شاکر محمود حمد، جعبه سیاه داعش در موصل به دام افتاد

در حالی که نیروهای امنیتی و ارتش عراق آخرین هسته‌های گروه تروریستی داعش را در موصل برمی‌چینند، احتمال به دام افتادن چهره‌ها و سرکرده‌های اصلی داعش که موفق به فرار نشده‌اند، در این شهر افزایش یافته است. در این اوضاع و احوال «شاکرمحمود حمد» معروف به «شاکر هدوله» به دام نیروهای امنیتی عراق افتاد.
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع)، تروریست مذکور یکی از اصلی‌ترین منابع اطلاعاتی داعش (جعبه سیاه داعش) بوده و بارها دست به حملات تروریستی زده است. شاکر هدوله بعد از دستگیری توسط نیروهای امنیتی، جهت بازجویی به مراکز امنیتی نیروهای عراقی منتقل شده است. دستگیری جعبه سیاه داعش در موصل می‌تواند، اطلاعات ارزشمندی درباره این گروه وحشی در اختیار دولت عراق قرار دهد.
عملیات در محله «موصل قدیم»
عملیات آزادسازی محله موصل قدیم در بخش غربی این شهر نیز که از یکشنبه گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد.


به گفته سرهنگ «محمودعلی عطیه» مسئول رسانه‌ای فرماندهی نیروهای پلیس مرکزی عراق، نیروهای ارتش عراق از آغاز عملیات تاکنون، صدها متر به عمق محله مذکور پیشروی داشته‌اند. به گفته وی، نیروهای پلیس، ارتش و مبارزه با تروریسم، سه نیروی اصلی هستند که مسئولیت آزادی بخش قدیمی شهر از سه محور به آنها واگذار شده است. سرهنگ «عطیه» توضیح داد: تنها محلات آزاد نشده در بخش غربی موصل، محله موصل قدیم و 20 درصد محله «الشفاء» است و بقیه محله‌های بخش غربی موصل به طور کامل آزاد شده‌اند. وی خطوط دفاعی داعش را در بخش قدیمی شهر مستحکم خواند و گفت: «22 دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده را اکنون خنثی کرده‌ایم. همه این خودروها متعلق به شهروندان موصل هستند و داعش آنها را بمب‌گذاری کرده بود.» عطیه گفت که نیروهای پلیس با همکاری نیروهای واکنش سریع وابسته به وزارت کشور عراق، بعد از آزادی الزنجیلی، عملیات آزادی محلات الشفاء و المستشفی (بیمارستان) را آغاز کرده‌اند و 80 درصد این مناطق آزاد شده است.
بر اساس آخرین گزارش‌ها، نیروهای ویژه ارتش عراق موفق شدند به مرکز فرماندهی گروه تروریستی داعش در موصل قدیم وارد شوند. سرگرد رائد شاکر جودت، فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق عصر دیروز در این مورد توضیح داد: منطقه «سرجخانه » مرکز فرماندهی داعش در محله موصل قدیم است و نیروهای ما موفق شدند از چندین محور بعد از محاصره این محله، وارد این مرکز شوند.
جودت همچنین از تلاش‌های نیروهای عراقی برای ایجاد گذرگاه‌های امن برای خروج افراد غیرنظامی خبر داد.
منطقه شهر موصل قدیم، آخرین محله‌ای است که هم‌اکنون در دست داعش بوده و یک درصد موصل را تشکیل می‌دهد. از استان الانبار نیز خبر رسیده، نیروهای مرزبانی این کشور در مناطق مرزی نزدیک به سوریه، 40 کیلومتر دیگر پیشروی کرده‌اند. «ناظم الاسدی» از فرماندهان بسیج مردمی عراق نیز اعلام کرده، عملیات آزادسازی شهر «تل عفر» در غرب استان نینوا، پس از عیدفطر آغاز خواهد شد.
دیدار عبادی با پادشاه عربستان
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق دیروز با «سلمان» پادشاه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش تسنیم، دو طرف در این دیدار، درباره راه‌های گسترش همکاری دوجانبه، با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.
سلمان خطاب به عبادی مدعی شده که «ما از سفر شما خرسندیم و قدردان تلاش‌های شما در زمینه مبارزه با تروریسم و دستاوردهای شما در این زمینه هستیم. خدا را به خاطر ثبات عراق و وحدت ملت این کشور شکر می‌کنیم.»
عبادی نیز در این دیدار خطاب به شاه سعودی گفته: «ما برای داشتن روابطی صحیح و استوار تلاش می‌کنیم و در این زمینه با برنامه پیش می‌رویم. ما امروز به عربستان آمدیم و آماده همکاری با شما هستیم.»
نخست‌وزیر عراق این را هم گفته «روابط ما براساس منافع ملت ما است و در روابط متنوع خود با کشورهای مختلف جهان و همسایگان، استقلال در تصمیم‌گیری خود را حفظ می‌کنیم.» عبادی همچنین بر اهمیت همکاری علیه تروریسم و از بین بردن تروریست‌های داعشی تاکید کرده است. عبادی شب دوشنبه در چارچوب سفر منطقه‌ای خود، وارد عربستان شد و مورد استقبال «محمدبن نایف» ولیعهد عربستان قرار گرفت.
عبادی بعد از انجام مناسک حج عمره، با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دیدار کرد. وی دیروز وارد تهران شد. عبادی زمانی که در مکه حضور داشت نیز با «محمدبن سلمان» جانشین ولیعهد این کشور در محل اقامت خود، دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از 14 سال تنش و اختلاف میان ریاض و بغداد، این نخستین بار است که نخست‌وزیر عراق به عربستان سفر می‌کند.