«ابتکار» تاثیر آزادسازی منابع ارزی و گره احتمالی مذاکرات را بر بازارها بررسی کرد بیم و امید سیگنال‌ها برای اقتصاد ایران


کیمیا نجفی
علی مزیکی، استاد دانشگاه با اشاره به اثر آزادسازی منابع ارزی کشور بر اقتصاد گفت: مسلما اگر منابع بلوکه شده دلاری ایران آزاد شود اثر مثبتی در بازار ارز و به طور کلی در اقتصاد خواهد داشت.
این روزها بار دیگر خبر افزایش قیمت در بازارهای مختلف تلاطمی را در اقتصاد ایجاد کرده است‌. به گونه‌ای که برخی از رسانه‌ها قیمت دلار را در مرز ۲۸۴۰۰ تومان اعلام کردند که این رقم از ابتدای سال تاکنون سابقه نداشته است. از سوی دیگر در پی رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی طی شش ماهه اخیر و همچنین نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل، قیمت سکه و طلا نیز در هفته گذشته به بیشترین میزان خود در شش ماهه اخیر رسید. این در حالی بود که افزایش به یک‌باره قیمت در بازار خودرو و کارخانه‌های خودروسازی نظرها را به خود جلب کرد. البته باتوجه به دستور رئیس جمهور و اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صمت به خودروسازان دستور داد هرگونه افزایش قیمت ممنوع است و به قیمت‌های قبل باید بازگردد.
3.5 میلیارد دلار پول بلوکه شده آزاد شد


در روزهای پرنوسان قیمت در بازارهای مختلف خبر رسیده که ۳٫۵ میلیارد دلار منابع مسدود شده ایران آزاد شده است. بر اساس اعلام یکی از مسئولان رسانه‌ای دولت سیزدهم بخشی از 3.5 میلیادر دلار پول بلوکه شده ایران به کشورمان بازگشته است. علی نادری مدیر عامل ایرنا نوشت،‌ بخشی از 3.5 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در جریان تحریم‌های اقتصادی، به داخل بازگشته است.‌
عضو تیم رسانه‌ای دولت خبر داد که «کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از ۳٫۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.»
حال باید دید که آزادی منابع دلاری بلوکه شده ایران چه اثری بر قیمت دلار و به دنبال آن بازارهای مالی دیگر خواهد گذاشت؟ برخی‌ها معتقدند در صورت آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها، تاثیر این اتفاق بر قیمت دلار چندان نخواهد بود. عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که چنین مسائلی تاثیرات کوتاه‌مدت در اقتصاد خواهند داشت چراکه سیاست‌های داخلی کشور در مسیر صحیحی قرار ندارد. اما هستند کارشناسانی که معتقدند ادامه‌دار بودن مسائلی همچون آزادسازی منابع بلوکه شده می‌تواند اقتصاد را به مسیر مناسبی سوق دهد. علی مزیکی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل در این خصوص به «ابتکار» گفت: پیش از بررسی اثر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران بر اقتصاد باید یادآور شوم که با توجه به وضعیت اقتصاد کشور در مقایسه با کشورهای دیگر دلار طی هفته‌های اخیر آنچنان نوسانات افزایشی شدیدی را تجربه نکرده است. اما مسلما اگر منابع بلوکه شده دلاری ایران آزاد شود اثر مثبتی در بازار ارز و به طور کلی در اقتصاد خواهد داشت.
این استاد دانشگاه در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اثرپذیری اقتصاد از خبرهای منتشرشده ادامه داد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که اخبار تاثیر بالاتری از واقعیت‌ها بر اقتصاد دارد. به عبارتی دیگر اینکه چه خبری از طریق چه رسانه‌ای منتشر شود تاثیر قابل توجه‌ای در بخش‌های مختلف اقتصاد خواهد داشت.‌ مزیکی اظهار کرد: ممکن است عملیاتی شدن یک خبر و یا وعده مدتی طول بکشد اما انتشار آن خبر می‌تواند از لحاظ روانی تاثیر خود را در اقتصاد داشته باشد.
اهمیت مسائلی همچون برجام برای تعیین
وضعیت اقتصاد
این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بررسی وضعیت اقتصاد کشور تا پایان سال جاری پرداخت و با اشاره به سیگنال‌های موثر در فضای بین‌المللی ادامه داد: متاسفانه شرایط اقتصادی دیگر به سیاست‌های داخلی آنچنان بستگی ندارد و شرایط بیشتر به عوامل بیرونی همچون برجام، رفع تحریم‌ها، آزادسازی منابع بلوکه شده و ... وابسته است. بنابراین اینکه برجام در چه مسیری قرار بگیرد و یا چقدر از منابع بلوکه شده ایران آزاد شود می‌تواند تا حدودی تعیین‌کننده شرایط اقتصاد تا پایان سال و حتی سال‌های آینده باشد. مزیکی با تاکید بر اهمیت برخی از عوامل بیرونی برای اقتصاد ایران ادامه داد: اگر خبرهای خوش مثل رفع تحریم‌ها و آزادسازی‌ منابع ارزی کشور ادامه‌دار باشد بدون شک ما شاهد وضعیت مطلوبی از اقتصاد خواهیم بود و در کنار تداوم این اخبار اگر سیاست‌های داخلی هم در مسیر درستی قرار بگیرد حتی ممکن است سال آتی معضل تورم تا حدودی حل شود.
اگر شرایط تغییر نکند خبری از بهبود وضعیت اقتصاد نخواهد بود
این استاد دانشگاه شرایط اقتصاد را در وضعیتی همانند گذشته بررسی کرد و در این خصوص گفت: اگر خبری از ادامه‌دار بودن سیگنال‌های مثبت نباشد و اقتصاد در شرایطی همانند گذشته بماند، بهبودی نخواهیم داشت و شاید بتوان با زور دلار را در محدوده‌های فعلی نگهداشت و تورم نیز پابرجا می‌ماند. وی اظهار کرد: ما نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی از شرایط اقتصاد در ماه‌های آتی داشته باشیم اما بدون شک وضعیت اقتصاد به عواملی بیرونی همچون برجام و روند مذاکرات، ارتباطات با کشورهای دیگر و برخی سیاست‌های داخلی بستگی دارد.
سایر اخبار این روزنامه
اصلاحاتی که در قوه قضائیه صورت گرفت تحول در عدلیه محمدعلی وکیلی آیااقتصادایران راه نجات دارد؟ بهترین معدل امتیاز گیری دور رفت ادوار جام جهانی ایران صعود و رکوردشکنی را با هم می خواهد چرا خبرنگاران در راه مبارزه با فساد باید مورد حمایت قرار بگیرند؟ بار سنگین قلم در جدال با تبعیض نرخ مشارکت اقتصادی افزایش ۴۱.۴ درصدی داشته است بازار کار در حال بازگشت به شرایط قبل از کرونا «ابتکار» تاثیر آزادسازی منابع ارزی و گره احتمالی مذاکرات را بر بازارها بررسی کرد بیم و امید سیگنال‌ها برای اقتصاد ایران نتیجه سفر اروپایی باقری چه خواهد بود؟ راستی آزمایی، گره اصلی مذاکره در جریان بازدید از مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب سروش مطرح شد تاکید رئیس جمهوری بر باز اجتماعی کردن مددجویان امام جمعه موقت تهران: خدمت به جامعه واجب است امیرعبداللهیان: قصد نداریم در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفت‌وگوهای پیشین، بمانیم نخست وزیر استرالیا: دروغگو نیستم چالوس و آزادراه تهران- شمال مسدود برف و باران در جاده‌های ۱۸ استان سردار حاجی‌زاده: اگر اسرائیل بهانه به دست ما بدهد، قطعا نابودی اش جلو خواهد افتاد اردوغان در جواب آتن: یونان پایگاه نظامی آمریکا شده است