رئيسي برخلاف روحاني مسلوب الاختيار نيست

عکس: آرمان‌ملی / فاطمه فتاحی/آرمان ملی: این روزها انتصابات فامیلی-نظامی بحث روز محافل سیاسی داخل کشور است و دولت سیزدهم در حالی آهسته آهسته به زمان اولین آزمون جدی خود که عبارت است از تدوین لایحه بودجه 1401 می‌رسد که از هم اکنون زمزمه حذف ارز 4200 تومانی به گوش می رسد که البته موافقان و مخالفان خودش را دارد. این در حالی است که رفته رفته اختلافات میان اصولگرایان در دولت و مجلس نمایان می‌شود و به نظر می‌رسد که در آینده نیز شاهد چنین اختلافاتی از این دست باشیم. در این راستا برای بررسی اصرار مجلس به پیش بردن طرح صیانت از فضای مجازی، انتصابات فامیلی، اختلاف میان اصولگرایان و عملکرد دولت «آرمان ملی» با غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.  با روی کار آمــدن دولـت سیزدهم شاهد انتصاب استانداران نظامی و همچنین انتصاب‌های فامیلی هستیم، به نظر شما دولت با انتصاب‌ها عملکرد موفقی خواهد داشت؟ 
دولت‌های موفق دولت‌هایی هستند که بر اساس رقابت در مصدر کار قرار می‌گیرند. رقابت هم امکان پذیر نیست مگر اینکه آزادی‌های سیاسی برای گروه‌ها و احزاب سیاسی شناسنامه دار مهیا شده باشد. در چنین شرایطی است که گروه‌های شناسنامه‌دار و احزاب رسمی کشور شایسته ترین و کارآمدترین نیروهای خودشان را در معرض انتخاب قرار می‌دهند. در کنار کارآمدترین افراد برنامه‌های مدونی در حوزه‌های مختلف را برای مردم منتشر می‌کنند. در چنین شرایطی است که فرد موفق و توانمند و برنامه کاملا حساب شده و امتحان پس داده مصدر امور می‌شوند. در چنین شرایطی خود به خود کارآمدی در جامعه بالا می‌رود و رونق نقد به عنوان یک شمشیر عدالت طلب بر روی سر همه کارگزاران و ناظران توسط مردم و نهادهای مدنی بر افراشته می‌شود و کوچکترین خطا و نا بسامانی از چشم تیزبین کارشناسان و رسانه‌های آزاد دور از دسترس نیست. طبیعی است که در چنین حالتی ما توسعه، رونق، حل مشکلات معیشتی و اقتصادی را شاهد و ناظر خواهیم بود و از آن طرف بحث فساد، ارتشاء، ناکارآمدی در حداقل‌های خودش خواهیم داشت. امروز دنیا شرایطی پیدا کرده که در غیر رقابتی بدون تصدی امور طبیعی است که عقب ماندگی، فساد و فقر و فلاکت دامن جامعه را خواهد گرفت. کشور ما از نظر منابع انسانی، منابع کانی و شاخصه‌های لازم و زیر ساخت‌های لازم برای توسعه تمام عیار شاید در دنیا بی نظیر باشد اما متاسفانه بحث ناکارآمدی و غیررقابتی بودن تصدی امور توسط دولت‌ها شرایطی را به وجود آورده که امروز فقر وفساد دامن جامعه را گرفته و داد نه تنها نخبگان که داد مردم را هم درآورده است. طبیعی است که در چنین شرایطی پخمه گزینی، جایگزین شایسته گزینی خواهد شد و روابط فامیلی جایگزین ارزش‌های تخصصی و مدیریتی خواهد شد. اتفاقی را که امروز شاهد هستیم در عین اینکه ما شرایط کاملا بحرانی و غیر قابل تحمل در بخش‌های مختلف توسط مردم تحمل می‌شود، می‌بینیم که افراد بسیار ناکارآمد و بدون کارنامه نا موفق مصدر امور می‌شوند. این نوع انتصاب‌ها بیشتر کارخانه تجربه سازی است تا افراد بیایند سه، چهار یا هشت سال کسب تجربه بکنند و خرابکاری‌هایشان برای جامعه و مردم باقی بماند. درصورتی که در یک جامعه کارآمد با تجربه‌ترین و توانمندترین افراد که سیر رشد پلکانی را پیدا کرده‌اند در یک سازمان و مجموعه مصدر کار می‌شوند. متاسفانه شاهد آن هستیم که دولت آقای رئیسی علاوه بر آنکه بخش قابل توجهی از مسئولیت‌های کلیدی و میانی توسط نظامیان و فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق مصادره شده است باز هم می‌بینیم که در آن فضای بسته افرادی مانند گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش که یک مدرک کارشناسی را 15 سال طول کشیده تا اخذ کند (هر ترم 5 واحد پاس کرده!) و هیچ سابقه شناخته شده و موفقی در حوزه کاری که باید فعالیت کند و میلیون‌ها دانش آموز و آینده ساز جامعه را تربیت کند، نداشته و ندارد و متاسفانه برای چنین وزارتخانه مهمی نامزد تصدی وزارت می‌شود. 
 مجلــس قرار بود با روی کارآمـدن معیشت مردم را سامان دهد اما به طــرح‌های نه چندان مهمی چون صیانت از فضای مجازی مبادرت ورزیده؛ تحلیل شما از عملکرد مجلس در این خصوص چگونه است؟ 
مجلس که باید جنبه‌های تقنینی و نظارتی قوی داشته باشد می‌بینیم که کارآمدی لازم را نه تنها ندارد بلکه خودش مشکلی بر مشکلات جامعه شده است و به جای اینکه صیانت از سفره مردم، صیانت از سرمایه‌های ملی، صیانت از ارزش افزوده اقتصادی، صیانت از حریم اخلاقی و اقتصادی مردم و... را در دستور کار قرار بدهد می‌بینیم که صیانت از فضای مجازی را در دستور کار قرار داده و دوستانی که در مجلس جلوس پیدا کرده‌اند این قدر بدانند که با چماق نمی‌شود با تکنولوژی برخورد کرد. امروز اگر محدودیتی توسط قانونگذاران برای فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی ایجاد شود، شیوه‌های نوین و جدیدی که می‌تواند در دسترس مردم قرار بگیرد با هزینه بیشتری که بر دوش مردم گذاشته می‌شود امکان دسترسی را فراهم می‌کند. ما اشتباه ممنوعیت ماهواره، فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام را در سابقه خودمان داریم یک کسی نیست که بیاید نظارت بکند که از زمانی که تلگرام فیلتر شد آیا استفاده کننده از تلگرام در داخل ایران کمتر شده یا بیشتر؟ طبیعی است که همه دسترسی پیدا کردند فقط مافیای فروش فیلترشکن‌هایی که برای عبور از موانع قانونی ایجاد شده  و در دسترس قرار می‌گیرد منتفع خواهد شد. به نظرم مجلس به جای صیانت از فضای مجازی به دنبال مافیاهای چشم دوخته به انحصارات خاصی که به‌وجود می‌آید و گریز از این مراحل را در دستور کار خودشان قرار می‌دهند را دستور کار خودشان قرار بدهد. امیدوارم دولت آقای رئیسی و دولت محترم‌شان در این صد روزی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و دوسالی که از عمر مجلس یازدهم  یک ارزیابی مجددی از عملکرد خودشان داشته باشند. اگر در گذشته ناکارآمدی‌ها در دهه اول، دوم و سوم انقلاب روی دوش رژیم گذشته می‌انداختیم الان چون رویشان نمی‌شود به دولت‌های گذشته نسبت می‌دهند، بدون اینکه توانمندی و کارآمدی خودشان مورد ارزیابی قرار بگیرد. سال‌های سال شعار داده شد که یکی از مشکلات کشور عدم یکدستی در عرصه سیاسی است. یکبار در دولت احمدی‌نژاد شکل گرفت و فجایعی برای کشور به وجود آورد. مجددا این یک دستی در قوای سه گانه به‌وجود آمده و آقایان دیگر نمی‌توانند توجیه بیاورند. برای ناکارآمدی‌، قطعا با این ظرفیت سرمایه‌های انسانی که در جامعه وجود دارد، می‌شود این ادعا را به‌صورت جدی مطرح کرد که در سر هر چهار راه شهرهای خودمان را ببندیم، ده‌ها مدیر کارآمد در این فضای محدود انتخاب بکنیم. ناکارآمدی مدیران و بی‌تجربگی متصدیان امور شرایط بسیار بد و آینده غیرقابل تحملی به‌وجود خواهد آورد.    


 در صحبت‌های خودتان به طرح صیانت از فضای مجازی اشاره کردید، این روزها شاهـد اصرار مجلس بر پرونده‌سازی علیه دولت روحانی هستیـم، دلیل این امر را چه می‌دانید؟ 
فرار از مسئولیت این‌گونه می‌خواهند وانمود کنند که همه مشکلات مربوط به دولت آقای روحانی است. درست است که دولت آقای روحانی یک فرد مسلوب الاختیار بود. در دولت دوم خودش به پشتوانه‌های مردمی و اصلی خودش پشت کرد و متاسفانه کارنامه قابل قبولی از خودش به جا نگذاشت. واقعیت این است که مشکلات کشور ما ساختاری است و الان اگر قرار باشد که همه هم و غم مسئولان نگاه به گذشته باشد، نگاه رو به جلو و حرکت رو به جلو را دچار کندی و با چالش مواجه خواهد کرد. نکته بعدی طبلی که مجلس برداشته صدای بلندی خواهد داشت اگر آقای روحانی این شجاعت و جسارت را داشته باشد که بیاید و موانع و مشکلات بر سر راه دولتش و عدم تحقق برجام را در یک دادگاه علنی و منصفانه مطرح بکند، خیلی از قضایا مشخص خواهد شد و بسیاری از مشکلات برای مردم قابل لمس‌تر خواهد بود. 
 دولت با شعار رفع مشکلات اقتصادی بر سر کار آمده ولی الان مسئولان دولت خودشان اذعان می‌کنند که دارای مشکلات معیشتی هستند، آیا دولت قادر به حل مشکلات معیشتی است؟ 
مشکل کشور ساختاری است. نه از حیث منابع انسانی  و غیر انسانی کم داریم، نه ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در کشور است فقط چاشنی کارآمدی، توانمندی، تخصص و باز بودن دست مجریان اگر در اولویت برنامه نظام قرار بگیرد خیلی از مشکلات در میان مدت قابل حل خواهد بود. 
 زمزمــه‌های ارز 4200 تومانی شنیده می‌شود، آیا اقتصاد و جامعه در شرایط کنونی پیامدهای آن را تحمل خواهد کرد؟ 
غیرقابل تحمل است. ما یک گرانی و تورم لجام گسیخته را شاهد خواهیم بود، با توجه به مشکلاتی که در حوزه سیاست خارجی است، به نتیجه نرسیدن برجام، نپیوستن به FATF، فشل بودن نظام بانکی طبیعی است که ما در ماه‌های آینده تورم بیشتری را شاهد خواهیم بود. 
 ارزیابــی شما از عملکرد دولت در این مدتی که از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، چیست؟ 
خیلی از وزراء نه تجربه لازم را دارند و نه قصد تصمیم سازی و حرکت مثبتی را شاهد و ناظر بودیم. بیشتر به اصطلاح جا به جایی افراد بر اساس گارد و دیدگاه بسته‌ای که مدنظر کارگزاران است در خانه تکانی دولت شاهد و ناظر هستیم. با این دست فرمانی که در پیش گرفته شده است نتیجه مطلوب در ابهام قرا دارد. 
 ارزیابی و تحلیل شما از سرانجام برجام و تحریم‌ها چیست؟ 
برجام بهترین زمانش دولت گذشته بود که باید اجازه داده می‌شد که مشکل برجام را حل کنند. امروز متاسفانه قانونی که در اواخر دولت قبلی آمریکا کنگره تصویت کرد که کنگره هر شش ماه می‌تواند تحریم‌های جدیدی را وضع کند یا تحریم‌های گذشته را تمدید کند حتی اگر برجام هم به نتیجه برسد. دولت آمریکا می‌تواند تحریم وضع کند و مشکلات جدید به‌وجود بیاورد. حتی اگر برجام هم با تمام تامین خواسته‌های طرف مقابل پذیرفته بشود، نپیوستن به FATF شرایط مالی کشور را دچار چالش کرده و امکان اینکه ما مبادلات بانکی و اقتصادی با دنیا داشته باشیم، نخواهیم داشت. حتی FATF را بپذیرند با توجه به ورشکسته بودن اکثر بانک‌های دولتی و خصوصی در داخل کشور و با توجه به عقب بودن از نظام مالی و پولی دنیا امکان مبادلات اقتصادی به حداقل خواهد رسید. اینها چالش‌های جدی دولت است. متاسفانه هر وقت می‌بینیم که توسل به شعار محور اصلی فعالیت‌های کشور باشد، شعور به حاشیه کشانده خواهد شد. امیدوارم که جناب آقای رئیسی تجربه صد روزه گذشته را و کارنامه ناموفقی را که مجلس دارد دنبال می‌کند، مورد بازنگری قرار بدهد و بتوانند با یکسری کارهای کوچک و کارآمد موانع اصلی که امروز می‌تواند سد راه زندگی متعارف مردم نه توسعه کشور بشود در دستور کار خودشان قرار بدهند.  
 راهکار برای بازیابی و بازســازی اعتمـاد عمومی را چه می‌دانید؟ 
تنها راه بازگشت به مردم است. ما در زمان‌هایی که مردم و رای مردم ملاک و مصدر کار بوده است می‌بینیم که بستر حرکت رو به جلو مهیا و فراهم بوده است. در دوران دفاع مقدس که ما وابستگی و پیوستگی به قدرت اصلی جمهوری اسلامی یعنی مردم را شاهد بودیم هشت سال دفاع جانانه انجام شد بدون کوچکترین مشکلی برای معیشت مردم به‌وجود بیاید. در دوران اصلاحات تا حدودی بستر تاثیر رای و نظر مردم در امور ملاک عمل بود. بیشترین رونق اقتصادی را شاهد و ناظر بودیم. دیدیم و شاهد بودیم که در هر دوره و زمانی که فضا محدود و بسته شده و به  جای اتکا به قدرت مردم به قدرت سلاح و نیروی نظامی اتکا کردیم و فضا را بستیم هم فقر و فساد و ناکارآمدی را در اوج خودش شاهد و ناظر بودیم. تنها راه حل مشکلات کشور بازگشت به آرای  مردم و تحقق دموکراسی در چارچوب همین قانون اساسی موجود می تواند خیلی از مشکلات را مرتفع کند و کارآمدی را در نظام اجرای، تقنینی و قضائی شاهد و ناظر باشیم.