نور انداختن بر نبرد قهرمانان ملی

فرهنگی/ اکران فیلم سینمایی «منصور» از چهارشنبه 19 آبان‎ماه در سینماهای کشور آغاز شده و این فیلم در 4 روز اکران با 695 سانس حدود 10 هزار و 823 مخاطب را به سالن‌های سینما آورده است. سازندگان فیلم از وضعیت فروش راضی هستند و موفقیت فیلم در اکران را به نوعی قائم به ذات می‌دانند و معتقدند بیشترین نتیجه در فروش از تبلیغ سینه به سینه مخاطبان حاصل شده است: «به نوعی هر کس فیلم را دیده، دو سه نفر دیگر را به تماشای «منصور» تشویق کرده است».  جلیل شعبانی، تهیه‌کننده فیلم در عین حال درباره تعداد قابل قبول پخش تیزر در تلویزیون به «ایران» می‌گوید: «لازم است همه ارگان‌ها و رسانه‌ها برای حمایت از فیلم در چرخه اکران کمک کنند چون «منصور» یک کار ملی است و اگر از معرفی قهرمان‌های واقعی‌ به نسل جدید حمایت نکنیم قهرمانان پوشالی جایگزین آنها می‌شوند.»
فیلم دفاع مقدسی با سوژه امروزی
«منصور» اولین تجربه فیلم بلند سیاوش سرمدی یک فیلم پرتره از بخشی از زندگی شهید منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی است. فیلم، شهید ستاری را در دوران جنگ دنبال می‌کند و تلاش‌هایی که در زمینه احیا و توسعه نیروی هوایی کشور داشته و موانع متعددی را که با آنها روبه رو شده به تصویر می‌کشد. شعبانی درباره چرایی بازخوانی زندگی شهید ستاری روی پرده سینما توضیح می‌دهد: «تصور ما این بود، ماجراهایی که این فرمانده شهید تجربه کرده همین الان هم وجود دارد و مصداق عینی‌اش را در جامعه می‌بینیم. برخی در تلاشند در زمینه‌های اقتصادی و نظامی پیشرفت‌هایی حاصل شود و به خودکفایی و استقلال برسیم اما موانعی از قوانین دست و پا گیر و اشخاص جلو روی آنها وجود دارد. در واقع سوژه فیلم امروزی است و برای تماشاگر ملموس است؛ اتفاق‌هایی که در آن زمان افتاده هنوز ادامه دارد.»
او در ادامه به همکاری سازمان اوج برای ساخت فیلمی درباره فرمانده نیروی هوایی ارتش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در مورد سرداران سپاه تا حدودی فیلم ساخته شده که نمونه موفقش در سال‌های اخیر «ایستاده در غبار» درباره زندگی شهید احمد متوسلیان است. سازمان اوج تصمیم گرفت سراغ معرفی چهره‌های کمتر شناخته شده سرداران ارتش هم برود تا به نسل جدید یادآوری کند که فقط فرماندهان سپاه در جنگ حضور تأثیرگذار نداشتند و آدم‌های زیادی در ارتش و بسیج و تمام ارگان‌ها برای حفظ وطن زحمت کشیدند.»


داستان یک قهرمان
«داستان یک قهرمان» جمله تبلیغاتی است که روی پوستر «منصور» نقش بسته، جلیل شعبانی درباره شائبه انتخاب این جمله تبلیغاتی به خاطر همزمانی اکران با «قهرمان» اصغر فرهادی می‌گوید: «از زمان شروع ساخت فیلم و در مراحل نگارش سناریو همین مد نظرمان بود که قهرمان‌پردازی کنیم و به‌درستی این شخصیت تأثیرگذار را به‌عنوان قهرمان ملی مطرح کنیم.» او ادامه می‌دهد: «درست است که شهید ستاری در خط مقدم جبهه اسلحه به دست نمی‌گیرد و مستقیم مبارزه نمی‌کند اما در پشت جبهه یک قهرمان واقعی است. کاری که او انجام می‌دهد کمتر از فرمانده‌هان خط مقدم جنگ نیست.» تهیه‌کننده «منصور» همچنین بر جای خالی قهرمان در سینمای ایران و دفاع مقدس تأکید می‌کند: «یکی از گونه‌های جذاب و تأثیرگذار بویژه برای نسل جوان، فیلم‌های قهرمان‌محور است؛ خصوصاً قهرمان‌های واقعی که قابل دسترس هستند. از همان ابتدا نگاهمان این بود که شهید ستاری را به‌عنوان قهرمان معرفی کنیم و در شخصیت‌پردازی یک قهرمان را  به تصویر بکشیم و البته در قهرمان‌پروری به گونه‌ای عمل کنیم که نسل جوان همذات‌پنداری کند و همراه شود. ​​​​«منصور» ناگفته‌ای از 8 سال دفاع مقدس است اما گلوله‌ای در فیلم شلیک نمی‌شود و موضوعش با موضوع امروز جامعه همخوانی دارد. تماشاگر به‌خوبی آن را در اطراف خودش لمس می‌کند.»
اکران سراسری یک فیلم ملی
اکران فیلم سینمایی «منصور» در شهرهای فاقد سینما توسط عماریار در حال انجام است. تاکنون نزدیک به 300 درخواست اکران فیلم از سوی شهرهای فاقد سینما، روستاها، مساجد، دانشگاه‌ها، گروه‌های جهادی و... به ثبت رسیده و همزمان با اکران فیلم در سالن‌های سینما، سینما سیار در حال انجام است. به همت عماریار و با همکاری بنیاد علوی این فیلم در روستاهای دور افتاده کشور نیز برای روستاییان اکران خواهد شد. شعبانی درباره اصرار به نمایش فیلم در روستاهای دورافتاده و شهرهای فاقد سینما توضیح می‌دهد: «منصور» یک فیلم ملی است. ما یک قهرمان ملی داریم که فرمانده نیروی هوایی بوده و لازم است خارج از پایتخت و شهرهای بزرگ نوجوانان و جوانان هم با این شخصیت آشنا شوند. نسل جوان در شهرهای بزرگ تا حدودی با فرمانده‌های جنگ چه سپاه و چه ارتش آشناست اما معرفی آنها در شهرهای کوچک مهجور مانده است. باورمان این بود که مردم کشورمان باید این فیلم را ببینند و بویژه نسل جوان و نوجوان با قهرمانان جنگ، با شخصیت و فداکاری‌شان آشنا شوند.»