سوریه در برابر تطمیع کشورهای عرب تابع آمریکا ایستادگی کرد و ذره‌ای از محور مقاومت منحرف نشد

«‌علی‌اکبر ولایتی» در این دیدار که رئیس‌ دانشگاه دمشق و سفیر این کشور در ایران هم حضور داشتند، ضمن خوش آمدگویی به وزیر علوم و هیئت همراه گفت: حدود ۳ سال قبل در ملاقات با دکتر بشار اسد در سوریه در مورد مسائل علمی، فرهنگی و سیاسی و همچنین تاسیس شعبه دانشگاه آزاد در سوریه گفت‌وگو کردیم و رئیس‌جمهور سوریه هم دستور لازم را صادر کردند و دانشگاه آزاد امکانات خوب و اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌توان از این ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های علمی و دانشگاه دو کشور بهره برد.
ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سوریه جایگاه ویژه‌ای در کشور‌های محور مقاومت دارد و در طول این ۱۰ سال در مقابل دشمنان ایستادگی کرد و هر کشور دیگری قطعا نمی‌توانست تحمل کند و نقش دکتر بشار اسد بسیار مهم و تعیین‌کننده است که تحت هیچ شرایطی صحنه را ترک نکرد و این نشان دهنده ایمان و اعتقاد به سوریه و شجاعت است.
وی افزود: بسیاری از کشور‌های عرب تابع آمریکا وعده‌هایی داده بودند که اگر سوریه از مقاومت دست بردارد کمک‌هایی کنند، ولی سوریه ایستادگی کرد و ذره‌ای منحرف نشد.
ولایتی بر گسترش همکاری‌های دو طرف در همه زمینه‌ها تاکید کرد و گفت: امیدواریم که با گفت‌وگو‌های انجام شده این همکاری‌ها در زمینه‌های علمی، دانشگاهی، فنی، پزشکی و.. روز به روز توسعه یابد.


وزیر علوم سوریه هم با ابراز خرسندی از این دیدار تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و سوریه دارای روابط بسیار عمیقی هستند و ما از محبت مقام معظم رهبری، ملت و دولت ایران و جنابعالی نسبت به سوریه آگاه هستیم و همواره در کنار کشور سوریه ایستاده اید.
وی بر توسعه روابط و همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین دانشگاه‌های ایران و سوریه تاکید کرد و افزود: این روابط و همکاری‌ها باید گسترش یابد و در این مورد بسیار جدی هستیم و علاوه‌بر دانشگاه آزاد، از دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر و وزارت علوم هم بازدید کردیم.
بسام ابراهیم با تقدیر از همراهی‌های دکتر ولایتی، از وی برای بازدید و سخنرانی در دانشگاه دمشق دعوت کرد و گفت: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی و فناوری بسیار حائز اهمیت است و روابط دو کشور در بحث‌های علمی و پژوهشی به بهترین شکل ممکن خواهد بود و این روند تسریع خواهد شد.
وزیر علوم سوریه همچنین برای مقام معظم رهبری، ملت و دولت ایران آرزوی موفقیت و پیروزی و اظهار امیدواری کرد روابط دو کشور در سطح گسترده ادامه یابد.
رئیس ‌دانشگاه دمشق هم با ابراز خرسندی از این دیدار بر همکاری‌های دانشگاهی وعلمی تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و سوریه دارای تاریخ و سرنوشت مشترکی هستند.
وی با گرامی داشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی و همه شهیدان مقاومت از حمایت‌های انجام شده تقدیر و تشکر کرد.
در این دیدار همچنین درباره جزئیات همکاری‌های دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دمشق بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.