دولت‌سازي و ملت‌سازي مورد ادعاي امريكا به گل نشست

گروه ديپلماسي
سومين نشست گفت‌وگوي امنيت منطقه‌اي روز گذشته (چهارشنبه) در دهلي‌نو برگزار شد. علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران نيز در اين نشست شركت كرد و به ايراد سخنراني پرداخت. در اين نشست كه مبتكر آن ايران بوده و دور اول و دوم آن در تهران برگزار شده، نمايندگان روسيه، هندوستان، قزاقستان، تركمنستان، ازبكستان، تاجيكستان و قرقيزستان حضور داشته و با «نارندرا مودي»، نخست‌وزير هند ديدار و گفت‌وگو كردند. 
علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي و نماينده مقام معظم رهبري كه براي شركت در سومين نشست گفت‌وگوي امنيت منطقه‌اي در دهلي‌نو حضور دارد، طي سخناني در اين نشست با اشاره به دو نشست قبلي در تهران گفت: ما در نشست‌هاي تهران موضوعات متعددي را در رابطه با افغانستان مورد بحث و بررسي قرار داديم. از مقابله با خطر تروريسم گرفته تا كمك به توسعه اين كشور و زيان‌هايي كه كشورهاي غربي و در راس همه‌ آنها امريكا به افغانستان وارد كردند. همگان توافق داشتيم كه صلح، امنيت و رفاه در اين كشور به سود مشترك كشورهاي منطقه و حاضران در اين نشست است. برگزاري سه نشست توسط دبيران شوراي امنيت كشورهاي همسايه افغانستان قبل از پذيرش رسمي شكست و فرار امريكا از افغانستان نشان‌دهنده‌ درك درست ما بود، ولي امريكايي‌ها مثل هميشه دچار خطاي محاسباتي بودند و با فرار خويش رسوايي براي خود به ‌بار آوردند و براي مردم افغانستان مشكل‌آفرين شدند. 
شمخاني به آثار و تبعات اشغال افغانستان توسط امريكا اشاره كرد و گفت: ۲۰ سال پيش امريكا كشور افغانستان را به بهانه مقابله با طالبان و القاعده و با ادعاي مبارزه با تروريسم اشغال كرد و گفت كه مي‌خواهم از افغانستان كشوري الگو و الهام‌بخش درست كنم، اما به جاي ارايه‌ الگوي موفق و الهام‌بخش، تمام مولفه‌ها در اين كشور بحران‌زده منفي‌تر از گذشته شد. تروريسم افزايش يافت، فقر و فلاكت رو به فزوني گذاشت، كشت و قاچاق مواد مخدر و مهاجرت مردم بيش از گذشته شد، تعداد بسيار زيادي از مردم بي‌گناه افغانستان، به‌ دلايل مبهم و حتي در مراسم‌هاي عروسي و عزا توسط جنگنده‌هاي امريكايي قتل‌عام شدند. دولت‌سازي و ملت‌سازي مورد ادعاي امريكا به گل نشست و حتي در ابتدايي‌ترين وظيفه اين كشور يعني تاسيس ارتش و سيستم امنيتي نيز ناكارآمدتر از ساير بخش‌ها بود.همه‌ دنيا ديدند كه ارتش و سيستم امنيتي متكي بر آموزش و تجهيزات امريكايي چگونه مثل خود اين كشور فرو ريخت و سرانجام امريكا با شكستي مفتضحانه، ناچار، به فرار از اين كشور شد و با وارد آوردن خسارات فراوان به اين كشور و به‌ويژه قتل‌عام هزاران زن، مرد و كودك افغانستاني مايه عبرت همه‌ كساني شد كه به‌ جاي تكيه بر امكانات خود، بقاي خود را در توسل به قدرت‌هاي پوشالي نظير امريكا جست‌وجو مي‌كنند و امروز افغانستان با كوهي از مشكل برجاي مانده كه عبور دادن آن به ساحل نجات وظيفه همه ماست. ما همواره تاكيد كرده و مي‌كنيم كه صلح خواست همگاني مردم و اقوام افغانستان است ولي نكته‌ مهم كه بايد توجه همگي را به آن جلب كرد، آن است كه امريكا حتي در موضوع صلح در افغانستان نيز فريبكارانه رفتار كرد و با وجود تظاهر به ايجاد صلح در افغانستان، هيچ برنامه‌اي براي اين كار نداشت و تنها هدف اين كشور رهايي از مهلكه‌اي بود كه خود ساخته بود و به دليل خوي استكباري و خودبرتربيني، افغانستان، منطقه و جهان را دچار مشكل كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي بيان كرد: به همين خاطر، هر روند و فرمتي را كه امريكا به نام صلح و گفت‌وگو درباره‌ افغانستان ايجاد كرد، جمهوري اسلامي ايران در آن شركت نكرد، زيرا مي‌دانستيم تظاهر و جار و جنجال صلح‌خواهي امريكا فقط پوششي براي رهايي از باتلاق خودساخته است. در مقابل، ما كوشيديم با همكاري بازيگران داخل و خارج افغانستان به سمت برنامه‌هايي حركت كنيم كه واقعا به سود برادران و خواهران ستمديده‌ ما در افغانستان و به نفع همه كشورهاي همسايه و منطقه باشد و آن نيز ايجاد صلح و ثباتي پايدار و فراگير در افغانستان است كه منافع مشترك همه‌ ما را تامين مي‌كند. در حال حاضر نيز تاكيد ما بر فرمت‌هايي است كه بتواند، به‌ واقع، به حال ملت افغانستان مفيد باشد و از همين‌رو ما تاكيد مي‌كنيم سازمان ملل بايد در اين زمينه محور رايزني‌ها و كمك به افغانستان مجروح باشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره در توصيه‌هاي مشفقانه و دوستانه‌ خود به همه‌ طرف‌ها در افغانستان، چنين امر مهمي را مورد اشاره قرار داده و باز هم در اين اجتماع مهم تاكيد مي‌كنيم كه تنها راه نجات افغانستان تشكيل يك دولت فراگير ملي و با مشاركت همه‌ اقوام است و در اين راه از هيچ كوششي به نفع دولت و ملت افغانستان دريغ نخواهيم كرد. ما اكنون در افغانستان با تهديدي مواجه هستيم كه مي‌تواند بخشي از طرح و برنامه‌ اشغالگران براي منطقه و پيشبرد اهداف‌شان باشد. اين تهديد ناشي از حضور، رشد و توسعه‌ داعش و گروه‌هاي تروريستي تكفيري از يك سو و خطر بروز جنگ فرقه‌اي در افغانستان از سوي ديگر است. اين موضوع، همه‌ ما را چه همسايه و چه غيرهمسايه در منطقه دچار مشكل خواهد كرد.
وي با بيان اينكه در اين چارچوب ما سه نگراني مهم داريم كه نياز است با همكاري يكديگر براي آن تدبيري بينديشيم، گفت: نخست دخالت برخي كشورها در انتقال عناصر تكفيري تروريستي به داخل افغانستان است كه از گذشته شواهدي براي آن وجود داشته و اكنون نيز اطلاعات سرويس‌هاي اطلاعاتي حاكي از تداوم آن است و بر دامنه‎ نگراني مي‌افزايد.گسترش فقر و بحران انساني، دومين موضوع نگراني جمهوري اسلامي ايران است. نگراني سوم، بحران مهاجرت و ضرورت كمك براي اسكان امن همراه با رفاه مردم در داخل كشورشان است. جمهوري اسلامي ايران سال‌هاست ميزبان بيش از سه ميليون مهاجر از افغانستان است و اين ميزباني به نحوي است كه ۹۴ درصد آنها همانند ساير شهروندان ايراني در اقصي نقاط ايران زندگي و كار مي‌كنند و فقط ۶ درصد آنها در اردوگاه به سر مي‌برند و متاسفانه تاكنون، بيش از ۹۶ درصد هزينه‌ آنان از منابع كشورمان تامين شده و صرفا حدود چهار درصد از كمك نهادهاي بين‌المللي مسوول برخوردار بوده‌ايم.از اين‌رو اگر خداي ناكرده با موج جديدي از مهاجرت روبه‌رو شويم، به دليل تحريم‌هاي ناعادلانه‌ تحميل‌شده بر مردم ما، برخلاف ميل باطني خود، ممكن است نتوانيم پذيراي موج جديد باشيم. بنابراين اگر ساير كشورها و نهادهاي مسوول بين‌المللي در اين جهت كمك نكنند، نمي‌توانيم از عهده‌ آن بربياييم و خواه ناخواه همه‌ كشورها به‌ ويژه كشورهاي غربي، از آن متاثر خواهند شد.
نخست‌وزير هند: اميدوارم هر چه زودتر با آيت‌الله رييسي ديدار كنم
«علي شمخاني»، دبير شوراي عالي امنيت ملي پيش از ظهر روز چهارشنبه با «نارندرا مودي» نخست‌وزير هند ديدار و گفت‌وگو كرد.شمخاني در اين ديدار كه با حضور دسته‌جمعي روساي هيات‌هاي حاضر در نشست دهلي‌ انجام شد، گفت: اين اجلاس كه به ابتكار ايران بوده به شكل موفقيت‌آميزي تداوم يافته است. دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به لزوم تحقق اهداف رهبران دو كشور ايران و هند در روابط دوجانبه بر اهميت چابهار در روابط منطقه‌اي و مسير ترانزيتي شمال- جنوب تاكيد كرد.
شمخاني با بيان اينكه واقعيت ميداني افغانستان بعد از ۲۰ سال اشغال به دست امريكا تصويري كاملا تلخ و سياه است و مصائب مردم افغانستان، اوضاع منطقه را پيچيده كرده، بر لزوم حل و فصل اين مساله در چارچوب نشست امنيت منطقه‌اي تاكيد كرد.
مودي نخست‌وزير هند نيز در اين ديدار، ضمن تشكر از حضور هيات‌ها در شرايط كرونايي، با ابراز نگراني از اوضاع افغانستان بر كار دسته‌جمعي و همفكري در اين رابطه تاكيد كرد.
وي تروريسم را درد مشترك همه منطقه عنوان و ابراز اميدواري كرد تا هر چه زودتر با آيت‌الله رييسي ديدار كند.


 تاكيد شمخاني بر تسريع 
در راه‌اندازي كامل بندر چابهار 
علي شمخاني بعدازظهر چهارشنبه در ملاقات دوجانبه با «آجيت دووال» همتاي هندي خود بر لزوم همكاري دو كشور تاكيد كرد و گفت: ميزان روابط اقتصادي دو طرف در حد و اندازه نيات رهبران و سابقه درخشان روابط دو كشور نيست كه بايد در رفع موانع آن با نگاه به آينده كوشا بود.يكي از مهم‌ترين موضوعات فيمابين تسريع در راه‌اندازي كامل بندر چابهار است و جمهوري اسلامي ايران مايل است از ظرفيت‌هاي خود براي توسعه و رشد منطقه استفاده كند و روابط دوجانبه مستحكم با هند مي‌تواند در اين مسير راهگشا باشد.ايران علاوه بر همكاري در سه حوزه بين‌المللي، منطقه‌اي و دوجانبه با هند خواستار گسترش مناسبات بر اساس ظرفيت‌هاي علمي، فني و ترانزيتي با اين كشور است.
شمخاني همچنين با اشاره به تحولات افغانستان و برنامه غربي‌ها در ناامن‌سازي منطقه، بر لزوم مشاركت همه كشورهاي منطقه در كمك به مردم افغانستان و برخورد با عوامل ناامن‌ساز تاكيد و ابراز اميدواري كرد كه دو كشور بتوانند در اين خصوص همكاري‌هاي بيشتري داشته باشند.
«آجيت دووال» نيز در اين ديدار ضمن تاكيد بر اهميت فراوان روابط دوجانبه با ايران، بر لزوم گسترش همكاري‌ها به ويژه در حوزه‌هاي اقتصادي و امنيتي تاكيد كرد. مشاور امنيت ملي هند نيز با ابراز تاسف از ميزان نامناسب روابط اقتصادي دو طرف، بر لزوم رفع موانع در اين زمينه تاكيد كرد.