لغو همه تحریم‌ها در دستور مذاکرات

گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در آستانه سفر علی باقری، مسئول پیگیری پرونده مذاکرات احیای برجام با همتایان آلمانی و فرانسوی خود تلفنی گفت‌و‌گو کرد.
باقری روز گذشته به منظور گفت‌و‌گو پیرامون موضوع تحریم‌ها و رایزنی‌های مقدماتی برجام سفر به پاریس، لندن و برلین را کلید زد و در نخستین مقصد خود راهی فرانسه شد. او دیروز در توئیتی هدف از سفر خود را اینطور نوشت: «از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.» رایزنی‌های مقدماتی پیرامون لغو تحریم‌ها در حالی با سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پایتخت‌های اروپایی ادامه پیدا کرده است که مقام‌های ایران و کشورهای 1+4 در خردادماه گذشته بعد از برگزاری شش دور مذاکره در شهر وین، رایزنی‌های خود را متوقف کردند تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تصمیم دولت جدید برای اعزام هیأت جدید مذاکره‌کننده ادامه پیدا کند. حالا در شرایطی که باقری رایزنی‌های مقدماتی با همه طرف‌های برجام را در آستانه آغاز مذاکرات با چهار کشور طرف توافق در هشتم آذرماه به جریان انداخته است، امیرعبداللهیان با «هایکو ماس» و «ژان لودریان» وزرای خارجه آلمان و فرانسه تلفنی گفت گو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با وزیر خارجه آلمان درباره گفت‌وگوهای پیش‌رو در وین، امریکا را مقصر اصلی وضع موجود دانست و گفت: خروج امریکا و بدعهدی سه کشور اروپایی بی‌اعتمادی را به شکل فزاینده‌ای افزایش داده است. لذا لغو کامل تحریم‌ها یک ضرورت است. او همچنین ضرورت اجتناب طرف‌های اروپایی از صدور بیانیه‌ها و اظهارات تنش آفرین را یادآور شد و افزود: در مسیر مذاکرات و فضای رسانه‌ای استفاده از زبان زور و تهدید کمک کننده نیست و جمهوری اسلامی ایران خود را تسلیم فضاسازی‌های واهی نخواهد کرد. هرگونه اظهار نظر غیردقیق و مغایر با واقعیات می‌تواند تلاش‌های در حال انجام را به خطر بیندازد. امیرعبداللهیان علاوه بر این، ضمن اشاره به سابقه همکاری‌های خوب دو کشور در عرصه‌های مختلف بر ضرورت توسعه همکاری‌ها تأکید کرد.
«هایکو ماس» نیز با اشاره به اینکه آلمان بی‌اعتمادی ایران را درک می‌کند، تصریح کرد که کشورش برای بازگرداندن امریکا به برجام و همچنین به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها تلاش خود را انجام خواهد داد. او با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های آلمانی برای همکاری با ایران ابراز امیدواری کرد که این نوع همکاری‌ها با رفع مشکلات تقویت شود.


طرفین در این گفت‌و‌گو که در فضایی صمیمانه انجام شد، اهمیت همکاری در حوزه‌های صنعتی، انرژی‌های تجدیدپذیر، نیروگاهی، کشاورزی، پزشکی، علم و فناوری و محیط زیست را مورد بررسی و تأکید قرار دادند.
با قدرت توان دفاعی کشور را افزایش می‌دهیم
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفت‌و‌گویی دیگر با
ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران هم در روابط دوجانبه و هم در گفت‌وگوهای هسته‌ای رویکردی عملگرایانه و نتیجه محور دارد، ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌های تهران و پاریس به پیشبرد عملی همکاری‌ها بین دو کشور منجر شود. امیرعبداللهیان ایران و فرانسه را دارای ظرفیت‌هایی بزرگ خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه‌جانبه روابط دوجانبه بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک آمادگی دارد و می‌توان مناسبات را در حوزه‌های مختلف بیش از پیش گسترش داد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با یادآوری مسئولیت امریکا در بروز وضعیت کنونی برجام و نقش سکوت سه کشور اروپایی در زیاده‌خواهی امریکا، تصریح کرد که ایران خواستار دستیابی به یک توافق خوب است، اما این امر لازمه‌هایی دارد از جمله بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود و لغو مؤثر تحریم‌ها.
 امیرعبداللهیان با اشاره به تحریم‌های تازه امریکا علیه ایران، این اقدام را تأییدی بر تداوم بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی به امریکا خواند و بر لزوم ارائه تضمین و انجام راستی‌آزمایی مؤثر تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین برنامه دفاعی ایران را حق حاکمیتی هر کشوری خواند و افزود: بی‌اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی امریکا، به افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم. امیرعبداللهیان با اشاره به جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات و آمادگی برای رسیدن فوری به توافق خوب، با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از سیاسی‌کاری اجتناب کند، بر ادامه همکاری فنی ایران با این نهاد تأکید کرد.
وزیر خارجه فرانسه نیز در این تماس با بیان اینکه پاریس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام حمایت می‌کند و هر آنچه در توان داشته باشد در این راستا انجام می‌دهد، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای پیش رو در وین با پیشرفتی سریع همراه شود. در این تماس سلام مکرون به رئیس جمهوری کشورمان و پاسخ متقابل از طریق وزرای خارجه منعکس شد. گفت‌وگوهای دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور امروز توسط معاونان سیاسی در پاریس تداوم دارد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه فرانسه، «لودریان» همچنین در گفت‌و‌گو با همتای ایرانی بر اهمیت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده است.
پیشتر امیرعبداللهیان با وزرای خارجه روسیه، چین و انگلیس هم درباره توافق هسته‌ای تلفنی گفت‌وگو کرده بود. وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با «لیز تراس» همتای انگلیسی در خصوص برجام نیز بر مسئولیت امریکا در به وجود آمدن شرایط کنونی تأکید و تصریح کرد که برخی طرف‌ها نیز با مسئولیت‌ناپذیری و سکوت در برابر اقدامات امریکا، به بروز وضعیت فعلی دامن زده‌اند.
تأکید تهران بر لزوم تمرکز طرفین مذاکرات بر برداشتن تحریم‌ها در حالی مطرح می‌شود که در شرایط جاری یکی از اصلی‌ترین موانع موجود، اختلاف نظر درباره مسأله تحریم‌هاست. ایران معتقد است که امریکا باید همه تحریم‌های برجامی و همچنین تحریم‌هایی که بعد از خروج دولت امریکا از این توافق به تصویب رسیده است، لغو کند اما این در حالی است که واشنگتن نگاه دیگری دارد و همچنان خواهان تداوم وضعیت جاری و متمایل به حفظ برخی از تحریم‌ها بویژه تحریم‌هایی است که بعد از خروج امریکا به تصویب رسیده است.
رایزنی‌های جاری باقری که وجه مهم آن بررسی مسأله تحریم‌هاست، می‌تواند مقدمات رایزنی‌های آتی را در یک فضای رو به پیشرفت فراهم کند. او که به همین منظور روز گذشته با «فیلیپ ارورا»، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد، شب گذشته از پاریس راهی برلین شد و بعد از آن هم به انگلیس سفر خواهد کرد. اسپانیا نیز از دیگر مقاصد سفر معاون وزیر خارجه ایران در این سفر است.