آغاز رسمی تزریق دوز سوم

 سرویس جامعه جوان آنلاین: آمار‌های کرونایی همچنان بالا و پایین می‌شود و پزشکان و متخصصان با ادامه روند بازگشایی‌ها نگران پیک ششم هستند؛ چراکه از یک سو هنوز تا واکسینه شدن کامل ۸۰ درصد جامعه فاصله داریم و از سوی دیگر با بازگشایی‌ها، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم به پایین‌ترین سطح خود رسیده‌است. با تمام این‌ها روند واکسیناسیون با سرعت قابل قبولی ادامه دارد و به دوز سوم رسیده است. حالا پس از کش و قوس‌ها درباره زمان تزریق دوز سوم واکسن برای سالمندان بالای ۶۰ سال طبق تصمیم کمیته علمی کشوری کرونا بنا شده تا ۲۸ روز بعد از تزریق دوز دوم امکان تزریق دوز سوم فراهم شود. در حالی است که پیش از این وزارت بهداشت در اطلاعیه شماره چهار خود اعلام کرده‌بود که افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن‌های غیرفعال شده سینوفارم، کوواکسین بهارات و کووایران برکت استفاده کرده‌اند، باید نوبت سوم واکسن ترجیحاً مشابه نوبت اول غیرفعال شده و به فاصله چهار ماه از نوبت دوم دریافت کنند. آمار‌ها تصدیق می‌کند کرونا ادامه دارد. طبق آخرین گزارش‌های ۲۴ ساعته تا ۱۸ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۰۳ نفر از آن‌ها بستری شدند.

تصمیم نهایی کمیته علمی برای زمان تزریق دوز بوستر
آنطور که وزارت بهداشت گزارش داده‌است، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۵ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۹۹۰ دوز رسید. حالا بحث بر سر زمان تزریق دوز سوم یا همان یادآور است؛ موضوعی که روز گذشته در نشست کمیته علمی کشوری کرونا برای آن تصمیم‌گیری شد.


طبق اطلاعیه شماره چهار وزارت بهداشت افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن‌های غیرفعال شده (سینوفارم، کوواکسین بهارات و کووایران برکت) استفاده کرده‌اند، باید نوبت سوم واکسن ترجیحاً مشابه نوبت اول (غیرفعال شده) و به فاصله چهار ماه از نوبت دوم دریافت کنند. روز گذشته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کووید ١٩ در حاشیه نشست کمیته علمی کشوری کرونا درباره اهمیت تزریق دوز یادآور به سالمندان بالای ۶۰ گفت: «طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت در افراد بالای ۶۰ سال به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند علاوه بر تزریق دو دوز واکسن، حتماً باید دوز اضافه تزریق شود. به خصوص افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند یا بیماری‌هایی دارند که سیستم ایمنی‌شان ضعیف می‌شود یا دارو‌هایی را مصرف می‌کنند که باعث نقص و اختلال در سیستم ایمنی‌شان می‌شود، توصیه بر این است که دوز اضافه را تزریق کنند.» به گفته جماعتی در حال حاضر پروتکل درباره افراد بالای ۶۰ سال بر تزریق دوز اضافه تأکید دارد. وی درباره زمان و چگونگی تزریق این دوز یادآور اینگونه توضیح داد: «معمولاً به این صورت است که حداقل زمان برای تزریق دوز اضافه، ۲۸ روز بعد از تزریق دوز دوم است. یعنی بعد از ۲۸ روز از تزریق دوز دوم می‌توانیم دوز اضافه را تزریق کنیم. البته این زمان بر اساس استراتژی‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌تواند متغیر باشد.»
وی درباره چرایی لزوم تزریق دوز بوستر گفت: «اگر آنتی‌بادی‌های ضدکرونا در بدن فرد پایین آید، به دلیل اینکه سیستم ایمنی از حالت کامل بودن خودش خارج می‌شود، توصیه به استفاده از دوز یادآور یا دوز بوستر است که بر اساس مطالعاتی که انجام شده، معمولاً به طور متوسط شش ماه زمان برای تزریق دوز بوستر بعد از تزریق دوز دوم در نظر می‌گیریم. به طوری که بعد از شش ماه به دلیل اینکه آنتی‌بادی‌ها کاهش می‌یابد، توصیه می‌شود که دوز بوستر را برای افرادی که در ریسک ابتلا به بیماری کووید هستند، تزریق کنیم.» هنوز به هدف واکسیناسیون ۷۵ تا ۸۰ درصدی نرسیده‌ایم
جماعتی ادامه داد: «به عنوان مثال در کشور ما آغاز آن با کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و کسانی است که در تماس مستقیم با بیماری کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مراکز بهداشت هستند، بوده‌است. بعد از این اگر افراد دیگری واکسیناسیون‌شان کامل شد و دو دوز را تزریق کردند، اگر از نظر زمانی افرادی را داشتیم، تصمیم‌گیری برای تزریق دوز بوستر در آن‌ها هم انجام می‌شود. البته هنوز درباره خود واکسن اصلی که مردم باید تزریق کنند، به هدف‌مان نرسیدیم و امیدواریم به پوشش ۷۵ تا ۸۰ درصدی دو دوز واکسن افراد جامعه که ایمنی جمعی را به وجود می‌آورد، برسیم و بعد از آن بتوانیم دوز یادآوری و در افرادی که سن بالای ۶۰ سال و نقص سیستم ایمنی دارند، دوز اضافه را تزریق کنیم.»
وی درباره نوع واکسنی که در دوز اضافه یا بوستر باید تزریق شود، نیز اینگونه توضیح داد: «نوع پلتفرم واکسن در دوز بوستر یا اضافه به نوع واکسن تزریقی در نوبت اول و دوم وابسته است. بنابراین همان واکسن‌هایی را که موجود است، می‌توانیم به عنوان دوز اضافه یا بوستر استفاده کنیم، اما موارد بر اساس نوع واکسنی که ابتدا زدند، متفاوت است که وزارت بهداشت جدولی برای آن تهیه کرده‌است. معمولاً بر اساس آنچه مطالعات انجام شده و سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند، می‌توان همان واکسنی را که تزریق کرده‌اند، در دوز اضافه یا بوستر هم از آن استفاده کرد. مگر موارد خاصی که باعث ایجاد عوارض یا مشکلاتی شده‌باشد که بخواهیم از پلتفرم دیگری استفاده کنیم.»، اما و اگر‌های پایان کرونا
دبیر کمیته علمی کووید ١٩ در عین حال با تأکید بر اینکه بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است، تصریح کرد: «از آنجایی که در شرایطی هستیم که پاندمی می‌تواند منجر به ایجاد پیک‌های بعدی شود و شرایطمان از نظر واکسیناسیون کلی جامعه هنوز عقب است، توصیه این است که سریعاً این واکسیناسیون را انجام دهیم تا شاهد پیک‌های بعدی در کشورمان نباشیم. در مجموع اکنون بر اساس پروتکل علمی افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند بعد از ۲۸ روز دوز اضافه را تزریق کنند.»
جماعتی در پاسخ به این سؤال که آیا با دارو‌هایی مثل پَکس‌لُووید یا مولنوپیراویر که شرکت‌های سازنده ادعای تأثیرگذاری بر درمان کرونا را داشته‌اند می‌توان به پایان کووید امیدوار بود، گفت: «اگر مطالعاتی که درباره این دارو‌ها به طور وسیع انجام می‌شود، نشان دهد ادعایی که شرکت‌های دارویی درباره اثراتی که می‌تواند از بستری و مرگ پیشگیری کند، صحیح باشد، با توجه به واکسیناسیونی که در کل دنیا در حال انجام است، در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد توقف و پایان پاندمی کرونا خواهیم بود.»
وی درباره تهیه این دارو‌ها در کشور نیز گفت: «اگر مطالعات، اثربخشی آن را ثابت کند، ما از طریق شرکت‌های دارویی و از طریق سازمان غذا و دارو برای داشتن این دارو در کشورمان اقدام می‌کنیم.»