مقاومت در قله پیروزی امارات هم دست از پا درازتر به سوریه برگشت



سرویس خارجی-



بحران سوریه از سال 2011 شروع شد. در استان جنوبی درعا یک تظاهرات و اعتراض معمولی جرقه یک بحران را زد که همچنان ادامه دارد. جبهه عربی-غربی- عبری به بهانه این اعتراض به دنبال اجرای پروژه همیشگی خود در سوریه یعنی ساقط کردن بشار اسد رفتند. برای رسیدن به این منظور تروریست‌هایی از بیش از 80 کشور جهان جمع‌آوری و به سوریه اعزام شد. نتیجه این اقدام اشغال بسیاری از مناطق سوریه بود. عربستان، اردن و امارات به همراه قطر از جمله حامیان عربی تروریست‌ها بودند و ترکیه نیز عملا به دروازه ورود تروریست‌ها به سوریه تبدیل شد. در جهان غرب نیز آمریکا در راس حامیان تروریست‌ها قرار داشت تا از فرصت به وجود آمده برای ضربه زدن به محور مقاومت استفاده کند. اما اوضاع طبق پیش‌بینی حامیان تروریست‌ها پیش نرفت و سوریه با استمداد از ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان به سرعت به جنگ با تروریست‌ها رفت و سرانجام موفق به شکست آنها شد و توانست در نهایت بر 70 درصد خاک کشور مسلط شود. با قطعی شدن پروژه براندازی در سوریه کشورهای عربی و حامیان تروریست‌ها به فکر عادی کردن روابط خود با سوریه افتادند، حال که جنگ و پروژه نظامی ر ا باخته بودند باید در آینده سوریه برای خود نقش و جایگاهی تعریف می‌کردند هرچند که این اقدام با مخالفت و عصبانیت آمریکا همراه باشد. به همین دلیل زمزمه‌های عادی ‌سازی روابط جهان عرب با سوریه از چند سال پیش شنیده می‌شود و درنهایت اردن و امارات پیشگام عادی ‌سازی روابط با سوریه شدند. عربستان وبحرین نیز گام‌های مهمی برای عادی ‌سازی روابط برداشته‌اند. بنابراین محور مقاومت یک بار دیگر از یک بحران و پروژه خطرناک سربلند بیرون آمد. باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تاکید می‌کرد که اسد باید برود، ترامپ رئیس‌جمهور قبلی آمریکا نیز این سخن را تکرار کرد اما این دو رفته‌اند و بشار اسد مانده است.
در این راستا وزیر خارجه امارات پس از 10 سال وارد دمشق شد و با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گفت‌و‌گو کرد. تصاویر منتشر شده از این دیدار نشان می‌دهد بشار اسد به گرمی از شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات استقبال کرده است. بشار اسد برای بدرقه وزیر اماراتی هم از سالن دیدار خارج شد. این اتفاق نشان دهنده مرحله جدیدی برای خروج بشار اسد از انزوا به شمار می‌رود. امارات از جمله کشورهایی بود که بعد از آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه، رابطه با دولت بشار اسد را قطع کرده بود. خبرگزاری دولت سوریه (سانا) نوشت: «رئیس‌جمهور بر روابط برادرانه و محکم بین سوریه و امارات از زمان فقید شیخ زاید بن سلطان آل نهیان تأکید کرد. رئیس‌جمهور بشار اسد از مواضع بی‌طرف و درست امارات قدردانی و تاکید کرد که امارات همیشه در کنار مردم سوریه بوده است.»
این خبرگزاری اضافه کرد:« شیخ عبدالله وزیر امور خارجه امارات هم نسبت به توانایی سوریه به رهبری رئیس‌جمهور بشار اسد و تلاش‌های ملت آن برای عبور از چالش‌های ناشی از جنگ ابراز اطمینان کرد. وزیر امور خارجه امارات بر حمایت کشورش از تلاش‌ها در جهت ثبات در سوریه تاکید و بیان کرد، آنچه در سوریه رخ داد بر همه کشورهای عربی تاثیر گذاشته است. وی خاطر نشان کرد، امارات همواره آماده حمایت از مردم سوریه است.» خبرگزاری دولت امارات (وام) هم گزارش داد وزیر خارجه امارات در این دیدار بر پافشاری دولت کشورش بر امنیت و ثبات و وحدت کشور برادر، سوریه تاکید کرد.
مخالفت آمریکا
سفر وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدار با بشار اسد با مخالفت آمریکا روبه رو شد و آمریکا این اتفاق را محکوم کرد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آمریکا روابط خود با رژیم اسد را عادی ‌سازی یا ارتقا نخواهد بخشید و از انجام این اقدام توسط دیگر کشورها نیز حمایت نمی‌کند. «جیم ریش» عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه استقبال کشورهای عربی از عادی‌‌سازی روابط با سوریه را محکوم کرد. این سناتور جمهوری‌خواه در پیامی توئیتری مدعی شد: «شرم‌آور است که شمار رو به افزایشی از کشورها از عادی‌‌سازی روابط با [بشار] اسد استقبال می‌کنند.» جیم ریش در ادامه ادعاهای خود نوشت: «امارات و دیگرانی که خشونت علیه غیرنظامیان سوریه را نادیده می‌گیرند باید پیش از برداشتن هر گام دیگری به سمت عادی‌‌سازی روابط، در راستای اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش کنند».
همچنین برخی منابع خبری، بعدازظهر دیروز گزارش دادند که یک هواپیمای بحرینی در دمشق فرود آمده است. پایگاه‌های متخصص در رصد حرکت هواپیما‌ها در این خصوص خبر دادند که هواپیمای بحرینی مذکور در فرودگاه بین‌المللی دمشق فرود آمده است. رسانه‌های سوری و بحرینی هنوز جزئیات دقیقی درباره اینکه سرنشینان این هواپیما چه کسانی بوده‌اند، منتشر نکرده‌اند. بحرین از زمان آغاز بحران سوریه به همراه دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس روابط خود را با دمشق قطع کرد. با این حال این کشور همچون امارات در اواخر سال ۲۰۱۸ سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.
از سوی دیگر، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» شامگاه سه‌شنبه خبر داد که در تجاوز دوشنبه شب جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه، سامانه‌های دفاع هوایی نیروی هوایی سوریه 6 موشک هدایت شونده شلیک شده توسط این جنگنده‌ها به سوی شهر حمص را رهگیری و منهدم کرده‌اند. وزارت دفاع سوریه شب گذشته درباره حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حدود ساعت 19:16 شب، دشمن اسرائیلی حمله هوایی از سمت شمال بیروت انجام داد و در این حمله برخی نقاط در مناطق مرکزی و ساحلی را هدف قرار‌داد. وزارت دفاع سوریه تاکید کرد که پدافند هوایی این کشور، با موشک‌های دشمن مقابله کرده و اکثر آنها را سرنگون کرد و این حمله به مجروح شدن دو سرباز و برخی خسارت‌های مادی منجر شد.