نیکی کریمی با آتابای می‌آید

آتابای می‌آید!

رسانه‌ها در روزهای اخیر نوشته‌اند که فیلم سینمایی «آتابای» از سوم آذرماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد کرد. پنجمین ساخته نیکی کریمی بعد از فیلم‌های «داشتن یا نداشتن»، «یک شب»، «چند روز بعد» و «سوت پایان» که در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر نامزد پنج سیمرغ و فیلم برگزیده منتقدان ماهنامه فیلم شد و به تازگی نیز در اولین حضور بین‌المللی خود در رقابت آسیاپاسیفیک حضور داشت. این فیلم که هفته آینده نیز در بخش مسابقه جشنواره کمبریج به رقابت می‌پردازد، توسط موسسه پخش بهمن‌ سبز اکران خواهد شد.



درباره «آتابای» با بازی هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی و خود نیکی کریمی باید گفت که تحسین‌شده‌ترین و مورد توجه‌ترین فیلم کارنامه کارگردانی نیکی کریمی است. سینماگری که به عنوان بازیگر تاکنون با کارگردانان برجسته‌ای چون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی، ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول ملاقلی‌پور ،بهروز افخمی و تهمینه میلانی همکاری داشته‌، اما به عنوان کارگردان هنوز مراحل اولیه تثبیت شدن را می‌گذراند و به نظر می‌رسد «آتابای» نقش مهمی در این روند داشته باشد…

یک فیلم پیچیده درباره عشق

نیکی کریمی در گفت‌وگویی درباره «آتابای» -در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر- به «شهروندآنلاین» گفته بود که «این فیلم از نظر خط داستانی با فیلم‌های دیگرم تفاوت دارد». با این حال نیکی کریمی منکر شباهت‌های مضمونی این فیلم با دیگر ساخته‌های کارنامه‌اش هم نشده بود. او در این زمینه گفته بود: «فیلم «یک شب» درباره تنهایی آدم‌هاست. «آتابای» هم در این مسیر است و از تنهایی، تفکر و درونیات انسان‌ها می‌گوید. در حقیقت «آتابای» یک فیلم اگزیستانسیالیستی است».

به گفته نیکی کریمی «آتابای» فیلمی دشوار و چالش‌برانگیز بوده: «موقع ساخت این فیلم با چالش‌های زیادی مواجه بودیم. مثل تمام فیلم‌هایم که همگی چالش‌بر‌انگیز هستند.» نیکی کریمی «آتابای» را یک فیلم پیچیده درباره عشق می‌داند: ««آتابای» یک فیلم پیچیده و درونی درباره عشق و زندگی است. مفاهیمی که لابه‌لای فیلم تنیده شده‌اند. بگذریم از اینکه موقع ساختن این فیلم تمایل داشتم داستان مردهایی را بگویم در جامعه‌ای که قهرمانانش زن‌ها هستند که در طول فیلم آنها را می‌بینیم یا نمی‌بینیم و درباره‌شان می‌شنویم».