پهپادهای مورد استفاده برای ترور نخست‌وزیر عراق فرانسوی بودند و از پایگاه آمریکا بلند شدند

  سرویس خارجی-
پس از تلاش نافرجام عده‌ای افراد ناشناس برای ترور نخست‌وزیر عراق، یک شبکه عراقی اعلام کرد پهپادهای استفاده شده در این حمله ساخت فرانسه هستند که از یک پایگاه آمریکایی بلند شده بودند.
عراق در التهابِ انتخاباتِ پارلمانی بود و مردم معترض به نتایج انتخابات در خیابان‌ها بودند. نیروهای امنیتی مشغول سرکوب معترضان و گروه‌های مقاومت نیز در دو جبهه فعال بودند. یکی برای گرفتن حق خود در انتخابات که معتقد بودند، نادیده گرفته شده است و یکی در اعتراض به برخورد خشن نیروهای امنیتی با مردم. ناگهان اتفاقی تمام ذهن‌ها را از این وقایع مهم منحرف کرد: «ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق با پهپاد»؛ طوری که تمام آن مسائل دیگر به حاشیه رفت. کار به جایی رسید که برخی نوشتند، این ترور چه بسا نمایشی بوده است. اما پنج شنبه‌ای که گذشت، روایت تازه‌ای از این حادثه منتشر شد.
«کاظم حاج» کارشناس امور امنیتی و سیاسی عراقی، شامگاه پنجشنبه، در گفت‌و‌گو با شبکه عراقی «دجله» درباره پهپادهایی که اخیرا خانه «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق را هدف قرار‌دادند، جزئیاتی ارائه کرد. بر اساس گزارش پایگاه خبری «نانو نیوز» به نقل از شبکه دجله، این کارشناس عراقی با اشاره به ویژگی‌های پهپاد مذکور و قدرت آن در حمل راکت، گفت که این پهپادها ساخت فرانسه هستند. به گزارش فارس، این وبگاه عراقی در گزارشی دیگر، نوشت: «پهپادها از یک پایگاه آمریکایی نزدیک به خانه کاظمی به پرواز درآمده بودند.»


این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که رسانه‌های عراقی، بامداد یکشنبه هفته پیش، از شنیده ‌شدن صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز بغداد و هدف قرار گرفتن منزل مصطفی کاظمی خبر دادند. گفتنی است، از همان روزهای نخست برخی از رهبران گروه‌های مقاومت چون «قیس خزعلی» و «هادی عامری» از دست داشتن طرف سوم [آمریکایی] در این حمله گفتند. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز صبح همان روز در توئیتی در واکنش به سوءقصد به جان کاظمی نوشت که سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جست‌وجو کرد...
نقد تند عامری به کمیساریای عالی انتخابات
خبر دیگر از عراق آن که ‌هادی العامری، رئیس‌ائتلاف عراقی الفتح، شامگاه روز چهارشنبه، اعلام کرد که با هیئت اتحادیه میهنی کردستان به ریاست «خالد شوانی» در بغداد دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. دو طرف هر گونه دستکاری در نتیجه انتخابات عراق کاملا مردود دانسته‌اند و رئیس‌ائتلاف الفتح تأکید کرده است که «تحمیل اراده‌ها را نخواهد پذیرفت و ممکن است به سمت گزینه تحریم کامل روند سیاسی برود چنانچه به اعتراضات [وارده به انتخابات] به طور جدی و حقیقی رسیدگی نشود.» او در ادامه اظهار داشت: «نماینده سازمان ملل متحد، کمیساریای [عالی انتخابات] را تحت کنترل خود دارد و نقشی منفی ایفا می‌کند و چنین مداخلاتی خارج از حیطه کاری او هستند.»