راه‌دشوار وزارت براي آقاي سرپرست

«صيانت»  طرح  خوبي  نيست  با  موسيقي مخالف نيستم
وزارت آموزش و پرورش سازماني است كه مسووليت تعليم و تربيت كودكان و نوجوان را به عهده دارد. ماموريت اين سازمان آنقدر مهم است كه برخي كارشناسان علت اصلي بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي كه در جامعه وجود دارد را مرتبط با همين دوران كودكي و نوجواني و سيستم آموزشي مي‌دانند. با اين حال با اينكه بيش از 3 ماه از كار دولت مي‌گذرد، روزهاي آخر هفته گذشته از معرفي گزينه پيشنهادي براي اين وزارتخانه خبر رسيد.
پس از برگزاري جلسه راي اعتماد وزراي دولت سيزدهم و عدم توفيق «باغگلي» براي تصدي وزارت آموزش و پرورش نهايتا، رييس‌جمهور «مسعود فياضي» را به عنوان گزينه پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفي كرد. فياضي معاون مركز پژوهش‌هاي مجلس و از تدوين‌كنندگان طرح صيانت از كاربران فضاي مجازي است.
البته برخي رسانه‌ها از نسبت برادري داماد عليرضا زاكاني با فياضي خبر مي‌دهند. مسعود فياضي داراي ليسانس عمران از دانشگاه تهران است و مدرك دكترايش را از كميسيون نخبگان بدون مدرك وزارت علوم دريافت
 كرده است.


مجتبي يوسفي عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي درخصوص بررسي كارنامه و برنامه‌هاي وزير جديد اعلام كرد؛ «كميسيون‌ها به مدت يك هفته فرصت دارند برنامه‌ها و كارنامه وزير پيشنهادي (مسعود فياضي) را مورد بررسي قرار دهند.»
فرج كميجاني، دبيركل مجمع فرهنگيان و طاهره نقي‌يي، دبيركل سازمان معلمان، درخصوص اين وزير كه گزينه پيشنهادي از سوي دولت سيزدهم است، نظرات خود را با «اعتماد» در ميان مي‌گذارند.
موافقان و  مخالفان  مسعود فياضي
فرج كميجاني، در ابتدا به نداشتن سابقه و نداشتن منش مرتبط مسعود فياضي با سيستم آموزش و پرورش مي‌پردازد: «شايد بتوان گفت فياضي، گزينه پيشنهادي از طرف دولت به مجلس شوراي اسلامي، بي‌وقت‌ترين پيشنهادي بوده كه تاكنون در اين سال‌ها صورت گرفته است، چون فياضي نه منش مرتبط با سيستم آموزش و پرورش را مي‌داند و نه سابقه كاري مرتبط در اين زمينه را دارد. در كل، نگاه تحكم‌آميز او به نظام آموزش و پرورش با وضعيت كنوني اين وزارتخانه مطابقت ندارد. ببينيد وقتي رييس‌جمهور، مسعود فياضي را به عنوان گزينه پيشنهادي آموزش و پرورش در مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد، ناگهان در مجلس همهمه بر پا شد. به هر حال هيچ رابطه‌اي با توجه به سوابق ايشان و ادبيات گفتماني او به سيستم آموزش و پرورش ديده نمي‌شود. برخي جامعه‌شناسان و روانشناسان اعتقاد دارند آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه، به آموزش و پرورش ارتباط دارد و آموزش و پرورش تاكنون نتوانسته در اين زمينه كاري كند. حالا شما درنظر بگيريد اگر شخصي كه معتقد است مدارس بايد اسلامي شود و هيچ سابقه يا نگرش خاصي در اين باره ندارد، چگونه مي‌تواند در نظام آموزش و پرورش درست عمل كند؟»
كميجاني، درخصوص نحوه گفتمان مسعود فياضي مي‌گويد: «يادم مي‌آيد يك دوره سردبير مجلات رشد بود. به دليل نحوه گفتمانش با كارشناسان مجله درگيري پيدا كرده بود. ادبيات فياضي بسيار تحكم‌آميز است و چون قرار است با معلمان مشاركت داشته باشد با اين نوع ادبيات نمي‌تواند كار كند و موفق باشد.  سبك مديريتي مسعود فياضي با سيستم آموزش و پرورش همخواني ندارد. پس در اين زمينه بايد شخصي مسووليت‌پذير را به عهده بگيرد كه با تجربه باشد. اما چه كساني موافق فياضي و چه كساني مخالف فياضي هستند؛ بايد بگويم دولتي‌ها موافق مسعود فياضي هستند، مخصوصا كه او مي‌گويد به اسلامي شدن مدارس اعتقاد دارد، اما كساني كه مخالف او هستند؟ معلمين و اشخاصي كه مرتبط به نظام آموزش و پرورش‌اند. درباره ايشان با معلمان زيادي صحبت كرده‌ام، هيچ كدام موافق مسعود فياضي نيستند. در كل بدنه مرتبط به نظام آموزش و پرورش نگاه مثبتي به اين پيشنهاد ندارد.» 
اسلامي شدن مدارس بدون عدالت؟
طاهره نقي‌يي در مورد پيشنهاد رييس‌جمهور درباره گزينه جديد به مجلس شوراي اسلامي عنوان مي‌كند: «مسعود فياضي تجربه‌هاي خوبي در زمينه آموزش و پرورش ندارد. با معلماني كه در ارتباط بودم همه آنها اعتقاد دارند، احتمال راي آوردنش بسيار كم است. بايد درنظر بگيريم كه آموزش و پرورش با آمدن ويروس كرونا به‌ شدت افت كرد. دانش‌آموزان هم به لحاظ آموزشي و هم به لحاظ آسيب اجتماعي شديدا دچار آسيب شدند. عده‌اي از دانش‌آموزان شرايط مناسب مالي براي تحصيل آنلاين نداشتند و عده‌اي ديگر هم كه امكانات لازم براي تحصيل آنلاين را داشتند، به دليل نبود تجربه در اين نوع آموزش قطعا عقب ماندند و افت كردند.»
نقي‌يي درخصوص نگرش فياضي در زمينه اسلامي شدن مدارس مي‌گويد: «وقتي در جامعه مشكل داريم چگونه مي‌توانيم مدارس را اسلامي كنيم؟ وقتي تحصيل به صورت رايگان براي تمام دانش‌آموزان كل كشور وجود ندارد و عدالت كامل برقرار نشده، چگونه مي‌توان به اسلامي شدن مدارس حتي فكر كرد؟ پس نتيجه مي‌گيريم تمام اين حرف‌ها جز ظاهرسازي، كاربرد ديگري ندارد. خودتان مي‌بينيد؛ معلمان بارها اعتراض كردند پس از نظر معيشتي دچار مشكل هستند. بايد شخصي مسووليت را به عهده بگيرد كه از پس اين كار بربيايد. بنابراين مسعود فياضي گزينه مناسبي براي آموزش و پرورش به جهات مختلف نخواهد بود.»