شراكت ناميمون در درياي سرخ

شهاب شهسواري
امارات و بحرين، دو كشور عربي جنوب خليج فارس در اقدامي بي‌سابقه در يك رزمايش مشترك دريايي با رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين شركت كردند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، بحرين، امارات متحده عربي، ايالات متحده امريكا و رژيم اشغالگر اين رزمايش دريايي را از چهارشنبه هفته گذشته در درياي سرخ آغاز كرده‌اند. گروه فرماندهي مركزي امريكا (شاخه ارتش امريكا كه در ايران به عنوان گروه تروريستي شناخته مي‌شود) روز پنجشنبه خبر آغاز اين رزمايش را به مدت پنج روز در درياي سرخ اعلام كرد. اين نخستين‌بار از زمان عادي‌سازي روابط ميان دو كشور عربي جنوب خليج فارس با رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در تابستان سال گذشته است كه اين دو كشور عربي به شكل علني در يك رزمايش نظامي با رژيم اشغالگر مشاركت مي‌كنند. هر چند در گذشته، مطابق برخي گزارش‌ها نظاميان امارات متحده عربي در رزمايش‌هايي با حضور اسراييل شركت كرده‌اند، اما اين نخستين‌بار است كه بحرين علنا در يك تمرين نظامي مشترك با اسراييل شركت مي‌كند.
بر اساس اطلاعاتي كه ارتش امريكا از اين رزمايش منتشر كرده است، هدف از برگزاري اين رزمايش هماهنگي ميان نيروهاي دريايي چهار طرف شركت‌كننده براي بازرسي و توقيف كشتي‌هاست. يك مقام اسراييلي هدف از برگزاري اين رزمايش را «مقابله با تهديدات دريايي ايران» توصيف كرده است. هر چند ايران و رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، مستقيما وارد رويارويي نظامي با يكديگر نشده‌اند، اما در سال‌هاي اخير اتهام‌زني‌ها در مورد عمليات خرابكارانه دريايي از سوي دو طرف افزايش يافته است. فروردين ماه سال جاري كشتي ساويز متعلق به ايران در آب‌هاي درياي سرخ هدف يك حمله خرابكارانه قرار گرفت. ايران، اسراييل را متهم اصلي اين حمله معرفي كرد. چند هفته پيش از اين حمله هم يك كشتي باري متعلق به يك كمپاني منتسب به فردي اسراييلي در درياي عرب هدف حمله قرار گرفت.
افزايش قابل توجه رزمايش‌هاي نظامي اسراييل
از زمان روي كار آمدن دولت جديد در سرزمين‌هاي اشغالي، تعداد رزمايش‌هاي نظامي برگزار شده توسط رژيم اشغالگر به شكل قابل توجهي افزايش پيدا كرده است. رزمايش چهارجانبه در درياي سرخ، تازه‌ترين اقدام در چارچوب رزمايش‌هاي اخير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين است كه به صورت فشرده در طول ماه‌هاي گذشته برگزار مي‌شوند. اين رژيم هفته گذشته ميزبان يك رزمايش هوايي بين‌المللي با حضور تعدادي از متحدان رژيم اشغالگر، از جمله اردن، آلمان، امارات متحده عربي، ايالات متحده امريكا، ايتاليا، بريتانيا، فرانسه، هند و يونان بود. بر اساس گزارش رسانه‌هاي بريتانيايي اين نخستين‌بار از زمان تاسيس رژيم اسراييل در سرزمين فلسطين است كه نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا با اعزام جنگنده‌هاي خود به سرزمين اشغالي فلسطين در رزمايشي مشترك با اسراييل شركت كرده است. هر چند در رزمايش هوايي، جنگنده‌هاي اماراتي در آسمان سرزمين اشغالي فلسطين پرواز نكردند، اما فرمانده نيروي هوايي ارتش امارات متحده عربي به عنوان ناظر در اين رزمايش كه با عنوان «پرچم آبي» سالانه برگزار مي‌شود، شركت كرد. پيش از اين رزمايش هم نظاميان اسراييلي در يك رزمايش سراسري بي‌سابقه براي دفاع در مقابل حملات در مناطق شهري و احتمال بروز شورش‌هاي داخلي مشاركت كرده ‌بودند.
كمتر از يك هفته پيش از برگزاري اين رزمايش چهارجانبه، رزمايشي مشترك ميان ايالات متحده امريكا و رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در خليج عقبه اردن آغاز شده‌ بود. به گزارش رسانه‌ها چندصد تفنگدار دريايي امريكا با يك ناوهواپيمابر به بندر ايلات در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين منتقل شده ‌بودند تا در اين رزمايش مشترك با رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين مشاركت كنند. ارتش اسراييل اين رزمايش مشترك با امريكا را «تلاش براي تقويت آمادگي نظامي در آستانه درگيري نظامي احتمالي در منطقه» توصيف كرده است كه بر اساس تفسير رسانه‌هاي اسراييلي، منظور از آن درگيري نظامي احتمالي با ايران است. روز دوشنبه، ارتش اسراييل با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: «يك ناو هواپيمابر امريكايي با صدها نظامي امريكايي به اسراييل رسيد. يك رزمايش دو هفته‌اي مشترك با مشاركت نيروهاي مختلف در مناطق پرجمعيت شهري برگزار خواهد شد.» در اين بيانيه آمده است كه «به تقويت توانمندي‌ها براي مقابله با تهديدها در منطقه ادامه مي‌دهيم.»


رزمايش عليه ايران
نفتالي بنت، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در جلسه كابينه اين رژيم، در خصوص رزمايش‌هاي اخير گفته است: «جايگاه بين‌المللي اسراييل در حال تقويت است. تعداد زيادي از كشورها، از جمله برخي كشورهايي كه غافلگير‌كننده محسوب مي‌شوند، به ما نزديك‌تر شده‌اند و تمايل به همكاري دارند. رزمايش پرچم آبي (رزمايش هوايي بين‌المللي) با هشت نيروي هوايي از قدرتمندترين و بهترين‌هاي جهان چند روز پيش برگزار شد. همين الان كه با شما صحبت مي‌كنم، رزمايش مشترك ديگري ميان ما و ناوگان پنجم ايالات متحده امريكا از سنتكام در بندر ايلات در حال برگزاري است.» او در مورد هدف از برگزاري اين رزمايش‌ها گفت: «هر كسي كه قرار باشد پيام اين اقدامات را بگيرد، خواهد گرفت.»
هر چند مقام‌هاي ارشد اسراييلي، مستقيما در مورد هدف اين رزمايش‌ها، اظهارنظري نمي‌كنند، اما يك مقام ارشد ارتش اسراييل در گفت‌وگو با رسانه‌هاي رژيم اشغالگر، هدف از برگزاري اين رزمايش‌ها را مواجهه با جمهوري اسلامي ايران بيان كرده است. او روز پنجشنبه به رسانه‌ها گفت: «حضور ايراني‌ها، مساله‌اي است كه بايد با آن مقابله كنيم و آن را تا جايي كه مي‌دانيم از اسراييل و درياي سرخ و مناطقي كه به آزادي دريانوردي ما آسيب مي‌زند دور كنيم. براي رسيدن به اين هدف بايد مشاركت‌هاي‌مان را با ديگر كشورها تقويت كنيم.» اين مقام ارتش اسراييل كه با شرط پنهان ماندن نامش رسانه‌هاي رژيم را در مورد رزمايش‌ها توجيه مي‌كرد، تاكيد كرد: «هدف ما اينجا، توسعه عمليات‌هاي نيروي دريايي براي توسعه توانايي ارزيابي تهديدها، افزايش برد دريانوردي، جلوگيري از ترور دريايي و انتقام‌گيري در زمان ضروري عليه آنچه ايرانيان انجام مي‌دهند، است.»
بر اساس اطلاعاتي كه توسط گروه تروريستي سنتكام منتشر شده است، هدف از برگزاري اين رزمايش «تمرين در دريا» با تمركز بر «تاكتيك‌هاي بازديد، سوار شدن بر عرشه، كاوش و توقيف كشتي‌ها» با هدف «افزايش قابليت همكاري بين تيم‌هاي بازدارنده نيروهاي دريايي نيروهاي شركت‌كننده» در رزمايش است. درياسالار برد كوپر، فرمانده ناوسنت (شاخه دريايي گروه تروريستي سنتكام) در بيانيه‌اي در مورد اين رزمايش نوشته است: «مشاركت نيروهاي ايالات متحده امريكا با شركاي منطقه‌اي براي افزايش ظرفيت امنيت جمعي دريايي، هيجان‌انگيز است. همكاري‌هاي دريايي به تامين امنيت آزادي دريانوردي و جريان آزاد تجارت كه لازمه امنيت و ثبات منطقه‌اي است، كمك مي‌كند.»
گفت‌وگوي تلفني اميرعبداللهيان با وزير خارجه امارات
همزمان با شركت امارات متحده عربي در رزمايشي كه به گفته نظاميان رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين عليه ايران است و سفر بي‌سابقه وزير خارجه امارات به سوريه، حسين اميرعبداللهيان، وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، با عبدالله بن زايد، وزير خارجه امارات، تلفني گفت‌وگو كرد. حسين اميرعبداللهيان در عصر روز پنجشنبه، تلفني با شيخ عبدالله بن زايد وزير امور خارجه و همكاري‌هاي بين‌المللي امارات عربي متحده در خصوص پيگيري روند رو به رشد روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو و تبادل‌نظر كرد. وزير امور خارجه روابط ايران و امارات را روابطي سنتي و مثبت توصيف كرد و اظهار داشت: «رابطه تهران و امارات براي هر دو كشور از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و اطمينان داريم روند خوب در بهبود روابط منجر به توسعه كامل مناسبات فيمابين مي‌شود.» اميرعبداللهيان حل برخي مشكلات اجرايي ميان دو كشور را موجب تسهيل و توسعه روابط تجاري دانست و ابراز اميدواري كرد با همكاري ميان دو دولت، مشكلاتي كه در مبادلات مالي ايجاد شده در سايه مناسبات فيمابين و حقوق بين‌الملل مرتفع شود. وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به مذاكرات هسته‌اي پيش‌رو اعلام كرد: «ما براي رسيدن به يك توافق خوب آماده‌ايم و معتقديم كه طرف‌هاي مقابل بايد به تعهدات خود بازگردند.»
وزير امور خارجه امارات نيز در اين گفت‌وگو با احوالپرسي از دكتر اميرعبداللهيان، براي ايشان سلامتي و تندرستي كامل آرزو كرد. وي با اشاره به مشكلات در تبادلات تجاري دو كشور اظهار داشت: مشكلات موجود از طريق كارشناسان دو كشور در حال بررسي است و تلاش براي رفع مشكلات ايجاد شده جريان دارد. وزير خارجه امارات با اشاره به بحران‌هاي زيست محيطي اعلام كرد: بايد همكاري جهاني و منطقه‌اي براي حل معضلات زيست محيطي شكل بگيرد و ما آمادگي داريم تا با كشورهاي منطقه در اين زمينه همكاري كنيم. دكتر اميرعبداللهيان سفر وزير خارجه امارات به منطقه از جمله دمشق را گامي مثبت خواند. وزير خارجه امارات از وزير امور خارجه كشورمان براي سفر به امارات دعوت كرد. دكتر اميرعبداللهيان نيز متقابلا از وي براي سفر به كشورمان دعوت به‌ عمل آورد. وزراي خارجه جمهوري اسلامي ايران و امارات با اشاره به اولويت همسايگي دولت جديد ايران، گفت‌وگو و همكاري فزاينده اهل منطقه را مهم و حايز اهميت دانستند و بر ضرورت تقويت اين روند تاكيد كردند.