2 زلزله 6 ریشتری در یک دقیقه

ساعت 15:37 عصر یکشنبه، دو زلزله 6 و 4دهم ریشتر و 6 و 3دهم ریشتری هرمزگان را به لرزه درآورد. این زلزله که در عمق 18 و 10 کیلومتری زمین، با تداوم 20 ثانیه‌ای‌اش، خسارت‌هایی در بندرعباس به جا گذاشت.
در پی این زمین‌لرزه رئیس‌جمهوری دستور رسیدگی فوری به نیاز زلزله‌زدگان را صادر کرد و معاون اول رئیس‌جمهوری در ساعات اولیه بعد از زلزله خود را به بندرعباس رساند.
بلافاصله بعد از زمین‌لرزه، هشت تیم ارزیاب برای بررسی خسارت‌های زمین‌لرزه اعزام شدند. مرکز این زمین‌لرزه شهرستان «باغشهر فین» در شمال بندرعباس اعلام شد. علاوه بر این شهرستان، زلزله در کوه گنو، بندر لافت، جنوب استان کرمان و حتی کشور دوبی هم احساس شده است.
«مهدی ولی‌پور» رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «در گزارش‌های اولیه بعد از زلزله ترک‌خوردگی در منازل در منطقه فین و شمال بندرعباس اعلام شده است. ۱۵۰ نفر از همکاران ما نیز در قالب تیم‌های عملیاتی در منطقه حضور دارند. همچنین دو بالگرد در منطقه در حال آماده‌باش برای ارایه خدمت است. استان بوشهر و کرمان و فارس هم در حال آماده‌باش کامل هستند تا در صورت نیاز به عنوان استان معین وارد عملیات شوند.»



به گفته ولی‌پور در مجموع در این منطقه 137 روستا وجود دارد که ارزیابی‌های اولیه از آنها در حال انجام است. قطع‌شدن برق به دلیل آسیب‌دیدن شبکه برق‌رسانی در برخی مناطق رخ داده است.

پس لرزه‌ها ادامه دارد
تنها در نیم ساعت بعد از اولین زمین‌لرزه، 7 پس‌لرزه بالای 4 ریشتر در شمال بندرعباس ثبت شده است. کانون زلزله امتداد گسل زاگرس تا بندرعباس و تنگه هرمز قرار دارد.
در پی این زمین‌لرزه رئیس‌جمهوری ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان،‌ تاکید کرد که همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول در اسرع وقت به کمک مردم مناطق زلزله‌زده بشتابند.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسئول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند. این دستور در جلسه هیأت دولت و بلافاصله بعد از اطلاع از خبر زمین‌لرزه صادر شد.
همچنین ساعاتی بعد از زمین‌لرزه، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری به دستور آیت‌الله رئیسی خود را به هرمزگان رساند تا با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود. وزیر بهداشت و جمعی از مدیران هلال احمر هم از دیگر مسئولانی بودند که راهی هرمزگان شدند.

راه‌ها باز است
گرچه در تصاویر منتشرشده از زمین‌لرزه هرمزگان، ریزش کوه هم به چشم می‌خورد، اما به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان جاده‌ها و مسیرهای دسترسی استان باز است.
«مختار سلحشور» می‌گوید: «با تلاش راهداری و با وجود ریزش کوه، به جز انسداد مقطعی در ساعت اول زمین‌لرزه، تاکنون گزارشی از مسدودبودن راه‌ها نداشتیم. در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ترک‌خوردگی منازل مسکونی و ساختمان‌ها به‌خصوص در شمال بندرعباس است. جمعیت هلال‌احمر آمادگی دارد تا در صورت نیاز کمپ‌های اسکان اضطراری را دایر کند. همچنین درهای بوستان‌ها و اماکن عمومی دیگر مثل مجموعه‌های ورزشی و مساجد به روی مردم باز است. به دلیل وقوع زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌های آن و همچنین ترک‌خوردگی ساختمان‌ها مردم تمایل دارند امشب را بیرون از خانه و در فضای باز به سر ببرند.»
استان هرمزگان با اعلام مدیریت بحران در حال آماده‌باش قرار دارد. به گفته مدیرعامل جمعیت استان هرمزگان تا عادی‌شدن شرایط، تیم‌های امدادی و عملیاتی در کنار مردم خواهند بود.
تاکنون گزارش یک فوتی به دلیل سقوط تیربرق در بندرعباس تایید شده است. به گفته فرماندار قشم، زمین‌لرزه در این منطقه هم تلفات جانی نداشت. همچنین رییس سازمان اورژانس کشور، حال مصدومان این حادثه را خوب اعلام کرد.
همچنین به گفته دکتر محمدحسن قوسیان‌مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، مشکلی بابت تجهیزات و اقلام امدادی در استان وجود ندارد و گزارشی مبنی بر کمبود اقلام ارایه نشده است.

پیشگیری از سرقت‌های احتمالی
زلزله‌خیز بودن بندرعباس و احتمال فعال شدن گسل‌های جنوبی زاگرس، شهروندان بندرعباس را مجبور به ترک خانه‌ها و شب‌مانی در پارک‌ها و خیابان‌ها کرده است. با توجه به احتمال افزایش سرقت، فرمانده انتظامی استان هرمزگان گفت: «پس از وقوع زلزله بلافاصله گشت‌های کلانتری‌ها برای تأمین امنیت در مکان‌هایی که افزایش حضور شهروندان را شاهد بودیم حاضر شدند. این مأموریت همچنان ادامه دارد و پلیس در آمادگی کامل برای تامین امنیت شهروندان قرار دارد. گشت‌های ویژه‌ای برای پیشگیری از سرقت منازل در سطح محلات فعال است.»
همچنین طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، زلزله هرمزگان خسارتی به تاسیسات اسکله‌های نفتی وارد نکرده است.

کرمان هم لرزید
در پی وقوع زمین‌لرزه هرمزگان، در بخش‌هایی از استان کرمان هم لرزش‌های شدیدی احساس شد. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان، 21 تیم ارزیاب از خانه‌های هلال شهرستان‌های جنوبی و غربی به مناطق متاثر از این زمین‌لرزه اعزام شدند. فلاح گفت: «خوشبختانه در طی ارزیابی خانه‌های هلال شهرستان‌های سیرجان، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، فاریاب و ارزوئیه هیچ گونه تلفات جانی و خسارت مالی گزارش نشده است. تمامی خانه‌های هلال شهرستان‌‌های جنوبی و غربی در حال آماده‌باش کامل هستند.»

ارزیابی ۶۱ روستای زلزله‌زده در 3 ساعت نخست حادثه توسط نیروهای هلال‌احمر
 ۵۰۰۰ تخته پتو ارسال شد

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از ارسال محموله‌های امدادی از استان‌های فارس و کرمان به مناطق زلزله‌زده هرمزگان خبر داد.
محمدحسن قوسیان مقدم، از آمادگی و امکانات لجستیکی کافی در هرمزگان خبر داد و افزود: جهت اطمینان محموله اقلام امدادی از استان‌های کرمان و فارس به هرمزگان ارسال شده است.
در پی وقوع زلزله در هرمزگان ۱۵۰ نیروی عملیاتی ۶۱ روستا را ارزیابی کردند. همچنین ۵۰۰۰ تخته پتو، ۲۷۰۰ دستگاه چادر، ۵۰۰۰ تخته موکت و سایر اقلام امدادی به کانون زلزله ارسال شده است.