تفاوت اعتماد به نفس و خودشیفتگی چیست؟

فاطمه رسولی‪-‬ چطور بفهمیم که فردی خودشیفته است یا فقط اعتماد به نفس دارد؟ بسیاری از افرادی که رگه‌های خودشیفتگی دارند، بسیار با اعتماد به نفس به نظر می‌رسند. آنها عاشق قرار گرفتن در مرکز توجه هستند و غالباً معتقدند که به ندرت اشتباه می‌کنند.آنها مدام افکار و چشم انداز‌های خود را تبلیغ می‌کنند و به این مسئله اعتقاد قوی دارند که همیشه درست می‌گویند و بسیار محترم هستند. آنها به دلیل اینکه هرچه می‌خواهند می‌گویند و رک هستند، خود را تحسین می‌کنند. با این حال، بسیاری از این ویژگی‌های شخصیتی حاکی از وجود یک ساختار دفاعی شدید و محکم است، نه اعتماد به نفس. اگرچه مکانیسم‌های دفاعی طبیعی و ضروری هستند، هنگامی که غیرقابل نفوذ، سفت و سخت هستند، می‌توانند مانعی برای ظرفیتهای عاطفی عمیق‌تر باشند که امکان خودآگاهی و ارتباط عمیق با دیگران را فراهم می‌آورد.
ویژگی افراد خودشیفته
۱- خودشیفته‌ها استاد تمام عیار دستکاری کردن مسائل هستند
افراد خودشیفته در کارشان بسیار ماهرند. آنها برای رسیدن به هدفشان مسائل و ماجراهای مختلف را دستکاری می‌کنند تا شما را مجبور کنند کاری که آنها می‌خواهند را انجام بدهید.


۲- آنها همیشه به دیگران نیاز دارند
یکی دیگر از علائم اصلی افراد خودخواه این است که آنها مدام به شما احتیاج دارند. یادتان باشد هدف خودشیفته‌ها از برقراری دوستی و رابطه با شما فقط یک چیز است: آنها همیشه یک چیزی از شما می‌خواهند.
۳-خود شیفته‌ها به سختی چیزی را با شما به اشتراک می‌گذارند
یکی دیگر از ویژگی‌های جالب افراد خودشیفته این است که هیچ وقت بدون در نظر گرفتن منافعشان چیزی را با شما تقسیم نمی‌کنند و به شما نمی‌دهند. اکثر اوقات آنها، هیچ عنوان چیزی را با شما به اشتراک نمی‌گذارند. این دسته از افراد حتی اگر مجبور شوند برای شما وقت بگذارند، غرغر می‌کنند.
۴- خودشیفته‌ها اهداف و آرزوهای خودشان را به دیگران ترجیح می‌دهند،این افراد اگر شما را مانعی برای موفقیت خودشان بدانند هر کاری می‌کنند که شما را از سر راه بردارند؛ حتی اگر شریک زندگی‌یا بهترین دوستشان باشید. تا وقتی مانعی برایشان ایجاد نکنید شما را دوست خوب خودشان می‌دانند.
حالا که ویژگی‌های افراد خودشیفته را معرفی کردیم وقت این رسیده که به این سوال پاسخ دهیم که،افراد دارای اعتماد به نفس واقعی چه ویژگی‌هایی دارند؟
۱. آن‌ها بیشتر از این که حرف بزنند؛ به دیگران گوش میدهند.
۲. از اشتباه کردن نمی‌ترسند.
۳. آن‌ها در زمان نیاز از دیگران کمک می‌گیرند.
۴. به رشد دیگران کمک میکنند.
۵. آن‌ها مهارت نه گفتن را به خوبی بلدند.
۶. آن‌ها منتظر تایید همیشگی دیگران نیستند.
۷. در شرایط سخت، بیشتر از قبل تلاش می‌کنند.
۸. از دیگران و ویژگی‌های خوب آن‌ها تعریف می‌کنند.
۹. زبان بدن قوی و تاثیرگذار دارند.
۱۰. آن‌ها خودشان را به خوبی می‌شناسند.
۱۱. افرادی با اعتماد به نفس بوده و ارتباطات اجتماعی قوی دارند.
۱۲. هدف‌های مشخص دارند.
۱۳. به برنامه ریزی اهمیت میدهند.
۱۴. به قول‌های خود وفادار هستند.
۱۵. همیشه به دنبال یادگیری هستند.
۱۶. دیگران را به راحتی قانع میکنند.
۱۷. استرس خود را کنترل میکنند.
۱۸. شوخ طبع و خوش خنده هستند.
برای اینکه بهتر متوجه تفاوت اعتماد به نفس واقعی با اعتماد به نفس کاذب و خودشیفتگی بشوید،طرز فکر آنها را در قالب مثال مقایسه کنید:
افکار فردی با اعتماد به نفس واقعی: من فرد مهمی هستم، او مرا دوست دارد، انتقادات دیگران را می‌پذیرم و خودم را در آن جهت اصلاح می‌کنم.
افکار فردی با اعتماد به نفس کاذب: من برای دیگران مهم هستم، او راهی جز دوست داشتن من ندارد به انتقادات دیگران اهمیتی نمی‌دهم چون من بهترینم.
به طور کلی میتوان گفت مرز بسبار باریکی بین اعتماد به نفس واقعی و کاذب وجود دارد که تاثیرات متفاوتی بر رفتار و عملکرد اجتماعی ما دارند،ما با مهارت‌های درست ارتباطی و با سبک‌های درست فرزندپروری میتوانیم اعتماد به نفس واقعی و نرمال را در فرزندانمان ایجاد کنیم.