زلزله كم سابقه در جنوب سيل در شمال

آرمان ملی: وقوع سه بلای طبیعی شمال، جنوب و مرکز کشور را تحت تاثیر قرار داد. زلزله شدید در استان هرمزگان، سیل در استان گیلان و اعتراض کشاورزان به خشکسالی و بحران بی‌آبی، در اصفهان پازل بلایای طبیعی را در ایران کامل کرد. این موضوع ثابت می‌کند که ایران یکی از بلاخیزترین کشورها و در میان 10 کشور نخست جدول بلایای طبیعی جهان، در رتبه چهارم قرار دارد. متاسفانه در حوادث روزهای گذشته یک شهروند جانش را از دست داد و به خانه‌ هزاران نفر آسیب جدی وارد شد. روز گذشته حوالی ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه نخستین زلزله ۶ ریشتری در منطقه «فین» هرمزگان به وقوع پیوست و یک دقیقه بعد دومین زمین‌لرزه 6.5 ثبت شد، زلزله‌هایی که در عمده شهرهای جنوب شرقی ایران هم احساس گردید. پس از آن حداقــل 10 پس لــرزه در این استــان احساس شد. عمق  زلزله‌های دوگانه ۶‌ریشتری در ۱۵ کیلومتری زمین اعلام شده و در استان‌ها همجوار نیز احساس شد. در ساعت 17 نیز، دو زمین لرزه ۳.۹ و ۴ ریشتری فین و قلعه قاضی در استان کرمان را لرزاند که طبق تیم ارزیاب، خسارتی در پی نداشت، اما در زمین لرزه هرمزگان، شدت زلزله به حدی بود که مردم وحشت زده و سراسیمه به خیابان‌ها ریختند و (تا لحظه تنظیم این گزارش) دو شهروند بندرعباسی بر اثر سقوط تیر برق ودیگری در پی سقوط از ارتفاع جانشان را از دست دادند و 27 نفر مصدوم شدند. همچنین به صدها یا شاید هزار منزل مسکونی آسیب وارد شد که عمدتا در بافت روستایی قرار داشتند. در این شرایط شب گذشته استان‌های جنوبی هرمزگان، کرمان و حتی بوشهر در حالت آماده باش قرار داشتند. جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور نیز به ایسنا گفت: «بیمارستان‌های کرمان و هرمزگان در پی وقوع زمین‌لرزه در حالت آماده‌باش هستند.» در این میان، فعالیت گشت‌های پلیس پس از وقوع زلزله نیز از اقدامات قابل توجه در شب گذشته بود. 
 دستور فوری رئیسی 
در این شرایــط رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیات دولــت، بعد از اطلاع از وقوع زلزله در مناطقی از جنوب کشور از دستگاه‌های ذیربط خواست به وضعیت زلزله زدگان، فورا رسیدگی کنند. سید ابراهیم رئیسی همچنین به محمد مخبر معاون اول خود مأموریت داد به سرعت به این استان زلزله زده سفر کند. رئیس جمهور تاکید کرد: از تمام توان دستگاه های امدادی در استان هرمزگان و در صورت لزوم سایر استان‌ها استفاده شود. پس از دستور رئیسی، مخبر به هرمزگان رفت. همچنین مهدی دوستی، استاندار هرمزگان اعلام کرد: «بر اثر زلزله، خرابی و ریختگی جزئی برخی دیوارها اتفاق افتاده، ولی خوشبختانه خانه‌های مردم سالم است و تلفاتی انسانی نیز در این بخش گزارش نشده است. آب، برق گاز در استان وصل است.» منصور آرامی یک عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: با حضور به موقع نیروهای امدادی و هلال احمر اوضاع در استان تحت کنترل بوده و ابعاد خسارات وارده در حال بررسی است. آنچه که تاکنون برآورد شده تخریب ساختمان ها، منازل، دیوارها، تیرهای برق و ریزش کوه است.
 چرا زلزله خسارت زیادی نداشت؟‌ 


مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله روز گذشته بندرعباس به «آرمان‌ملی» می‌گوید: بندر عباس به ویژه در شمال آن زونی با لرزه خیزی بالا شناخته می‌شود. علی بیت الهی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این زلزله در نزدیکی مراکز جمعیتی رخ داده باشد، با توجه به بافت مسکونی این مناطق که سازه‌های خشت و گلی و بنایی هستند، قطعا مخرب است. وی در ارتباط با به فعال شدن گسل‌های این منطقه نیز خاطر نشان کرد: در رابطه با گسل‌های مسبب این زلزله، احتمال داده می شود که منتهی الیه گسل‌های زاگرس است که در بالای تنگه هرمز واقع شده است، ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد. بندرعباس یک منطقه لرزه خیز است، به ویژه در شمال بندر عباس در جایی که جهت ساز و کار تکتونیکی تغییر می‌کند، بسیار لرزه خیز است. در این منطقه یک گره تکنونیکی واقع شده و زمینلرزه‌های زیادی در این منطقه ایجاد شده و از آن به عنوان یک زون لرزه‌ای یاد می‌شود.
 یک مفقودی و 50 میلیارد خسارت سیل
همزمان، وقوع سیل در استان گیلان، ۱۳ شهرستان بیش از 250 نفر را تحت تاثیر خود قرار داد. شهرستان‌های‌ رودسر، املش، لنگرود، سیاهکل، رودبار، شفت، فومن، صومعه سرا، رضوانشهر، لاهیجان، انزلی، رشت و تالش و ۸۲ روستا درگیر سیل بودند که رانش و آب گرفتگی و همچنین آب شکستگی باعث انسداد مسیر‌ها شد. همچنان طبق اعلام مسئولان، ۳۱ واحد مسکونی و یک واحد تجاری مورد خسارت واقع شدند و ۲۶ نقطه در استان دچار رانش زمین شد که به احداث دیوار حفاظتی نیاز دارند. آن‌طور که  بختیاری سخنگوی سازمان مدیریت گفته است: «در شهرستان صومعه سرا ۲۸ نفر از هموطنان به دلیل آبگرفتگی منازل‌شان توسط سازمان هلال احمر اسکان داده شدند.  هنوز پیرمرد ۷۰ سال در روستای کلاچای شهرستان رودسر مفقود است و (تا لحظه تنظیم این گزارش) عملیات برای پیدا شدن وی توسط تیم های امدادی ادامه دارد.» همچنین مدیرکل مدیریت بحران گیلان، مجموع خسارت وارده به استان در جریان سیل اخیر را بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان دانست و اضافه کرد: «بیشتر خسارت ها در حوزه ابنیه راه، تخریب پل و رانش زمین بوده است.» سیل اخیر در شرایطی به مردم این استان خسارت وارد کرده که سازمان هواشناسی، از فعالیت بارشی از روز سه شنبه (25 آبان) و احتمال طغیان رودخانه‌های استان هشدار داد. 
 اعتراض به خشکسالی 
در این میان، تجمع و راهپیمایی کشاورزان و معترضان بر بستر خشک رودخانه زاینده‌رود نیز خبرساز شد. اعتراضات به عدم تأمین حق‌آبه و خشک شدن زاینده‌رود موجب واکنش مسئولان امر شده شده است. علی‌اکبر‌محرابیان، وزیر نیرو از واگذاری مدیریت آب استان اصفهان به استانداری خبر داد و گفت «قطع به یقین مدیران استان نسبت به مسئولان کشوری از وضعیت آب اطلاعات بیشتری دارند و شایسته است که مدیریت آب استانی شود.» وزیر نیرو همچنین در سفر به اصفهان وعده داد، که رئیس جمهور به دنبال حل این مشکل است.  کشاورزان شرق اصفهان سال‌هاست با مشکل شدید کم‌آبی مواجه‌اند و آنها در طول این سال‌ها بارها تجمع کرده‌اند.