ظرف چند ماه ارزش پول ملی بیش از ۲ برابر کاهش یافت

باید بپذیریم که تحریم‌ها بر اقتصاد ما اثر داشته
رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تاکید کرد: باید بپذیریم که تحریم‌ها بر اقتصاد ما اثر داشته ولو ۳۰ درصد هم باشد در طی مدت کوتاه چندماهه ارزش پول ملی بیش از ۲برابر کاهش یافت و قدرت خرید مردم نصف شد.
به گزارش ایلنا، غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: در طول تاریخ و در پس قرون و در کشاکش حکومت‌ها و دولت‌ها با سلایق و علایق گوناگون، این روحانیت اصیل و مرجعیت بوده که همواره صدای ملت بوده‌اند و هستند و در عصر حاضر و به برکت انقلاب اسلامی ملت بزرگ و فهیم ایران ثمره و میوه مرجعیت با عنوان ولایت فقیه نمود عینی یافته، بنابراین ولایت فقیه جدای از مرجعیت نیست و جداسازی آن جفا به ولایت فقیه است.
وی افزود: اکنون نیز مرجعیت بیدار و مسئولیت‌پذیر عصر ما در کنار ولایت و امت بوده و به‌عنوان دغدغه مندان دین و دنیای مردم و سعادت مندی آن‌ها همواره مصلحت امت را رهنمون و گوشزد می‌نمایند و شخصیت بزرگوار و کم نظیری چون حضرت آیت الله صافی گلپایگانی که حضرت امام (ره) وصیت نامه سیاسی - الهی خود را به ایشان سپردند از جمله این مراجع عظیم الشان هستند که در امتداد قرن‌ها تجربه مرجعیت و روحانیت اصیل بعنوان دردآشنای دلسوز بازهم همان صدای مردم عصر خویش هستند.


رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در ادامه بیان کرد: وقتی قانون اساسی فاخرمان را ورق می‌زنیم و بر سطور پرافتخار آن می‌نگریم، هر یک از کلمات دریچه‌ای بر مناظر پرافتخار و تلاش خستگی ناپذیر ملت شریف ایران برای دستیابی به یک میثاق ملی و یک قانون اساسی مترقی با کوله باری از تجربه و آزمون هاست و یادآور جانفشانی‌ها و خون‌های ریخته شده و رشادت‌ها و پایمردی‌های بی‌شمار است. و افتخار می‌کنیم به گذشتگان خودمان بعنوان اولین ملتی که در منطقه خاورمیانه بدنبال قانون اساسی بودیم و به آن دست یافتیم و بعد از انقلاب اسلامی آن را غنی‌تر و قابل اتکاتر کردیم. و اکنون مسئولیت سنگین حفظ و رعایت آن را ما امروز برعهده داریم.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست با اشاره به اینکه اراده ملت باید بر سرنوشت‌شان حاکم باشد، تصریح کرد: اگر بخواهیم این میثاق ملی را در یک جمله خلاصه کنیم، آزادی و حاکمیت اراده ملت بر امور جامعه خویش است. و در اینجاست که اراده ملت در مجلس متجلی می‌شود و به همین دلیل این مجلس در راس امور قرار گرفته و منشاء همه قدرت‌ها در کشور است. پس نه شخص من نماینده و نه ساختار این مجلس، بلکه تجلی اراده ملت در راس امور است. بنابراین تصمیمات ما و قانونگذاری ما الزاماً باید
در چارچوب اراده ملت و آزادی‌های مدنظر ملت باشد یا همان اصطلاح پارلمانی آن با رعایت اصول قانون اساسی باشد.
این نماینده مجلس افزود: یعنی هم شکل‌گیری این مجلس و هم فعالیت آن باید کاملاً مبتنی بر اراده ملت باشد. و اگر برخلاف آن عمل شود و بخواهد منشاء این اراده یعنی ملت را از آزادی‌هایش محدود کند، چنین تصمیماتی در محکمه ملت مردود خواهد بود.
وی تاکید کرد: بنابراین چه برای اقتصاد قانون بنویسیم چه برای جمعیت و چه برای فضای مجازی قانون بنویسیم چه برای انتخابات ها، حتماً باید روح قانون اساسی را که تجلی اراده ملت است همیشه و در همه حال مراعات کنیم.
نوری با اشاره به مسائل اقتصادی گفت: فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی و فارغ از گلایه‌هایی که در موضوع انتخابات ریاست جمهوری اخیر هست، همه باید کمک کنیم که این دولت جدید موفق شود.
این نماینده مجلس اظهار داشت: بی‌تردید بهره‌گیری از نیروی انسانی شایسته و توانمند و تجربه مدیران موجود کمک شایانی به دولت خواهد نمود. و نیک می‌دانیم که کشور از نظر اقتصادی در شرایط حساسی قرار دارد و ضربه‌هایی که دولت آمریکا در سالهای اخیر به اقتصاد ایران زده اوج دشمنی با ملت ایران بوده است.
وی گفت: رهبر انقلاب فرمودند تحریم هائی که ترامپ انجام داد جنگ اقتصادی آمریکا با ایران است و این جنگ هنوز هم ادامه دارد و اگرچه ملت و مسئولین سال هاست که مقاومت می‌کنند و دولت آمریکا را در رسیدن به آرزویش که قحطی در ایران است ناکام گذاشته‌اند اما همه باید تلاش و تدبیر کنیم که هرچه زودتر و به هر شکل و به هر نحو ممکن این فشار سنگین و ظالمانه در حوزه اقتصاد و گرانی مایحتاج ضروری مردم و تورم را از دوش مردم صبور و مقاوم ایران برداریم.
نوری اظهار داشت: باید بپذیریم که تحریم‌ها بر اقتصاد ما اثر داشته ولو ۳۰ درصد هم باشد باز در حوزه اقتصاد مقدار قابل توجه و اثرگذار است. در طی مدت کوتاه چندماهه ارزش پول ملی بیش از ۲ برابر کاهش یافت و قدرت خرید مردم نصف شد.
وی گفت: گرچه مسئولین، شرمنده نجابت مردم مقاوم و صبور هستند ولی قطعاً راه جبران آن، حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی و افزودن بر بار فشار بر اقشار ضعیف جامعه نیست و باید از نظر کارشناسان و دلسوزان بهره جست و تصمیمات شجاعانه و جسورانه گرفت و با سیاست ورزی توام با حکمت و حفظ اقتدار و عزت ملی و با تمام قوا در پی چاره‌ی
اساسی بود.
این نماینده مجلس مطرح کرد: از صدا و سیما می‌خواهم براساس ظرفیت ایجاد شده در آئین نامه داخلی کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران فضای مجازی نسبت به پوشش مستقیم جلسات این کمیسیون بعنوان یک مطالبه عمومی اقدام کنند.
نماینده مردم بستان آباد اظهار داشت: ضمن تشکر از مسئولین قبلی و فعلی در کمک برای گازرسانی، برق‌رسانی و پروژه‌های راهداری و بهداشت و درمان و عمران روستائی در شهرستان بستان آباد و پیرو مطالبه حضوری از رئیس جمهور محترم، از وزیر محترم نیرو می‌خواهم برای رفع بحران آب شرب و صنعت در شهرستان بستان آباد نسبت به اجرای عملیات انتقال آب از سد کلقان تسریع کنند.
نوری افزود: وزیر راه و شهرسازی در جهت اتمام چهارخطه کردن مسیر پرترافیک و حادثه‌خیز تبریز - بستان آباد - تیکمه داش - میانه اقدامات عاجل را بعمل آورند. از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهم برای تکمیل پوشش اینترنت در روستاهای شهرستان بستان آباد دستور عاجل صادر کند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس گفت: از تلاش مدیران کل خدوم در استان آذربایجان شرقی بویژه از زحمات جناب آقای دکتر پورمحمدی استاندار سابق تشکر و قدردانی کرده و برای استاندار جدید آرزوی توفیق دارم. از زحمات مدیران شهرستان بستان آباد خصوصاً از دستگاههائی که توانسته‌اند خدمات و امکانات شاخص ارائه نموده و رتبه‌های خوب کسب نمایند تشکر می‌کنم بویژه از تلاش‌های ارزشمند فرماندار محترم و تشریک مساعی امام جمعه محبوب در این مسیر قدردانم و امیدوارم همه ادارات شهرستان بستان آباد در راه خدمات شایسته به مردم شریف و نجیب این منطقه از توفیقات روزافزون الهی بهره‌مند شوند. ان شاء الله.