کرمانشاه شهر خلاق خوراک در جهان شد

ایران زمین- دفتر یونسکو در پاریس روز دوشنبه ۹ نوامبر (۱۷ آبان)، ۴۹ شهر جهان را به‌عنوان شهر خلاق خوراک انتخاب کرد که کرمانشاه هم به‌عنوان تنها شهر ایران در این لیست قرار داشت.
سازمان فرهنگی، آموزشی و اجتماعی یونسکو از سال ۲۰۰۳ شهرهایی را که در هفت حوزه صنایع دستی، موسیقی، خوراک و غیره مستعد باشد به‌عنوان شهر خلاق معرفی می‌کند.
پیش از این هم ۳۶ شهر خلاق خوراک از ۲۸ کشور جهان انتخاب شده‌اند و در ایران هم شهرهای اصفهان و بندرعباس به‌عنوان شهر خلاق صنایع دستی، شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک و شهر سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی انتخاب شده‌اند.
استان کرمانشاه با حدود ۸۰ نوع غذا و خوراک، ۱۱ نوع نان، ۲۰ نوع شیرینی و میان ‌وعده‌های مختص خود ظرفیت بسیار بالایی در حوزه خوراک دارد. خوراکی‌هایی مانند «روغن کرمانشاهی»، «نان برنجی»، «کاک»، «خورشت خلال» و «دنده کباب» از جمله خوراکی‌های کرمانشاه است.


با ثبت جهانی نام کرمانشاه از سوی یونسکوایران دو شهر را در فهرست جهانی شهر خوراک  دارد و حالا کرمانشاه عنوان سی و هفتمین شهر خلاق خوراک را با افتخار به یدک می‌کشد.
استانی با تنوع فرهنگ، قومیت و غذا
تنوع خوراک در کرمانشاه متأثر از تنوع قومیت‌ها و شرایط اقلیمی این استان است.
مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص ثبت جهانی کرمانشاه به‌عنوان شهر خلاق خوراک گفت: برند‌سازی شهری یکی از موارد جذب گردشگری است که مدت ها به‌عنوان یک برنامه توسعه گردشگری غرب کشور در دستور کار قرار داشت که طی جلسات متعدد و هماهنگی‌های صورت گرفته، پرونده آن برای ثبت جهانی به دفتر یونسکو در تهران ارسال شده بود که خوشبختانه پس از بررسی‌های به‌عمل آمده مورد تأیید برای ثبت جهانی از سوی این سازمان قرار گرفت.
امید قادری با بیان اینکه برای حفظ میراث ناملموس استان کرمانشاه، پروژه ثبت خوراک‌ها و آداب و رسوم مربوط به آن در دستور کار معاونت میراث‌فرهنگی قرار گرفته‌ بود و این اقدام در جهت برند‌سازی استان‌ها انجام شده است، افزود: در زمینه موسیقی سنندج و در زمینه خوراک و صنایع دستی کرمانشاه را به‌عنوان برند و هدف به یونسکو معرفی کردیم. وی با بیان اینکه این اقدام با هدف تبادل اقتصادی و فرهنگی مشترک بین استان‌ها و معرفی استعدادهای این استان‌ها در سطح جهانی صورت گرفته است، اظهار داشت: چنین جاذبه‌هایی در هر استان می‌تواند نقطه خوبی برای توسعه اقتصادی و رونق در بخش اشتغال و ارز‌آوری باشد. کرمانشاه با بیش از 200 نوع تنوع غذایی(آش عباسعلی، کوکوی پاغازه، محبوب‌ترین غذای گیاهی بهاری، دنده کباب و...) می‌تواند نقطه خوبی برای جذب گردشگری داخلی و خارجی باشد.
وی با اشاره به اینکه برند‌سازی نیازمند زیرساخت‌ها و سرمایه لازم در این زمینه است، خاطرنشان کرد: ضروری است بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند و تا جای ممکن زیرساختاری لازم تأمین شود.
سرپرست شهرداری کرمانشاه نیزبا بیان اینکه کرمانشاه به عنوان سی‌و‌هفتمین شهر خلاق خوراک جهان و دوازدهمین شهر خلاق خوراک در آسیا معرفی شد، گفت:
در مدت 18 ماه اخیر جلسات متعددی با فعالان حوزه غذا برگزار شده و در سفر دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران به کرمانشاه انواع خوراکی‌های کرمانشاه ارائه و معرفی شدند. با توجه به پیشینه غنی کرمانشاه در این زمینه و زیرساخت‌های مناسب آن در نهایت شهر کرمانشاه در حوزه خوراک از سوی ایران به یونسکو معرفی شد که با بررسی‌های صورت گرفته یونسکو با انتخاب این شهر به‌عنوان شهر خلاق خوراک موافقت کرد.
وی در خصوص مزایای این انتخاب گفت: انتخاب کرمانشاه به‌عنوان شهر خلاق خوراک موجب رونق گردشگری کرمانشاه و حتی کل استان خواهد شد. خوراک جزو جدایی‌ناپذیر گردشگری است و هر گردشگری به هرجایی که سفر کند ناخودآگاه از خوراک آن شهر استفاده خواهد کرد، بنابراین این انتخاب و معرفی که یونسکو از کرمانشاه در شهرهای عضو خواهد داشت موجب معرفی هرچه بهتر و رونق گردشگری کرمانشاه می‌شود.
سرپرست شهرداری کرمانشاه بر برنامه‌ریزی برگزاری رویدادهای جدید برای خوراک تأکید کرد و افزود: در این زمینه پیگیر راه‌اندازی خانه خلاق خوراک هم هستیم و کارهای آن نیز تا حدود زیادی انجام شده است.