باقری: گفت وگوی هسته‌ای نداریم مذاکره برای «رفع تحریم» است

گروه سیاسی/ ریاست آتی پاریس بر اتحادیه اروپا در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ فرصت مناسبی برای ایران و فرانسه جهت ارتقای مناسبات دوجانبه و همچنین نقش‌آفرینی این کشور در فرایند مذاکرات لغو تحریم‌ها و همچنین تعاملات منطقه‌ای خواهد بود. این ارزیابی علی باقری، معاون وزارت خارجه و مسئول پیگیری مذاکرات هسته‌ای از نتایج دیدارهایی است که او سه‌شنبه  در پاریس از سر گذرانده است. دیدارهایی که از این شهر آغاز شد و در برلین، لندن و مادرید ادامه پیدا می‌کند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از ملاقات «فیلیپ ارورا»، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه فرانسه در آغاز سال جدید میلادی و در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد، تأکید کرد این رویداد می‌تواند سبب‌ساز نقش‌آفرینی فراملی فرانسه در تحولات بین‌المللی شود. باقری این امر را فرصت مناسبی برای رابطه تهران و پاریس توصیف کرد و افزود: «ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا هم برای ارتقای مناسبات ایران و فرانسه و همچنین نقش‌آفرینی این کشور در تعاملات منطقه‌ای و همین طور در مسیر مذاکراتی که در هشتم آذرماه در وین با ۱+۴ صورت خواهد گرفت، یک فرصت بسیار مناسب است.» باقری با اعلام اینکه گفت‌وگوهای مشروح، صریح، جدی، سازنده و رو به جلویی را با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه داشته است، درباره اظهارات «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه نیز مبنی بر اینکه مذاکرات احیای برجام باید از جایی که تا ۲۰ ژوئن رسیده بود، از سر گرفته شود، این طور گفت: «ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون درباره موضوع هسته‌ای به طور کامل در سال ۱۳۹۴ توافقی بین ایران و 1+5 شکل گرفت و اینک موضوع اصلی که الان پیش رو داریم پیامدهای ناشی از خروج امریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.» پیش‌تر «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه در تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود گفته بود که وقتی مذاکرات با قدرت‌های جهانی درباره احیای توافق هسته‌ای از سر گرفته می‌شود، باید از همان جایی آغاز شود که متوقف شده بود.
معاون وزیر خارجه همچنین در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی «فیگارو» خواستار ایفای نقش مستقل‌تر پاریس در مذاکرات برجامی شد. او گفت بعد از دیدارش با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه به این نتیجه رسیده است که گرچه دیدگاه برجامی ایران، روسیه و چین به هم نزدیک‌تر است اما فرانسه می‌خواهد نقش جدی‌تری در این مذاکرات ایفا کند. از این رو به گفته باقری اگر فرانسه از این پس موضع مستقل‌تری نشان دهد، موقعیت خود را به عنوان یک کشور مذاکره کننده تقویت خواهد کرد.

موضوعات خارج از برجام مطرح نخواهد شد


باقری  در گفت وگو با فیگارو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اولویت‌های ایران در از سرگیری مذاکرات وین گفت: اولویت اساسی ایران این است که موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی باید محور اصلی گفت‌وگوها در دور جدید باشد. چون مسأله اصلی خروج امریکا از توافق است لذا تبعات و پیامدهای این خروج، تحریم‌های غیر قانونی بوده است. او افزود: به نظر ما دستیابی به توافقی که نتایج عملی برای مردم ایران داشته باشد، مسأله اصلی است و برای ما اهمیت دارد.
باقری با بیان اینکه هر چیزی که مغایر با توافق ۲۰۱۵ باشد باید کنار گذاشته شود، افزود:«موضوعات خارج از برجام اصلاً قابل طرح نیستند، چون بحث مذاکرات موضوعی است که به توافق سال ۲۰۱۵ مربوط است و مثلاً توان دفاعی ایران هیچ ارتباطی با آن ندارد. هر کسی بخواهد دستیابی به توافق در چارچوب توافق ۲۰۱۵ را به تأخیر بیندازد، موضوعات دیگر را مطرح می‌کند».
معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره درخواست ایران برای کسب ضمانت از امریکا درباره برجام اظهار داشت: امریکایی‌ها، تعهدات‌شان را نقض کرده‌اند و اروپایی‌ها نیز ناتوان از احترام به تعهدات‌شان بوده‌اند. ما باید در شرایط پیش رو توافقی را انجام دهیم که این بار، پایدار باشد.
باقری در توضیح بیشتر پیرامون این موضوع افزود: ما اعتقاد داریم طرف‌های توافق باید ضمانت‌هایی را بدهند که این توافق پایدار بماند چون می‌خواهیم توافقی را انجام بدهیم که جلوی ضررهای آتی را نیز بگیرد. بهترین گزینه برای ما توافقی است که حقوق مردم ما و منافع ما را تأمین کند. قرار نیست تا ابد میز مذاکرات در وین برقرار باشد بلکه قرار است مذاکرات در وین به توافق منجر شود.
باقری در پاسخ به سؤالی دیگر مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و غنی‌سازی اورانیوم هم گفت: تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران منطبق با معاهده ان‌پی‌تی و توافقنامه پادمان است. همه این اقدامات زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. ایران هیچ فعالیت هسته‌ای غیر قانونی ندارد. هر زمان که طرف مقابل اراده عملی برای لغو تحریم‌های غیر قانونی داشته باشد ایران نیز با راستی آزمایی مناسب در چارچوب توافق ۲۰۱۵ عمل خواهد کرد. همه چیز به آمادگی طرف مقابل بستگی دارد.
گفتنی است این مقام دیپلماتیک کشورمان از هفته‌های گذشته رایزنی‌های مقدماتی خود را در آستانه نشست ایران و گروه ۱+۴ که قرار است هشتم آذرماه در وین برگزار شود، آغاز کرده و حالا در ادامه این گفت‌وگوها سه‌شنبه شب بعد از حضور در پاریس به برلین رفت و روز گذشته با مقام‌های دیپلماتیک آلمانی دیدار کرد. او قرار است در ادامه سفرهای خود  همچنین به لندن سفر کند. اسپانیا نیز از دیگر مقاصد دیپلماتیک معاون سیاسی وزارت خارجه به شمار می‌آید.
تأکید بر احیای توافق همزمان با تمدید فرمان وضعیت اضطراری
در حالی که ایران هدف لغو تحریم‌ها را در فرایند مذاکرات با طرف‌های توافق دنبال می‌کند، «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا سه‌شنبه گذشته فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. بیانیه وزارت خارجه امریکا با اعلام اینکه روابط این کشور با ایران هنوز عادی‌سازی نشده است، بر تداوم اجرای فرمان وضعیت اضطراری میان تهران و واشنگتن تاکید کرد. این فرمان برای نخستین بار در روز ۱۴نوامبر سال ۱۹۷۹ (۲۴ آبان سال ۱۳۵۸) توسط رئیس جمهوری وقت ایالات متحده امضا شد و از آن زمان، هر ساله تمدید شده است.
همه اینها در حالی است که با افزون شدن تلاش‌های دیپلماتیک از سوی ایران و کشورهای طرف توافق هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها و بازگشت امریکا به برجام، مقام‌های رژیم اسرائیل مدعی شده‌اند در حال تلاش برای افزودن بر توان نظامی خود برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران هستند. چنان که «آویو کوخاوی»، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی  سه‌شنبه گذشته در کمیته روابط خارجی و دفاعی کنست مدعی شد که ارتش این رژیم در حال تسریع بخشیدن به برنامه‌های عملیاتی و تدارکات رویارویی با ایران و تهدید هسته‌ای نظامی است. او ادعا کرد: «خوشبختانه، بودجه‌ای که تأیید شده بود، مقابله با انواع مختلف تهدیدها را امکانپذیر می‌سازد.» «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به پرسشی که نظر او را درباره این موضعگیری رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی  جویا می‌شد، بر لزوم بازگشت به توافق هسته‌ای تأکید کرد و مدعی شد که «ما همچنان معتقدیم پایبندی هنوز مؤثرترین ابزاری است که می‌توان با آن به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان یافت.» او این مسأله را دلیل خوبی برای پیگیری سازنده در وین دانست.

بــــرش
مسیر بازگشت امریکا روشن است

همزمان با رایزنی‌های ایران و اروپا پیرامون برجام، این موضع مدعی جویانه «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا که گفته ایران برجام را ترک کرده است، با واکنش سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روبه‌رو شد.
او در توئیتی در پاسخ به ادعاهای مقام امریکایی نوشت: «جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا ادعا می‌کند که ایران برجام را ترک کرده است. آیا اطلاع ندارد که این امریکا بود که این توافق را ترک کرد؟» او تصریح کرد: «مسیر بازگشت امریکا روشن است: پذیرش تقصیر، پایان کارزار شکست حداکثری و تضمین آنکه حقوق بین‌الملل دیگر به سخره گرفته نخواهد شد».
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد که برجام مؤید این انتظارات بدیهی و پایه است. در همین حال«میخائیل اولیانف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در توییتی با یادآوری اینکه ۲۰ روز دیگر مذاکرات وین بر سر احیای برجام از سر گرفته خواهد شد، گفت: «برگزاری مذاکرات بعد از یک وقفه طولانی (حدوداً 5 ماه و نیم) باید یک اقدام موفقیت‌آمیز باشد. هیچ جایگزین قابل قبولی وجود ندارد.»