جهادی امام رضا (ع)، اجرای طرح سازماندهی کمک به محرومین و نیازمندان در بستر IT (پلتفرم سایه) برای بنیاد جهادی مهرالرضا و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و علمی در خصوص سرمایه‌گذاری و ارائه طرح‌های اقتصادی به جهت تشویق و انتقال سرمایه داران در استان‌های ایلام و همدان و هرمزگان از جمله این موارد است. مجری طرح جهاد علمی در مناطق محروم برای بنیاد رشد در استان‌های خراسان جنوبی، ایلام و سیستان و بلوچستان نیز در سابقه فعالیت‌های جهادی مسکنی ثبت شده است.
مسکنی به منظور تدوین چشم‌انداز حرکت‌های جهادی در افق ۱۴۰۴ از سوی بسیج سازندگی لوح تقدیر دریافت
کرده است.
البته که باید گفت پروژه‌های وی به موارد بالا خلاصه نمی‌شود. پژوهش و مطالعه در خصوص سند اشتغال سالانه ۱ میلیون شغل برای قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، بررسی سند آمایش کشور با اولویت مناطق محروم به منظور تامین غذایی برای مجلس شورای اسلامی، بررسی زمینه‌های گردشگری و حمایت از تولید صنایع دستی کشور برای شورای امنیت ملی، کارشناسی موضوع آب و بررسی زمینه‌های مدیریت و هدایت در جهت آبرسانی به مناطق کم آب و بی‌آب برای شورای امنیت ملی و تدوین سند گردشگری و صنایع دستی با توجه به ابعاد پیشرفت روستایی و قابلیت‌های بوم روستایی برای شورای امنیت ملی از دیگر مواردی است که مسکنی توانسته است آن را در این سال‌ها مدیریت و به نتایج قابل قبولی برساند.
>فعالیت‌های فعلی
مهدی مسکنی همچنان سوابق مدیریتی چندساله‌ای دارد که همچنان به قوت خود باقی است. از جمله اینکه وی عضو فعال ستاد اربعین کشور از سال ۹۳ تاکنون است. مدیرعامل و عضو
هیئت مدیره بنیاد جهادی مهر الرضا، موسس و عضو هیئت مدیره فروشگاه اینترنتی روستاپ، موسس و مدیرعامل شتاب‌دهنده جامپا، دبیر و مشاور شورای راهبردی آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کل کشور و رئیس شورای نظام مسائل نظارت‌های میدانی مجلس شورای اسلامی از دیگر عناوینی است که می‌توان برای فعالیت وی در دوران کنونی ذکر کرد. توانمندسازی ۱۱ استان محروم در خوزستان خراسان رضوی فارس چهار محال وبختیاری اصفهان کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه ایلام و لرستان، احداث ۹۰۰ جایگاه دام در شهرستان آق قال، ساماندهی بیش از ۲۱۵۸ مرکز خیریه در بستر IT، ساخت ۱۱۴ واحد مسکونی برای مدد جویان استان‌های غربی کشور از جمله کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و چهار محال وبختیاری و نیز تشکیل کارگروه به منظور رسیدگی به مسائل ۴۷ شهرستان کشور به منظور توسعه آن‌ها از جمله مواردی است که در کارنامه مسکنی به عنوان فعالیت‌های فوق برنامه باید ثبت کرد. راه اندازی غرفه‌های کار آفرینی برای فروش تولیدهای زنان سرپرست خانوار در استان تهران و بازسازی و احیا اجتماعی محله هرندی و امامزاده یحیی و عودلاجان از جمله موارد مهم در کارنامه وی برای استان تهران است. کارنامه مهدی مسکنی نشان می‌دهد که از همان ابتدای جوانی در عرصه فعالیت‌های مدیریتی در میدان بوده است. فردی که حیطه نگاه وی به مناطق محروم بیش از هر چیز پررنگ است. امید آن می‌رود تزریق نیروی جوان، با تجربه و آگاه به بخش تعاون در این حوزه معاونت مذکور را از حاشیه به متن برگرداند.