بهترین معدل امتیاز گیری دور رفت ادوار جام جهانی ایران صعود و رکوردشکنی را با هم می خواهد

تیم ملی تا اکنون 5 حضور در جام جهانی را تجربه کرده است. 1978 آرژانتین - 1998 فرانسه - 2006 آلمان - 2014 برزیل - 2018 روسیه.
به گزارش ورزش سه، تیم ملی در آستانه یک صعود دیگر قرار گرفته است. صعود به جام جهانی 2022 قطر. درصورت این اتفاق ایران سه دور متوالی حضور در جام جهانی را تجربه خواهد کرد. تیم ملی این بار با هدایت اسکوچیچ در بازی‌های دور رفت از 15 امتیاز ممکن 13 امتیاز را به دست آورده است و با شرایط روحی و روانی خوب مهیای بازی‌های برگشت و نبرد با سوریه در شهر امان می‌شود. نگاهی خواهیم داشت به کارنامه ایران در دور نهایی مقدماتی جام جهانی ادوار گذشته و در دور رفت.
در مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین، تیم ملی فوتبال ایران در بازی نخست در خانه هنگ کنگ به برتری دو بر صفر رسید. تیم ملی نمایش خوب خود در بازی با کره جنوبی و استرالیا را ادامه داد و در بازی با کره جنوبی به نتیجه مساوی بدون گل دست یافت و در ادامه استرالیا را با گل حسن روشن شکست داد. بازی پایانی ایران در دور رفت هم با پیروزی ملی پوشان ایرانی همراه بود. این بار با گل غفور جهانی ایران در برابر کویت به برتری رسید. ایران از 8 امتیاز ممکن 7 امتیاز را به دست آورد. درنهایت ایران با 14 امتیاز از 8 بازی به جام جهانی صعود کرد. ایران در این مسابقات 6 برد و دو تساوی داشت و در هیچ یک از بازی‌ها شکست نخورد. 12 گل زده و 3 گل خورده حاصل تلاش ملی پوشان ایرانی در این دوره از بازی‌ها بود. با این توضیح که در آن برهه از زمان تیم برنده به 2 امتیاز دست پیدا می کرد. به اتفاق نتایج ایران در بازی‌های دور رفت را مرور می کنیم:
معدل کسب امتیاز در مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین – دور رفت: 2.5


(گفتنی است در این بازی‌ها به تیم برنده 2 امتیاز تعلق می‌گرفت اما معدل بر مبنای 3 امتیاز محاسبه شده است.)
مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین – دور نهایی – بازی‌های رفت
* هنگ کنگ 0 – ایران 2
گل ها: حسین کازرانی و غفور جهانی
*‌ کره جنوبی صفر – ایران صفر
* استرالیا 0 – ایران یک
گل: حسن روشن
*‌ ایران یک – کویت صفر
گل: غفور جهانی
دومین حضور ایران در جام جهانی در سال 1998 فرانسه اتفاق افتاد. 20 سال بعد از جام جهانی 1978 آرژانتین. در بازی‌هایی که با اتفاقات جالب و تکرار ناشدنی برای فوتبال ایران همراه بود. در بازی‌های مقدماتی و در دور نهایی ایران با تیم‌های عربستان، چین، قطر و کویت هم‌گروه بود و با 12 امتیاز بعد از عربستان 14 امتیازی در گروه دوم شد و به مرحله پلی آف راه پیدا کرد. ایران در بازی پلی آف آسیا 3-2 به ژاپن باخت و به دیدار استرالیا در پلی آف قاره استرالیا – اقیانوسیه رفت. ایران در بازی رفت به نتیجه مساوی یک بر یک و در بازی برگشت در ملبورن و در یک بازی فراموش ناشدنی با مربیگری ویرا برزیلی به نتیجه مساوی دو بر دو دست یافت و در مسابقه‌ای که به حماسه ملبورن شهرت یافت، به جام جهانی صعود کرد. در جام جهانی 1998 فرانسه هم پیروزی در برابر آمریکا همانند بازی با استرالیا موجب شد تا مردم ایران همانند بازی با استرالیا به خیابان‌ها بریزند و تا ساعاتی به جشن و پایکوبی بپردازند. زننده گل دوم ایران در بازی با استرالیا یعنی خداداد عزیزی بعد از این بازی به غزال تیزپا شهرت یافت. همچنین نمایش تیم ملی در جام جهانی 1998 فرانسه دروازه فوتبال اروپا را به سوی بازیکنان ایرانی باز کرد.
معدل کسب امتیاز در مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه – دور رفت: 2.33
مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه – دور نهایی – بازی‌های رفت
*‌ ایران یک – عربستان یک
*‌ چین 2 – ایران 4
*‌ کویت یک – ایران یک
*‌ ایران 3 – قطر صفر
ایران بعد از حضور در جام جهانی 1998 فرانسه در سال 2022 که جام جهانی در دو کشور کره جنوبی و ژاپن برگزار شد موفق به صعود نشد. اما 4 سال بعد یعنی سال 2006 به جام جهانی صعود کردیم. در بازی‌های دور نهایی مقدماتی جام جهانی ایران با تساوی بدون گل در برابر بحرین تلاشش را شروع کرد. در بازی دوم ژاپن را دو بر یک شکست دادیم که این یک نتیجه خوب و قابل تحسین بود. پیروزی در خانه کره شمالی شانس صعود ایران به جام جهانی 2006 آلمان را افزایش داد و موجب شد تیم ملی فوتبال ایران با خاطره‌ای خوش بازی‌های دور رفت را به پایان ببرد. درنهایت ایران با 13 امتیاز به عنوان تیم دوم به جام جهانی صعود کرد. ایران با پیروزی یک بر صفر در برابر بحرین با گل محمد نصرتی به جام جهانی صعود کرد و بازی پایانی ایران در برابر ژاپن تشریفاتی بود و شاید به همین بهانه بود که تیم ملی شکست خورد.
معدل کسب امتیاز جام جهانی 2006 – دور رفت: 2.33
مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان – دور نهایی – بازی‌های رفت
*‌ بحرین صفر – ایران صفر
*‌ ایران 2 – ژاپن یک
گل: وحید هاشمیان (2 گل)
*‌ کره شمالی صفر – ایران 2
گل: مهدی مهدوی کیا و جواد نکونام
ایران بعد از حضور در جام جهانی 2006 آلمان موفق به حضور در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی نشد اما خوشبختانه به جام جهانی 2014 برزیل صعود کردیم. در بازی‌های دور نهایی مقدماتی و در دور رفت بازی اول تیم ملی در برابر ازبکستان در تاشکند برگزار شد که تیم ملی با یک گل به برتری رسید. مصاف دوم ایران با قطر بود که با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت. شکست در برابر لبنان کمی کار ایران را سخت کرد. هر چند در بازی بعدی در برابر کره جنوبی یک بر صفر پیروز شدیم. در اولین بازی دور برگشت اگر به یاد داشته باشید یک بر صفر به ازبک‌ها باختیم و این همان مسابقه‌ای بود که در پایان مهدی رحمتی از تیم ملی خداحافظی کرد. این مسابقه به نوعی تیم ملی را به بحران برد اما در ادامه تیم ملی در هر سه بازی پیش رو حریفان خود را شکست داد و درنهایت تیم ملی با 16 امتیاز از 8 بازی به جام جهانی صعود کرد. در بازی پایانی ایران با یک گل (رضا قوچان نژاد) کره جنوبی را در اولسان شکست داد و به عنوان تیم نخست راهی جام جهانی شد.
معدل کسب امتیاز در مقدماتی جام جهانی 2014 – دور رفت: 1.75
مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل – دور نهایی – بازی‌های رفت
*‌ ازبکستان صفر – ایران یک
*‌ ایران صفر – قطر صفر
*‌ لبنان یک – ایران صفر
*‌ ایران یک – کره جنوبی صفر
تداوم حضور کی روش در اردوی تیم ملی فوتبال ایران موجب صعود پی در پی تیم ملی به جام جهانی شد. در دور نهایی و در بازی‌های رفت ابتدا تیم ملی با دو گل رضا قوچان‌نژاد و علیرضا جهانبخش تیم ملی قطر را در استادیوم آزادی شکست داد. دیدار با چین گلی برای تیم ملی به همراه نداشت. پیروزی در برابر ازبکستان و کره جنوبی موجب شد تا تیم ملی با امتیازات خوبی بازی‌های دور رفت را به پایان ببرد. البته در بازی پایانی در مصاف با سوریه هم همانند دیدار با چین مساوی کردیم. سوری‌ها میزبانی از تیم ملی را در مالزی و در یک استادیوم نامناسب و در روز بارانی انجام دادند. درخشش تیم ملی در بازی های دور برگشت هم ادامه پیدا کرد و در‌نهایت تیم ملی با 22 امتیاز از 10 بازی راهی جام جهانی 2018 روسیه شد. این بار برخلاف جام جهانی 2014 راحت تر به جام جهانی صعود کردیم.
معدل کسب امتیاز در مقدماتی جام جهانی 2018 – دور رفت: 2.2
مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه – دور نهایی – بازی‌های رفت
*‌ ایران 2 – قطر صفر
گل: رضا قوچان‌نژاد – علیرضا جهانبخش
*‌ چین صفر – ایران صفر
*‌ ازبکستان صفر – ایران یک
گل: سید جلال حسینی
*‌ ایران یک – کره جنوبی صفر
گل: سردار آزمون
*‌ سوریه صفر – ایران صفر
و اما جام جهانی 2022 قطر؛ تیم ملی با برتری دو بر یک در برابر لبنان با 13 امتیاز به کار خود پایان داد. این بدین معنی است از 15 امتیاز تنها دو امتیاز را به دست نیاوردیم که این دو امتیاز هم در بازی با کره جنوبی در استادیوم آزادی از دست رفت. تیم ملی دیدار با لبنان را با یک حاشیه پیش بینی نشده شروع کرد. عدم حضور مهدی طارمی در اردوی تیم ملی که موجب شد تیم ملی در این بازی با تک مهاجم بازی کند؛ سردار آزمون. خوشبختانه اتفاقات دقایق پایانی بازی به سود ما بود. دو گل سردار آزمون و احمد نورالهی رای به برتری دو بر یک ایران داد. 12 بازی 11 برد؛ این تیم به باختن عادت نکرده است و به همین دلیل شکست در برابر لبنان را در دقایق پایانی بازی به پیروزی تغییر داد. تیم ملی بدون مهدی طارمی هم به پیروزی و 3 امتیاز رسید. هر چند همه منتظر هستیم با رفع سوء تفاهم به وجود آمده میان مهدی طارمی و اسکوچیچ بار دیگر این مهاجم با کیفیت را در اردوی تیم ملی ببینیم. چون پای ایران و صعود به جام حهانی در میان است.
ایران در بازی نخست در مسابقه‌ای که کمی ناهماهنگ بود یک بر صفر سوریه را شکست داد. در دوحه 3 گل به عراق زدیم و این یکی از بهترین بردهای تیم ملی در سال‌های اخیر بود. امارات هم در دوبی با یک گل در برابر تیم ملی فوتبال ایران شکست خورد. تساوی در برابر کره جنوبی امتیازات ایران را به عدد 10 رساند و دو بر یک لبنان را بردیم تا 13 امتیازی شویم. درنهایت باید گفت ایران با عبور از این بحران مهیای بازی با سوریه می‌شود. مسابقه‌ای که 25 آبان یعنی سه شنبه در شهر امان برگزار می‌شود. باز هم بدون مهدی طارمی.
معدل کسب امتیاز در مقدماتی جام جهانی 2022 – دور رفت: 2.6
مقدماتی جام جهانی 2022 قطر – دور نهایی – بازی‌ها رفت
*‌ ایران یک – سوریه صفر
گل: علیرضا جهانبخش
*‌ عراق صفر – ایران 3
گل: علیرضا جهانبخش – مهدی طارمی – علی قلی زاده
*‌ امارات صفر – ایران یک
گل: مهدی طارمی
*‌ ایران یک – کره جنوبی یک
گل: علیرضا جهانبخش
*‌ لبنان یک – ایران 2
گل: سردار آزمون – احمد نورالهی
سایر اخبار این روزنامه
اصلاحاتی که در قوه قضائیه صورت گرفت تحول در عدلیه محمدعلی وکیلی آیااقتصادایران راه نجات دارد؟ بهترین معدل امتیاز گیری دور رفت ادوار جام جهانی ایران صعود و رکوردشکنی را با هم می خواهد چرا خبرنگاران در راه مبارزه با فساد باید مورد حمایت قرار بگیرند؟ بار سنگین قلم در جدال با تبعیض نرخ مشارکت اقتصادی افزایش ۴۱.۴ درصدی داشته است بازار کار در حال بازگشت به شرایط قبل از کرونا «ابتکار» تاثیر آزادسازی منابع ارزی و گره احتمالی مذاکرات را بر بازارها بررسی کرد بیم و امید سیگنال‌ها برای اقتصاد ایران نتیجه سفر اروپایی باقری چه خواهد بود؟ راستی آزمایی، گره اصلی مذاکره در جریان بازدید از مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب سروش مطرح شد تاکید رئیس جمهوری بر باز اجتماعی کردن مددجویان امام جمعه موقت تهران: خدمت به جامعه واجب است امیرعبداللهیان: قصد نداریم در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفت‌وگوهای پیشین، بمانیم نخست وزیر استرالیا: دروغگو نیستم چالوس و آزادراه تهران- شمال مسدود برف و باران در جاده‌های ۱۸ استان سردار حاجی‌زاده: اگر اسرائیل بهانه به دست ما بدهد، قطعا نابودی اش جلو خواهد افتاد اردوغان در جواب آتن: یونان پایگاه نظامی آمریکا شده است