استعفای دسته جمعی در موساد

گروه جهان/ بعد از شوک افزایش حملات هکری به نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی، تل‌آویو با استعفای سه افسر ارشد موساد، بزرگترین نهاد امنیتی این رژیم در شوکی بی‌سابقه فرو رفت.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند، هر سه مقام مستعفی که دارای درجه سرلشکری بودند، پس از اعمال تغییرات موردنظر «دیوید بارنیا» که چند ماهی است بر کرسی ریاست موساد نشسته است، استعفای خود را اعلام کردند. طبق آنچه پایگاه خبری «اسرائیل 24» اعلام کرده، این سه نفر بر سه کرسی ریاست بخش فناوری، ریاست بخش مبارزه با تروریسم و ریاست اداره «مفرق» که در واقع دپارتمان مرکزی موساد است، تکیه زده بودند. البته بنابر اطلاعاتی که این پایگاه خبری به دست آورده احتمالاً به زودی استعفای نفر چهارمی هم به طور رسمی اعلام می‌شود. پست این نفر چهارم اعلام نشده اما گفته می‌شود او پستی حساس دارد و در «اتاق جنگ استراتژیک» این نهاد فعالیت دارد. بنابر گزارش «میدل ایست این 24»، تغییراتی که باعث استعفای این افراد شده، به‌طور خاص بخش‌های قدیمی موساد را هدف گرفته است. «بارنیا» در این سلسله تغییرات، فعالیت شماری از این بخش‌های قدیمی را متوقف کرد و برخی از آنها را نیز با بخش‌های دیگر ادغام کرد. او با این تغییرات تلاش کرده، بر شمار فعالیت‌ها و عملیات‌ موساد در زمینه‌های تکنولوژی و همچنین مقابله با حملات سایبری بیفزاید که نشانه‌ای آشکار از آن است که تل‌آویو نگران از افزایش حملات سایبری است که به‌طور مرتب نهادهای امنیتی و نظامی این رژیم را هدف گرفته است.
آنچه مسلم است، در نتیجه این تغییرات، شمار زیادی از افسران ارشد و یا غیر ارشد موساد پست‌های خود را از دست خواهند داد و خانه‌نشین خواهند شد. امری که به اعتقاد کارشناسانی که خبرهای داخلی رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کنند، می‌تواند تبدیل به بحرانی داخلی و استراتژیک برای این رژیم شود. زیرا تمامی افرادی که پست‌های آنان به‌خاطر این تغییرات به خطر می‌افتد، تبدیل به منتقدان درجه یک ریاست موساد شده و در نتیجه آن بزرگترین نهاد امنیتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی به شکافی بی‌سابقه مبتلا می‌شود که می‌تواند منجر به اختلالی جدی در کار موساد شود و این نهاد را تضعیف کند. رویدادی که از هم‌اکنون با استعفای سه مقام ارشدی که یاد شد، کلید خورده است. زیرا همان‌طور که «میدل ایست این 24» نوشته است، حداقل دو نفر از سه نفری که استعفای آنها به‌طور رسمی اعلام شده، کسانی بودند که به‌ لحاظ چارت‌های اداری و همین‌طور تجربه و تخصص خود می‌توانستند گزینه‌های آتی ریاست موساد باشند. علاوه بر این تغییراتی که «بارنیا» در موساد اعمال کرده و همچنین استعفای این سه مقام ارشد، باعث شده تا بسیاری از کارکنان موساد، اعتقاد خود به ریاست این سازمان را از دست داده و او را رهبری تلقی کنند که باعث ایجاد بحران و تضعیف سازمان تحت نظرش شده است.