شکست تل‌آویو مقابل مقاومت «القواسمی»

زهره صفاری/ اسیر جوان فلسطینی که در اعتراض به وضعیت پرابهام خود در شرایط «بازداشت حکومتی» رژیم صهیونیستی، 113 روز از خوردن غذا امتناع کرده بود، با عقب‌نشینی مقامات اسرائیل تحت فشارهای داخلی و بین‌المللی و تعیین زمان آزادی‌اش برای سه ماه دیگر، به نشانه پیروزی اعتصابش را شکست.
به گزارش «میدل ایست آی»، «مقداد القواسمی» 24 ساله که از سال 2015 بارها دستگیر شده و 4 سال نیز در زندان رژیم صهیونیستی به سر برد، در اوایل سال‌جاری میلادی به اتهام همکاری با گروه «حماس» فلسطین در «الخلیل» دستگیر و در شرایط «بازداشت حکومتی» قرار گرفت. شرایطی که به دلیل بلاتکلیفی اسرا در بازه زمانی نامعلوم و بدون اتهامی مشخص مورد نقد بسیاری از فعالان حقوق بشری و فلسطینی‌ها قرار دارد. گرچه به رغم همه این اعتراضات طبق آخرین آمارهای زندان‌های اسرائیل، دست کم 488 اسیر فلسطینی همچنان گرفتار آن هستند.
براساس گزارش رسانه‌های عبری، از آنجا که پدر «القواسمی» یکی از فرماندهان حماس در کرانه باختری است، با دستور سرویس امنیتی «شین بت» اسرائیل «مقداد القواسمی» برای روشن شدن زوایای پنهان همکاری‌اش با این گروه مبارز فلسطینی بازداشت شده، اما همچنان جرم مشخصی برای او تعریف نشده است. اعتصاب غذا و اعتراضات گسترده به این سیاست خصمانه اسرائیل نسبت به اسرای فلسطینی سال‌ها است که انجام می‌شود اما اسرائیل در ماه‌های اخیر با مواردی جدی روبه‌رو شده است چراکه علاوه بر «القواسمی»، چندین اسیر دیگر نیز حدود یک ماهی است که دست از خوردن غذا کشیده‌اند. «حازم قاسم»، سخنگوی حماس خبر توافق آزادی «القواسمی» را یک پیروزی برای این جنبش دانست. داستان «القواسمی» نیز ماه گذشته پس از آنکه دو پرستار عرب اسرائیلی ویدیویی از او روی تخت بیمارستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، سوژه رسانه‌ها شد. همین شرایط سبب شد فعالان راست افراطی اسرائیل زمینه اخراج این دو پرستار را فراهم کنند. پس از آن بیانیه حماس درباره اعتصاب شماری از اعضای این جنبش در زندان‌های اسرائیل برای اعتراض به سیاست «بازداشت حکومتی» موضوع را بیش از پیش پررنگ کرد. «میدل ایست مانیتور» به نقل از یک منبع امنیتی زندان که خواستار فاش نشدن نامش شد، درباره وضعیت «القواسمی» گفت: «وزن او از 21 جولای تاکنون به نصف رسیده چراکه او در طول ماه‌های اخیر بجز آب و نمک حاضر به خوردن چیزی نبوده است.»
این در حالی است که به گفته فعالان حقوق بشر فلسطین اعتصاب غذا آسیب‌های جسمانی جبران‌ناپذیری را به بدن افراد وارد می‌کند و در شرایطی ممکن است حتی فرد را برای همیشه زمینگیر سازد. با وجود این، عزم اسرای فلسطینی برای اعتصاب در این دوره چندان راسخ است که چند روز قبل نیز هیأت اتحادیه اروپا در فلسطین نسبت به وضعیت جسمانی «کاید الفسفوس» و «مقداد القواسمی» دو اسیر فلسطینی که بیش از 100 روز در اعتصاب به سر می‌برند، ابراز نگرانی کرد و از مقامات اسرائیلی خواست با احترام به قوانین بین‌المللی، از سیاست «بازداشت حکومتی» که تفهیم اتهام در آن بی‌معنا است و مقامات زندان حق شکنجه زندانیان را دارند، دست بردارند.


اعتراضات به سیاست‌های امنیتی اسرائیل در قبال اسرای فلسطینی در اراضی اشغالی و کرانه باختری در حالی شدت گرفته است که بدنه سازمان جاسوسی اسرائیل نیز دچار چالشی جدی شده و همزمان سه مقام ارشد سازمان جاسوسی موساد در هفته‌های اخیر مجبور به استعفا شده‌اند.