آقای دبيركل! چرا ناراحتيد؟

عکس: آرمان‌ملی / حجت ‌ سپهوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آرمان ملی – مطهره شفیعی: فضای شورای مرکزی حزب کارگزاران در روز سه شنبه مانند دیگر جلسات این شورا نبود. فضایی سنگین بر جلسه سایه انداخته بود اما همه حاضران در یک موضوع هم نظر بودند و آن هم تغییر دبیرکل یعنی غلامحسین کرباسچی که از ابتدای تاسیس این حزب در صدر کارگزاران حضور داشت . این تغییر اما آرام نبود که مهمترین نشانه آن غیبت کرباسچی در جلسه شورای مرکزی بود. او نیامد که گمانه نارضایتی‌اش از تغییر پررنگ شود چرا که در صورت موافقت باتعیین دبیرکل جدید باید با روی گشاده درجلسه حاضر و به جانشینش تبریک می‌گفت تا نشان دهد برای او آرامش و وحدت در کارگزاران مولفه مهمی است. روز سه شنبه با رای اعضای حاضر درجلسه «محسن هاشمی» رئیس این شورا باقی ماند و فاطمه سعیدی به عنوان نائب رئیس اول، علی جمالی نائب رئیس دوم، حامد منتظری منشی اول و کامبیز مشتاق گوهری به عنوان منشی دوم انتخاب شدند. اعضای شورای مرکزی قائل به حذف کرباسچی نبودند بنابراین غلامحسین کرباسچی را به عنوان رئیس کمیته سیاسی این حزب انتخاب کردند. اعضای حزب روز سه شنبه با تغییرات صورت گرفته در هیات رئیسه مشکلی نداشتند و اماظاهرا یک غایب در جلسه ناراضی بود که شواهد آن در روز چهارشنبه عیان شد.
 کرباسچی مانع انتشار روزنامه ؟
روز چهارشنبه روزنامه سازندگی که به نوعی ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران است بر روی دکه‌های فروش مطبوعات و همچنین سایت این روزنامه دیده نشد. شنیده می‌شود کرباسچی پس ازتصمیم اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران برای دبیرکلی حسین مرعشی مانع جلوگیری از انتشار روزنامه سازندگی شده است که همین موضوع نشاندهنده خداحافظی تلخ او با کرسی دبیرکلی است.
 فراز و فرود 25 ساله کرباسچی 


غلامحسن کرباسچی 25 سال دبیرکلی حزب کارگزاران را بر عهده داشت و در این سالها توانست برنامه مخالفان این حزب را خنثی کند اما در سالهای اخیر اخبار ناخوشایندی از درون این حزب به گوش می رسید که ازجمله آن می‌توان به بی علاقگی برخی اعضای شورای مرکزی برای حضور در این جایگاه بود . فائزه هاشمی نمونه بارز از این نیروهای کارگزاران است که بارها به انتقاد از عملکرد کرباسچی پرداخته و به رغم انتخاب به عنوان عضو شورای مرکزی در جلسات آن حضور پیدا نمی‌کند به عنوان نمونه در انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از احزاب اصلاح طلب توافق کردند که حمایتی از کاندیداها نداشته باشند اما فائزه هاشمی تصریح کرده بود: «احتمال ائتلاف با آقای لاریجانی را در بین اصلاح‌طلبان نمی‌بینم. تا جایی که می‌دانم فقط آقای کرباسچی از این ایده حمایت می‌کنند.» فارغ از این انتقادات اعضای کارگزاران  به دبیرکل این حزب، در ماه‌های اخیر انتقادات دیگری هم متوجه کرباسچی بود به عنوان نمونه اظهارات اخیر دبیرکل حزب کارگزاران درباره رهبری جریان اصلاحات و رئیس دولت اصلاحات که با واکنش گسترده چهره‌های این جریان روبه رو شد، به نظر می رسد محل اختلاف و جدل تازه ای در میان اعضای این حزب شده است. چندی پیش عبدا... ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات با اشاره به این که مواضع اخیر کرباسچی، دیدگاه حزب کارگزاران نیست و شخصی است، گفته بود: طرح موضوع رهبری اصلاحات با انتقاد شدیدشورای سیاسی حزب کارگزاران مواجه شده است. جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم درباره موضع اعضای کارگزاران نسبت به اظهارات جنجالی کرباسچی تأکید کرده بود که برخلاف اظهارات کرباسچی شاهد بودیم دیگر دوستان در بدنه حزب کارگزاران مثل عطریانفر و قوچانی و سایر اعضای این حزب اعلام کردند که کارگزاران از بدنه جریان اصلاح‌طلبی است.در همین زمینه به نظر می رسد این قبیل انتقادها از مواضع دبیرکل حزب کارگزاران در جلسات داخلی این حزب کشیده شده است. انتقادات از کرباسچی زمانی شدت گرفت که او به انتقاد از مصطفی تاجزاده و رئیس دولت اصلاحات پرداخت. کمتر از دو سال پیش بود که او، در موضعی جنجالی گفته بود :« کار سیاسی که رودربایستی ندارد. درباره بقیه بزرگان هم همینطور است. حتی دیگر کسانی که شاید برای ما کاریزما بوده و شخصیت مورد علاقه ما باشند... آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا.اگر به خاطر شخصیت‌های بزرگوار و خصلت‌های قابل تحسینی که دارند، به‌خاطر اینکه نمی‌توانند به هیچ کسی نه بگویند و... نباید تعارف داشته باشیم. در آستانه انتخابات، بار دیگر انتقادات کرباسچی آغاز می شود، به شکلی که اینبار در کلاب هاوس و در حضور هزاران نفر بین او و تاجزاده جدال لفظی شکل می گیرد.  غلامحسین کرباسچی در جدیدترین اظهارات خود علیه تاج زاده و خاتمی مطالبی را در گفت‌وگو با هفته نامه صدا مطرح کرد: در نقد حضور تاجزاده ما نمی‌توانیم هم زمان هم در انتخابات شرکت کنیم و هم بگوییم می‌خواهیم قانون اساسی را زیر و رو کنیم.گاهی کسی قبول ندارد اما کسی که در انتخابات می‌آید می‌خواهد در ساختار فعلی کار کند. حکایت این دوستان حکایت فردی است که برنو در دست گرفته بود و می‌خواست شمس‌العماره را فتح کند.»
 بازگشت اعضای مستعفی؟
این احتمال وجوددارد که 3 عضو مستعفی این حزب با تغییرات صورت گرفته در ترکیب هیات رئیسه بار دیگر به این حزب بازگردند. محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی در این باره می‌گوید:« استعفای تعدادی از اعضا مطرح بود اما به دلیل عدم تصویب در کنگره حزب این استعفاها هنوز اعمال نشده. همچنان که فرزانه ترکان در این جلسه حاضر شده بود و اعضا به استعفای ایشان رای ندادند.»
 رویکرد متفاوت رسانه‌های دلواپس
نکته قابل تامل در تغییر وتحولات حزب کارگزاران به رویکرد متقاوت رسانه‌های دلواپس باز می‌گردد. این رسانه ها سالها در راستای تخریب احزاب اصلاح‌طلب تلاش میکردند اکا دیروز رویکرد دیگری پیش گرفتند و به نوعی سعی در عادی سازی تغییر کرباسچی کردند به عنوان نمونه خبرگزاری تسنیم در ابتدا با ذکر تغییرات صورت گرفته سعی کرد چنین وانمود کند که از مدتی پیش کرباسچی تصمیم به واگذاری کرسی دبیرکلی داشته است. تسنیم باید به این سوال پاسخ دهد که اگر کرباسچی خواهان تغییر دبیرکل بوده چرا در جلسه‌ای که می‌دانسته به تعیین جایگزین خودش برای دبیرکلی کارگزاران اختصاص دارد، حضور نیافت و چرا توضیحی درباره چرایی توقف انتشار روزنامه سازندگی همزمان با تغییر دبیرکل حزب کارگزاران داده نمی‌شود.