صف دولت‌های عربی پشت دفتر اسد

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: شیخ‌نشین‌های عربی که با آتش‌افروزی در سوریه در پی سرنگونی دولت بشار اسد بودند، پس از ۱۱ سال موضع خود را تغییر داده و هیئت‌های دیپلماتیک عربی برای عادی‌سازی روابط با سوریه صف کشیده‌اند. وزیر خارجه امارات به نیابت از اعراب روز سه شنبه خود را به دمشق رساند و در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه پرونده بازگشت این کشور به اتحادیه عرب را مطرح کرد. در شرایطی که امریکا و متحدان منطقه‌ای آن همه ابزار‌های خود را به کار گرفتند تا با کمک تروریست‌ها از سراسر جهان، دولت سوریه را سرنگون کنند، اما مقاومت و ایستادگی ارتش و مردم سوریه در مقابل تکفیری‌ها، دشمنان را به تغییر رویکرد خود وادار کرده است. امارات از بزرگ‌ترین حامیان مالی تروریست‌های سوری که بر طبل جنگ در این کشور می‌کوبید، زودتر از دیگران مسیر عادی‌سازی روابط با دمشق را در پیش گرفته است. عبدالله بن‌زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات روز سه شنبه در دمشق به دیدار بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه رفت. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، در این دیدار روابط دوجانبه، توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و مشترک‌المنافع، افزایش تلاش‌ها برای کشف افق‌های جدید این همکاری‌ها به ویژه در بخش‌های مهم به منظور افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش روزنامه الوطن سوریه، در این دیدار همچنین بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هم بررسی شد. وزیر خارجه امارات به اسد گفته است سوریه در اجلاس آتی سران عرب در الجزایر حاضر خواهد بود. اجلاس سران عرب در ماه مارس برای اولین بار از ۲۰۱۱ برگزار خواهد شد. عبدالله بن زاید بر حمایت کشورش از تلاش‌های ثبات در سوریه تأکید کرد و گفت: آنچه در سوریه روی داد بر کل کشور‌های عربی تأثیر گذاشت. این دیپلمات اماراتی ابراز اطمینان کرد سوریه و رهبری این کشور و تلاش‌های ملتش قادر باشند از چالش‌های تحمیلی جنگ عبور کنند، امارات همیشه آماده حمایت از ملت سوریه است. بشار اسد نیز بر روابط دو‌جانبه مستحکم بین امارات و سوریه از زمان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان تأکید و به مواضع واقع‌گرایانه و درست امارات اشاره کرد. رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد: «امارات همچنان در کنار ملت سوریه ایستاده است.»
در این دیدار همچنین مسائل عربی و منطقه بررسی و توافق شد رایزنی‌ها و هماهنگی درباره مسائل مختلف و چالش‌های فرا روی منطقه عربی ادامه یابند تا خواسته‌های ملت‌ها با اراده آن‌ها بدون مداخله خارجی تحقق یابند. همچنین طبق اطلاعات درز یافته، بن زاید رسماً از اسد دعوت کرده برای دیدار با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به امارات سفر کند. شبکه راشاتودی به نقل از منابع و فعالان گزارش داد، امارات تلاش‌های دیپلماتیک عربی را هدایت می‌کند و می‌خواهد سوریه را با اعراب آشتی دهد. این نخستین سفر یک مقام رسمی امارات در این سطح به سوریه از زمان آغاز بحران داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ است. امارات سه سال پیش روند عادی‌سازی روابط با سوریه را شروع کرد و فعالیت سفارت خود در دمشق را از سرگرفت. پیش‌تر مصر و اردن هم خواهان عادی‌سازی روابط با دولت سوریه شده بودند، درحالی که عربستان سعودی همچنان به موضع خصمانه خود علیه دمشق ادامه می‌دهد. سفر وزیر خارجه امارات به دمشق درحالی است که از زمان شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، شیخ‌نشین‌های عربی با همدستی امریکا و غرب تلاش کردند به هر نحوی شده بشار اسد را از قدرت کنار زده و دولت جایگزین خود را روی کار بیاورند، اما همه این برنامه‌ها با شکست مواجه شد و اکنون رهبران عرب به ماندن بشار اسد تمکین کرده‌اند، حتی بسیاری از مقامات غربی و عربی که در سودای سرنگونی بشار اسد بودند از دایره قدرت کنار رفته‌اند، ولی رئیس‌جمهور سوریه همچنان ریاست کشور را بر عهده دارد.
نارضایتی واشنگتن
سیاست عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با دمشق، به مذاق امریکایی‌ها خوش نیامده و آن‌ها از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا شامگاه سه شنبه در واکنش به سفر وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدار با رئیس‌جمهور سوریه به ابراز نگرانی و نارضایتی پرداخت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پرایس گفت: «امریکا روابط خود را با رژیم اسد عادی‌سازی نخواهد کرد و از انجام این اقدام از سوی دیگر کشور‌ها نیز حمایت نمی‌کند.» جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای امریکا هم استقبال کشور‌های عربی از عادی‌سازی روابط با سوریه را محکوم کرد. این سناتور جمهوریخواه در پیامی توئیتری مدعی شد: «شرم‌آور است که شمار رو به افزایشی از کشور‌ها از عادی‌سازی روابط با بشار اسد استقبال می‌کنند.» جیم ریش در ادامه ادعا‌های خود نوشت: «امارات متحده عربی و دیگرانی که خشونت علیه غیرنظامیان سوریه را نادیده می‌گیرند باید پیش از برداشتن هر گام دیگری به سمت عادی‌سازی روابط، در راستای اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش کنند.» هرچند مقامات امریکایی در ظاهر مخالف بازگشت اعراب به مسیر عادی‌سازی روابط با دمشق هستند، اما به نظر می‌رسد چنین تغییر رویه‌ای نمی‌تواند بدون چراغ سبز واشنگتن انجام شده باشد و امریکایی‌ها تلاش می‌کنند نشان دهند که کماکان به موضع سابق خود علیه دولت سوریه پایبند هستند. این درحالی است که اعراب به تبعیت از طرح‌های شوم امریکا و اروپا، سیاست دشمنی با بشار اسد را در پیش گرفتند و تروریست‌ها را با سلاح و پول روانه خاک سوریه کردند. تا چند سال پیش مقامات غربی و عربی بر کناره‌گیری اسد از قدرت اصرار داشتند، اما با وارد کردن ضربات سهمگین بر پیکر تروریست‌ها، توطئه دشمنان خنثی شد و از موضع خود بازگشتند.