نتیجه سفر اروپایی باقری چه خواهد بود؟ راستی آزمایی، گره اصلی مذاکره

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که برای پاره ای رایزنی ها با همتایانش به اروپا سفر کرده است در خصوص تضمین هایی که لازم است تا اروپا هم بدهد سخن گفته است.
باقری پیش از این گفته بود مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است؛ باید تحریم‌هایی که پس از خروج از برجام اعمال کرده، همه را یکجا بردارد واشنگتن همچنین باید تضمین بدهد که هیچ دولتی در این کشور مجدداً حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت.
البته هنوز اینکه آیا این موارد را می‌توان به عنوان شروط ایران دانست یا در واقع اظهاراتی که مصرف داخلی دارد، به صورت کامل مشخص نیست، اما اگر آن‌ها را شروط ایران بدانیم یعنی سه شرط یا پیش شرط مطرح شده: آمریکا باید مقصر بودن خود را بپذیرد. تحریم‌ها یکجا لغو شود. تضمین دهد که هیچ دولت دیگری اقدام ترامپ در خروج از برجام را تکرار نکند! این‌ها در حالی است که به نظر می‌آید اساسا‌ شروط مذکور بعد از به نتیجه رسیدن احیای برجام هم معلوم نیست اتفاق بیفتد چه برسد که به عنوان پیش شرط مذاکرات هم مطرح شود.
همچنین باقری در گفت‌و‌گو با یک رسانه گفت: ایران تعهدی می خواهد که آمریکا دوباره از توافق هسته ای امضا شده توسط قدرت های جهانی خارج نمی شود.


باقری افزود: در مذاکرات وین میان ایران و دیگر امضا کنندگان طرفین توافق نتوانستند بر سر وسیله ای برای راستی آزمایی این که تحریم های آمریکا لغو شده اند و تاثیری عمل گرایانه روی تجارت با ایران داشته اند، به توافق برسند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در این باره گفت: ما به راستی آزمایی احتیاج داریم و این موضوع هنوز حل نشده است. یکی از موضوعاتی است که هنوز نهایی نشده، کافی نیست که فقط در توافق ذکر شود.
او این موضوع را که هیئتی مستقل، مسئول این راستی آزمایی باشد، غیر محتمل ندانست.
این دیپلمات ارشد کشورمان با دفاع از خواسته اش مبنی بر این که آمریکا تضمین بدهد به توافق پایبند خواهد بود، بیان کرد: موضوع یک توافق در میان است، نه یک سیاست. اگر توافق و صلحی میان دو کشور باشد، تاثیر یک معاهده را دارد. موضوع قوانین بین المللی است. قرار نیست قوانین داخلی آمریکا بر یک توافق بین المللی غالب شود. چنین چیزی خلاف قوانین بین المللی است.
باقری ادامه داد: او از قدرت های اروپایی می خواهد آن ها هم از طرف خودشان تضمین بدهند، فارغ از این که موضع آمریکا چه باشد، با ایران تجارت خواهند کرد؛ احتمالا از طریق به کارگیری قانونی بازدارنده که تاثیر تحریم های آمریکا روی شرت های اروپایی تجارت کننده با ایران را خنثی کند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه این ادعا را که ایران با تلاش در راستای توسعه برنامه هسته ای اش در از سرگیری مذاکرات وین وقت کشتی می کرده است، رد کرده و گفت، این برای یک دولت جدید امری عادی بوده است که مواضع مذاکراتی خود را آماده کند و با دیگر شرکا مذاکراتی دوجانبه داشته باشد.
این مذاکره کننده ارشد تیم ایران در مذاکرات وین درخواست لغو تحریم های مرتبط با توافق هسته ای را تکرار کرد.
باقری علاوه بر این، هرگونه مذاکره درباره برنامه موشکی و امنیتی ایران و گنجانده شدن آن ها در توافق هسته ای را رد کرد و گفت: برجام [توافق هسته‌ای] چارچوب شفافی دارد و موضوعات دیگر مرتبط نیستند. ما قصد نداریم درباره توان دفاعی یا امنیتمان مذاکره کنیم.
او افزود: روابط ایران با دیگر کشورها نیاز به مراقب ندارد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان این موضوع را که گفته می شود موضع مذاکراتی او آنقدر سرسخت است که رسیدن به توافقی در وین غیرممکن است، رد کرد و توضیح داد:ما فقط می گوییم طبق برجام، تحریم ها باید لغو شوند. ما یک توافق انجام داده بودیم و دیدگاه‌مان این است که باید اجرایی شود.
او در پاسخ به این که آیا از نظر او لازم است مذاکرات وین از نقطه ی شروع از سرگرفته شود، گفت: این که از کجا شروع کردیم مهم نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد این است به توافقی برسیم که نتایجی عمل گرایانه برای طرفین داشته باشد. هدف اصلی ما رفع تحریم های غیرقانونی است که آن ها با تخطی از قطعنامه های سازمان ملل بر ملت ایران اعمال کردند. هرگونه تحریم مغایر با برجام که در دوره ریاست جمهوری اوباما و ترامپ از سوی آنها اعمال شده بود، باید لغو شود. این توافقی است که برجام را شکل داد.
ایران هنوز اراده و حسن نیت در طرف‌های مقابل نمی‌بیند
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که لغو تحریم ها باید در دستور کار طرف های اروپایی و آمریکایی باشد،‌ گفت:‌ بعد از خروج آمریکا از برجام تحریم هایی علیه ایران وضع شده که با روح برجام سازگار نیست.
نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از روند آغاز مذاکرات با توجه به زمان‌بندی اعلام شده مذاکرات و گفت‌وگوهایی که قرار است تحت عنوان برجام صورت گیرد را در اصل برجام پلاسی دانست که طی آن موضوعاتی فراتر از برجام قبلی مورد بحث قرار می گیرد و گفت: یعنی این گونه نیست که چون آمریکا از برجام خارج شده و ایران هم به دنبال آن تعهدات برجامی خودش را کاهش داده پس از این که طرفین به تعهدات خود بازگشت کنند مساله حل و فصل شود.
وی تصریح کرد: در این مدت اتفاقات دیگری هم رخ داده مانند این که بعد از خروج آمریکا از برجام، تحریم هایی علیه ایران وضع شده که با روح برجام سازگار نیست در حالی که در برجام گفته شده بود هر گونه اقدام محدود کننده علیه ایران برای حضور در عرصه بین المللی نباید صورت گیرد .
این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: بنابراین برای آمریکا بحث‌های دیگری مطرح است و برداشت آنها از مذاکرات چیزی فراتر از برجام سابق است، در واقع این مسائل بخشی از کار است که مذاکرات را پیچیده و دشوار می‌کند؛ البته ایران هم به دلیل بی اعتمادی به آمریکا یکسری شروطی را مطرح کرده از جمله اجرای قانونی که مجلس شورای اسلامی وضع کرده که براساس آن دولت متعهد شده مادامی که تعهدات برجامی سایر کشورهای عضو اجرا نشود ،‌ایران هم به تعهداتش عمل نکند و در مسیر هسته ای خودش گام بردارد.
شفیعی معتقد است: مواردی مانند قانون مجلس و راستی آزمایی در دستور کار ایران قرار دارد و از جمله مواردی هم هست که پذیرش آن از سوی کشورهای دیگر دشوار خواهد بود ، همین الگوها از طرف آمریکایی ها به خصوص و همچنین اروپایی ها مطرح است که معنی بازگشت به برجام از جایی است که آمریکا از آن خارج شده بود تا برداشت پیچیده که شامل مطالبات جدید است .
این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: درواقع با موضوعات زیاد و حساس مواجه هستیم که مذاکرات را اصولا پیچیده می کند برای حل این مسائل علاوه بر اراده سیاسی و حسن نیت یکسری پیش شرط هایی هم لازم است از این رو است که معاون وزیر خارجه با سفر به فرانسه،‌ انگلیس و آلمان در حال رایزنی با طرف های اروپایی است زیرا فرآیند پیش رو سخت است و هنوز اراده و حسن نیت در طرف های مقابل دیده نمی‌شود.
وی در ادامه با اشاره به این که تحریم ها در سه دسته قرار می گیرند؛ تحریم های اروپا، آمریکا و سازمان ملل گفت: در ارتباط با موضوع هسته ای و براساس برجام بسیاری از تحریم‌ها لغو یا تعلیق شدند اما با خروج آمریکا اکنون با مشکل مواجه هستند . درواقع عملا به این معنی است که خود این کشورها تحریم ها را علیه ایران اعمال می کنند،‌ لذا با خروج ترامپ از برجام وضعیت تحریم ها با مشکل رو به رو شد که باید در روند فعلی لغو شوند زیرا در برجام آمده که بعد از امضای برجام باید کشورها در جهت رفع موانع همکاری های ایران با جهان خارج تلاش کنند.
بیانیه وزارت خارجه انگلیس درباره رایزنی‌های مقامات این کشور با باقری در لندن
وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار یک بیانیه، گزارشی از محور رایزنی‌های مقامات این کشور با معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در لندن ارائه داد.
به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای درباره سفر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به این کشور، نوشت: علی باقری معاون وزیر امور خارجه ایران روز ۱۱ نوامبر [۲۰ آبان] به وزارت امور خارجه انگلیس آمده و با مقامات ارشد وزارت خارجه و جیمز کلورلی، وزیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کرد.
این بیانیه می‌افزاید: نمایندگان وزارت امور خارجه تاکید کردند ایران باید از فرصت به نتیجه رساندن موضوع توافق هسته‌ای که اکنون روی میز مذاکرات است، استفاده کند.
وزارت امور خارجه انگلیس در ادامه مطرح کرد: همچنین ضرورت آزادسازی فوری شهروندان انگلیسی که به طور غیرمنصفانه در ایران در بازداشت به سر می‌برند، از جمله نازنین زاغری راتکلیف،‌انوشه آشوری و مراد طاهباز، در رایزنی‌ها با معاون وزیر امور خارجه ایران مورد تاکید قرار گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
اصلاحاتی که در قوه قضائیه صورت گرفت تحول در عدلیه محمدعلی وکیلی آیااقتصادایران راه نجات دارد؟ بهترین معدل امتیاز گیری دور رفت ادوار جام جهانی ایران صعود و رکوردشکنی را با هم می خواهد چرا خبرنگاران در راه مبارزه با فساد باید مورد حمایت قرار بگیرند؟ بار سنگین قلم در جدال با تبعیض نرخ مشارکت اقتصادی افزایش ۴۱.۴ درصدی داشته است بازار کار در حال بازگشت به شرایط قبل از کرونا «ابتکار» تاثیر آزادسازی منابع ارزی و گره احتمالی مذاکرات را بر بازارها بررسی کرد بیم و امید سیگنال‌ها برای اقتصاد ایران نتیجه سفر اروپایی باقری چه خواهد بود؟ راستی آزمایی، گره اصلی مذاکره در جریان بازدید از مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب سروش مطرح شد تاکید رئیس جمهوری بر باز اجتماعی کردن مددجویان امام جمعه موقت تهران: خدمت به جامعه واجب است امیرعبداللهیان: قصد نداریم در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفت‌وگوهای پیشین، بمانیم نخست وزیر استرالیا: دروغگو نیستم چالوس و آزادراه تهران- شمال مسدود برف و باران در جاده‌های ۱۸ استان سردار حاجی‌زاده: اگر اسرائیل بهانه به دست ما بدهد، قطعا نابودی اش جلو خواهد افتاد اردوغان در جواب آتن: یونان پایگاه نظامی آمریکا شده است