رفع تحریم‌های ظالمانه و دیگر هیچ

بابک قرائی مقدم‪-‬ سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در نشست هفتگی خود برای بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام سه شرط تعیین کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه عملی که از دولت فعلی ایالات متحده دیدیم، متاسفانه در خلاف جهت اعلامی آن‌ها بوده است، اضافه کرد: ایالات متحده مسیرش برای بازگشت به برجام روشن است؛ باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته برمی‌گردد. وی تصریح کرد: آمریکا برای بازگشت از این مسیر غلط باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده همه را یکجا به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.
شکی نیست که بخش اعظم تلاش هیئت مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۴ باید متمرکز بر رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده بوده همچنین بازگشت آمریکا به برجام باید منوط بر رفع تحریم‌ها علیه ایران باشد. اما دو شرط دیگری که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مطرح کرده است نامشخص است. آیا سخنگوی وزارت امورخارجه یا دولت ایران تصور می‌کنند که ایالات متحده بابت این ظلمی که به مردم و کشور ایران کرده است، حاضر به عذرخواهی رسمی است؟!
مگر ایالات متحده آمریکا بابت حمله به ویتنام یا تهاجم غیرقانونی به عراق از دولت یا مردم این کشورها عذرخواهی کرده است که الان آقای خطیب زاده انتظار دارند، این دولت از ایران عذرخواهی کند؟!
ایالات متحده آمریکا در طول چند دهه گذشته اقداماتی به مراتب مصیبت بارتر و ظالمانه‌تر نسبت به کشورهای دیگر کرده‌ اما کمتر نسبت به انجام آن‌ها عذرخواهی نموده است. بمباران هیروشیما و ناکازاکی با سلاح هسته‌ای باعث مرگ صدها هزار نفر گردید اما دولت ایالات متحده آمریکا نه تنها بابت این عمل جنایت بار عذرخواهی نکرد بلکه این کار باعث شد که امپراطوری ژاپن در جنگ جهانی دوم شرایط تسلیم بی‌قید و شرط را بپذیرد.


شرط سومی که سخنگوی وزارت امورخارجه مطرح کرد حتی غیرعملی‌تر از شرط اول است. ایران چگونه می‌تواند از ایالات متحده بیش از آنچه از آن کشور ضمانت گرفته بود، تعهد بگیرد که در آینده چنین رفتارهای غیرقانونی را تکرار نکند؟ آیا در عرصه بین‌المللی و حقوق جهانی در حال حاضر تضمینی بالاتر از قطعنامه شورای امنیت وجود دارد که تمامی اعضای آن (به خصوص اعضای دائم و دارای حق وتو) تضمین داده باشند که به قراردادی پایبند باشند؟ مگر دولت گذشته و شخص وزیر سابق خارجه کشورمان چنین تضمینی را از ایالات متحده آمریکا تحت قطعنامه ۲۲۳۱ اخذ نکرده بود؟ پس چگونه بود که دولت ترامپ با وقاحت تمام نه تنها برخلاف قطعنامه رسمی شورای امنیت سازمان ملل عمل کرد بلکه سایر کشورها از جمله سایر قدرتهای بزرگ جهان را در صورت عمل کردن به قطعنامه رسمی سازمان ملل که خود آن کشور نیز به آن رای مثبت داده بود، مجبور به سرپیچی از آن قطعنامه و حتی تحریم آن کشورها در صورت پایبندی به آن نمود؟!
حال آقای خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه چه ابزار قدرتمند حقوقی بالاتری سراغ دارد که دولت بعدی ایالات متحده کاری مشابه دولت آقای ترامپ انجام ندهد؟ لازم به یادآوری است که حتی هم اکنون نیز دولت آقای بایدن هم در طول روی کار آمدنش کماکان به آن شیوه غیرقانونی ادامه داده و نه تنها در طول این مدت ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده است بلکه سایرین را هم مانند دولت ترامپ مجبور به‌عدم پایبندی به انجام آن نموده، علیرغم رای مثبت دولت ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری یک رئیس جمهور دموکرات و هم حزبی ایشان (باراک اوباما)، مانند ترامپ سایر کشورهای جهان را تهدید به تحریم در صورت پایبندی و اجرای قطعنامه مذکور می‌کند!
دولت ایران باید تمام تلاش و توان خود را برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان بگذارد و از انجام پیشنهادهای غیرعملی پرهیز نماید. شاهد بودیم که دولت ترامپ نیز نتوانست ایران را با دوازده شرط مایک پمپئو به میز مذاکره بکشاند. اکنون نیز ایران نخواهد توانست با پیشنهادهای غیرعملی، دولت ایالات متحده را مجبور به تغییر ماهیت زورگویانه خود بکند. آنچه برای مردم ایران و منافع ملی کشورمان مهم است رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده، پایبندی به تعهدات این کشور در قبال قطعنامه شورای امنیت و برجام است. دولت ایران باید دولتی که با تمام توان خود کشورمان را به محاصره اقتصادی در آورده است را وادار به عقب نشینی و رفع محاصره نماید و لاغیر! تضمین گرفتن از کشوری که با هدایت متحدین منطقه‌ای‌اش سالهاست در جهت ضربه زدن به منافع ملی ایران و حقوق مردم ایران است، بیشتر به یک شوخی نه چندان خنده دار شباهت دارد. بنابراین دولت ایران باید به جای دادن پیشنهادات غیرعملی، تمام توان خود را جهت رفع محاصره اقتصادی کشور و رفع تحریم‌های ظالمانه ایران بگذارد.
بدون شک مهم است که دولت ایالات متحده پس از رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت احتمالی به برجام، چنین رفتاری را مجددا تکرار نکند اما این مهم، تنها با بازی‌سازی ایران و قدرتمندتر شدن کشورمان در عرصه جهانی میسر خواهد شد. ایالات متحده یک بار این مسیر اشتباه را با تصور تسلیم ایران طی کرده است. این مسیر اشتباه به طور قطع سبب زیانهای جبران ناپذیر به منافع ملی کشورمان و آسیب شدید ده‌ها میلیون ایرانی و حتی مرگ تعداد کثیری از مردم به دلیل تضعیف دولت در اثر رخدادهای مختلف گردید. اما اکنون مقامات کاخ سفید به طور واضح اعتراف می‌کنند که این روش، آن‌ها را به مقصد نرسانده‌ و حاضر به بازگشت و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران هستند .
وقتی شهری در محاصره نیروی متخاصمی می‌باشد که با تمام توان خود، سعی در گرسنه کردن مردمان شهر و در نهایت، حمله و نابودی به آن مردمان را دارد، مسئولیت ارتش و سربازان آن شهر و دیار این است که به محاصره و تهدید مردمان شهر پایان دهند ولاغیر!
آقای خطیب زاده! برای رفع تحریم‌های ظالمانه و محاصره اقتصادی کشور تلاش کنید و دیگر هیچ! رجز خوانی و تضمین گرفتن از آمریکا را به زمان دیگری موکول کنید! مطمئن باشید که ایالات متحده هر وقت منافع‌اش ایجاب کند دوباره برای محاصره و تحریم ایران تلاش خواهد کرد. آنچه اکنون مهم است، رفع محاصره و تحریم در حال حاضر است. البته که باید به دنبال راهکار برای‌عدم تکرار این اتفاقات در آینده باشیم، اما این کار با تضمین گرفتن از ایالات متحده امکان‌پذیر نیست .