سخنگودار شدن دولت مجری گری هاشمی و نامزدی بازیگر مشهدی


 
 
 


 
دولت در 100 روزگی «سخنگو» دار شد 
بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت به عنوان جوان ترین عضو کابینه، دانش آموخته دکترای حقوق عمومی از دانشگاه تهران است 
 
کامیار- پس از سه ‌ماه از استقرار رئیسی در پاستور و بیش از دو ماه از تشکیل کابینه سیزدهم، سرانجام «سخنگوی دولت» انتخاب شد. در جلسه بعدازظهر دیروز هیئت وزیران به ریاست آیت ا... سید ابراهیم رئیسی، علی بهادری جهرمی از سوی اعضای دولت به عنوان سخنگوی هیئت دولت و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت تعیین شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی بهادری جهرمی متولد ۱۳۶۴ در شهرستان گلپایگان است. وی دکترای حقوق عمومی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس است و در تدوین و ترجمه ۴۰ عنوان کتاب در حوزه های حقوق عمومی، حقوق بشر، حقوق تطبیقی و... فعالیت و مشارکت داشته است. از جمله سوابق اجرایی بهادری جهرمی می توان به ریاست مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، عضویت در کمیسیون حقوقی سازمان بازرسی کل کشور، عضویت در مجمع مشورتی حقوقی پژوهشکده شورای نگهبان، رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از حقوق شهروندی و مشاور حقوقی در نهادها و سازمان های عمومی و خصوصی متعدد اشاره کرد.حالا دولت رئیسی  در  صد روزگی «سخنگو» دار شده است. برخی تحلیل گران روند کند انتصابات و انتخاب نشدن سخنگو را یکی از ضعف‌های دولت دانسته و معتقد بودند که هرچه سریع تر باید رفع شود.در دولت  روحانی علاوه بر آن که از طریق جلسات خبری علی ربیعی در قامت سخنگوی دولت سعی در حفظ ارتباط خود با جامعه داشت، محمود واعظی رئیس‌ دفتر رئیس‌ جمهوری نیز به ‌تناوب با اصحاب رسانه ارتباط برقرار می‌کرد و بخشی از بار اطلاع ‌رسانی دولت را به دوش می‌کشید. اما این شرایط در دولت فعلی فراهم نبود، حتی غلامحسین اسماعیلی نیز که ریاست دفتر ابراهیم رئیسی را در نهاد ریاست‌ جمهوری برعهده دارد، تلاشی برای اطلاع ‌رسانی اقدامات دولت سیزدهم نمی‌کرد.ذکر این نکته البته ضرورت دارد که وقتی دولتی بدون سخنگو فعالیت می‌کند، اگر چه به دلیل آن که نمی‌تواند با جامعه ارتباط برقرار کند، به خود ضربه می‌زند اما مهم‌تر از آن، ملت را از مطالبه‌گری و طرح پرسش از طریق رسانه‌ها محروم  می سازد و به این ترتیب، حتی اگر بگوییم در ضربه زدن و ظلم به خود مختار است، طبیعتا نمی‌توان پذیرفت که اختیار آن را نیز دارد که ملت را از حقوق‌شان محروم کند. حتی محمدعلی ابطحی فعال سیاسی یک روز پیش از انتصاب بهادری جهرمی به شرق گفته بود: من فکر می‌کنم آن ‌قدر حوادث و مسائل در هم ریخته شده که دولت جدید اصلا به سخنگویی توجه ندارد، در‌حالی ‌که من معتقد‌م در دوران معاصر و انقلاب ارتباطات، سخنگویی یک امر فرعی نیست بلکه اصلی است که یک رئیس ‌جمهور باید حتی قبل از انتخاب وزرا به فکر یک سخنگوی خوب برای دستگاه اجرایی باشد.حالا اما بهادری جهرمی سخنگوی دولت شده است که می تواند نوید بخش اتفاق خوب در حوزه اطلاع رسانی و انسجام رسانه ای دولت  باشد که این روزها قدری به هم ریخته و سردرگم شده است.گفتنی است، به موجب آیین‌نامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیئت دولت و تشکیل شورای اطلاع‌رسانی دولت که ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۷۶ به تصویب هیئت وزیران رسید، سخنگوی هیئت دولت که ریاست شورای اطلاع رسانی را نیز بر عهده دارد، با پیشنهاد رئیس‌ جمهور و تصویب هیئت وزیران انتخاب می‌شود و وظایفی اعم از اعلام مواضع، سیاست‌ها و خط مشی‌های هیئت دولت در خصوص مسائل و موضوعات داخلی و خارجی کشور به صورت مستمر، اعلام تصمیم‌های هیئت دولت و تشریح مفاد و محتوای کلیه مصوبات، پاسخ گویی به سوالات مطبوعات و رسانه‌ها و انجام مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی و ... را بر عهده دارد.
 
 
 
 
۳ چراغ سفید برای مجری‌بازیگرهای جدید
امیرعلی دانایی، حمیدرضا پگاه، جواد هاشمی و نیما فلاح در مقام مجری برنامه جدیدشان چه عملکردی داشته‌اند؟
 مائده کاشیان  
 
این روزها 4 بازیگر مرد در مقام مجریان جدید تلویزیون دیده می‌شوند. نیما فلاح مسابقه «کهکشان»، سیدجواد هاشمی برنامه «ایستگاه»، حمیدرضا پگاه مسابقه «اتاق  صفر و یک» و امیرعلی دانایی برنامه «رخ‌به‌رخ» را روی آنتن دارند. هرکدام از این چهره‌ها چه عملکردی در حوزه اجرا داشته‌اند، آیا توانسته‌اند توانایی خود را در اجرا نشان دهند؟ امیرعلی دانایی امیرعلی دانایی پیشتر با مسابقه «ستاره‌ساز» تجربه اجرا داشته، اما چون حضور کوتاهی در مسابقه داشت و اجرای آن به محمدرضا احمدی سپرده شد، «رخ به رخ» محصول شبکه دو  را می‌توان نخستین تجربه جدی و مهم او در زمینه اجرا دانست. او در قسمت‌های مختلف برنامه مانند اتاق گریم یا رو‌به‌روی آینه گفت‌وگو با خود، سعی می‌کند به اقتضای فضای آن با لحن متفاوتی صحبت کند. او با مهمان برنامه نیز ارتباط خوبی دارد و گفت‌وگوی صمیمانه‌ای شکل می‌گیرد. حمیدرضا پگاه مسابقه «اتاق صفر و یک» محصول شبکه دو با هدف حمایت از استارت آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین، اولین فرصت حمیدرضا پگاه برای اجراست. ساختار مسابقه طوری است که حمیدرضا پگاه کار سخت و پیچیده‌ای برای اجرا نداشته است. او پلاتو می‌گوید، شرکت‌کنندگان را معرفی می‌کند و طی گپ‌وگفتی کوتاه با آنان، نتایج داوری کارشناسان را اعلام می‌کند. در نتیجه این بازیگر فرصت ویژه‌ای برای نمایش روی جدیدی از توانایی‌اش را نداشته و نمی‌توان اولین تجربه اجرای او را نقطه عطفی در کارنامه‌اش دانست. نیما فلاح ساختار مسابقه «کهکشان» محصول شبکه دو طوری است که در هر مرحله شرکت‌کنندگان را به چالش خاص و پرتحرکی دعوت می‌کند. نیما فلاح نیز در مقام مجری توانسته متناسب با فضای مسابقه، در انتقال احساس هیجان و اضطراب به شرکت‌کنندگان عملکرد خوبی داشته باشد. مدل اجرای او و جنب‌وجوش و هیجانی که در مسابقه دارد، با شخصیتی که از او سراغ داریم فاصله زیادی ندارد، بنابراین هیجان کاذب در مسابقه ایجاد نمی‌کند و نزد مخاطب پذیرفته می‌شود. اصل مسابقه «کهکشان» اما چندان دیده نشده است. جواد هاشمی برنامه «ایستگاه» محصول شبکه نسیم شامل یک بخش نمایشی و یک بخش گفت‌وگو است و جواد هاشمی به عنوان مجری و بازیگر در آن حضور دارد. هاشمی در بخش گفت‌وگو با مهمانان که پیشتر در خیابان مرتکب دعوا و زدوخورد شده‌اند در قامت مجری یا میزبان حضور دارد و بحث را هدایت می‌کند. جواد هاشمی در «ایستگاه» با مهمانان ارتباطی راحت و صمیمی برقرار می‌کند و هنگام رویارویی مهمانان با یکدیگر که طرف های یک دعوا هستند، به اندازه و به موقع وارد بحث می‌شود.             ۲ بازیگر مشهدی  در جمع نامزدهای بهترین بازیگر کمدی جشن حافظ   جواد خواجوی و حمیدرضا حافظ‌ شجری، دو بازیگر مشهدی برای ایفای نقش در سریال نوروز رنگی به عنوان نامزد بهترین بازیگر مرد کمدی بیست‌ویکمین جشن حافظ انتخاب شدند. به گزارش ایسنا، سریال تلویزیونی نوروز رنگی که به عنوان سریال نوروز ۱۴۰۰ از شبکه5 سیما پخش شد، داستان یک خانواده مشهدی در نوروز سال ۱۳۶۷ را روایت می‌کرد. از دیگر بازیگران نامزد در این بخش می‌توان به سعید آقاخانی، کاظم نوربخش و سیروس میمنت برای ایفای نقش در سریال‌های نون‌ خ ۲ و3 و پژمان جمشیدی برای بازی در فیلم‌های زیرخاکی یک و ۲ اشاره کرد.