مجلس یا دفتر ازدواج و طلاق؟

آرمان ملی- مطهره شفیعی: ظاهرا دلواپسان مجلس تمایل ندارند جلسات‌شان در فضای آرام و بی‌حاشیه برگزار شود و اظهارات برخی نمایندگان تا چند روز به محل بحث در محافل سیاسی و اجتماعی تبدیل می‌شود مانند دیروز که نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه باید درباره قوانین ازدواج به زندگی پیامبر و امامان دقت کنیم، گفت: «پیامبر اکرم چندین همسر داشتند، امامان ما هیچ کدام تک همسر نبودند، پس آنها چگونه زندگی می‌کردند؟» حسن نوروزی افزود: بر اساس روایات مقدار مهریه برای زن در زمان ازدواج اگر در زمان پیامبر بررسی شود معادل رقمی حدود ۲۸ سکه در شرایط اقتصادی فعلی است و نه بیشتر. وی همچنین اظهارکرد: اینکه یک هزار و ۵۰۰ سکه و ۲ هزار مهریه تعیین می‌شود، غیرشرعی است نتیجه آن نیز این شده است در تهران بالغ بر یک میلیون زن بالای ۳۰ سال مجرد و بدون شوهر داریم و زندگی‌های زیادی از هم پاشیده است. مهریه حضرت موسی (ع) چوپانی برای پدر خانم شان بود، حضرت شعیب(ع) گفت من دخترم را به تو می‌دهم تو ۸ سال برای چوپانی کنی، حضرت موسی(ع) داماد سرخانه هم بودند، چوپانی می‌کردند و زندگی را می‌گذراندند.
 دلواپسان به دنبال چه هستند
به نظر می‌رسد هدف برخی نمایندگان دلواپس از اظهارات حاشیه‌ساز و چالشی مطرح کردن نام خود و تبلیغ این است که در مجلس فعال هستند اما ظاهرا پیش از طرح برخی موضوعات به تبعات و پیشینه آن فکر نمی‌کنند و آن را با شرایط روز کشور نمی‌سنجند مانند همین اظهارات نوری که با واکنش‌هایی همراه بود. ادعای نوروزی درباره چند همسری پیامبر درست است اما آنچه در بیان این نماینده مجلس درباره اهداف چند همسری پیامبر بود با واقعیت تفاوت دارد چرا که به عنوان نمونه آیت‌ا... مکارم شیرازی درباره دلیل چند همسری پیامبر می‌گوید:«تعدّد همسران پیامبر(ص) که غالبا باکره هم نبودند، حکمت‌ها و مصالح دقیقی داشت، از جمله: انگیزه انسانی و عاطفی، در مورد زنانی که اسلام آورده و هجرت کرده و سپس همسران آنها مرده یا شهید شده بودند و نیاز بود کسی به لحاظ مادی و اقتصادی متکفّل سرپرستی یتیمان بازمانده آنها شود». گاهی ازدواج ائمه به سبب مسائل سیاسی پدید می‌آمد که ازدواج امام جواد-علیه السلام- با ام الفضل دختر مأمون از این نمونه است. این تعدد ازدواج با آنچه مدنظر نوروزی است تفاوت دارد؛ چرا که اکنون کشور در شرایط جنگ نیست که تعدادی از زنان بدون همسر و پشتیبان شوند و همچنین اهداف سیاسی در ازدواج‌ها کمرنگ شده است بنابراین نمی‌توان ازدواج‌های چند باره ائمه و پیامبر اسلام را توجیهی برای تعدد زوجات در این مقطع تاریخی دانست. برخی هم مخالف چند همسری هستند چنانکه چندی پیش یک نماینده مجلس در خارج از کشور خواهان مسدود شدن قانونی همه راه‌هایی شد که به ازدواج دوباره مردان ختم می‌شود. به گفته عزت‌ا... یوسفیان‌ملا در دستگاه قضایی کشور موارد زیادی از احکام صادر شده برای مردانی سراغ داریم که به‌راحتی حکم ازدواج مجددشان صادر شده است: « در کشور ما موارد زیادی از این دست از مردان وجود دارد که به محض اینکه وضع مالی‌شان به صورت جزیی تغییر می‌کند، به سراغ ازدواج مجدد می‌روند. این امر خصوصا در جنوب ایران و استان‌های غربی به‌شدت رایج است و زیاد دیده می‌شود و به همین دلیل است که از لحاظ جرم‌شناسی در میان فرزندان این خانواده‌ها به دلیل رهاشدگی میزان جرم و جنایت بالاست.»
 مطهری در دایره دلواپسان
البته اعتقاد به چند همسری تنها از سوی دلواپسان مجلس کنونی مورد  توجه نیست. در ابتدای سال جاری بود که علی مطهری فرزند شهیدمطهری و نماینده سابق مجلس گفت:« تعدد زوجات بسیار حکیمانه‌است. چون زنان آماده‌ ازدواج از تعداد مردان بیشتر است و نباید حق ازدواج کردن را از زنان گرفت. مطهری در سال 98 هم به دفاع از چند همسری پرداخته و گفته بود:« اصل مسأله چند همسری حکمی از احکام اسلام است که به حل یک معضل اجتماعی می‌پردازد. با توجه به وضعیت فعلی جامعه، اگر ما این حکم را اجرا نکنیم، فساد و فحشا در جامعه افزایش پیدا می‌کند. اما موضوع این نیست که بخواهیم این مسله را ترویج کنیم و از همه بخواهیم این کار را انجام دهند. این مسئله ترویج بردار نیست.» برخی اوقات خبرهای تایید نشده درباره چند همسری مسئولان منتشر می‌شود مانند اخیرا که شایعه شده بود علیرضا زاکانی شهردار تهران دارای چند همسر است. در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 1400برخی زاکانی را دارای دو همسر خواندند اما مالک شریعتی سخنگوی ستاد زاکانی در توئیتی نوشت:« تصور این بود که روزی یک خبر جعل شود. ظاهرا نگرانی از آینده، وادارشان کرده با توسل به ابزارهای امنیتی، هر ساعت خبری جعل کنند. مردم بدانند کسی که با تمام مظاهر فساد، نفاق، فتنه، انحراف و... در هر جناح و پستوی امنیتی در افتاده، قبلا جان و آبروی خود را با خدا معامله کرده است.»