تیپ‌های شخصیتی

فاطمه فرحمند‪-‬ رفتار انسان نه تنها یک موضوع پیچیده برای درک است بلکه هم چنین می‌تواند غیر قابل پیش‌بینی باشد. هر کس سعی می‌کند درک کند که فرد کناری در مورد چه چیزی فکر می‌کند و یا این که او در شرایط مشخص چگونه عمل خواهد کرد.
با پیشرفت در زمینه روان‌شناسی و درک عمیق‌تر از روان بشر، روان‌شناسان تیپ‌های شخصیتی A، B، C و D را ابداع کرده‌اند. مردم از هر قشر و طبقه‌ی جامعه - بر حسب رفتار و ویژگی‌های شخصیتی که از خود نشان می‌دهند-می‌توانند تحت هر یک از این تیپ‌ها طبقه‌بندی شوند. اما به ندرت می‌توانیم یک تیپ شخصیتی را بیابیم که به تنهایی ویژگی‌های هر یک از این تیپ‌های شخصیتی را نشان دهد. معمولاً فرد جزو تیپی که به طور غالب ویژگی‌های آن را نمایش می‌دهد طبقه‌بندی می‌شود اما برخی ویژگی‌های دیگر نیز وجود دارند که همانند آن‌ها فرد بسته به وضعیت نشان می‌دهد.
تیپ A:
این افراد طبیعت شدیداً مستقلی دارند.


جاه طلبی آنان برای گذاشتن نشانی از خود در این دنیا آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند. آن‌ها خود رو هستند و اهمیت تنظیم هدف، مثبت اندیشی و انگیزه را می‌دانند. اگر شما به بررسی کسانی که جزو این تیپ هستند علاقمند هستید فردی را از طبقه‌ی رهبران تجارت انتخاب کنید. آن‌ها طبیعت رقابتی دارند و بسیار آگاه از زمان هستند. آنان به عنوان افرادی دیده می‌شوند که بی‌قرار هستند و می‌توانند به راحتی مستعد عداوت و دشمنی، پرخاشگری و تهاجم، خشونت و گستاخی باشند. آن‌ها به خاطر تیزی خود در رسیدن به مرکز هر چیزی با عبارت‌های بی‌معنی و رک و صریح مشهور هستند. افراد با تیپ شخصیتی A ریسک‌پذیر هستند که مشخصه یک روح کارآفرین است. آنان این توانایی را دارند که نمایش عملی بودن را هر وقت لازم شد برای حل مشکل نشان دهند. راز چنین افراد موفقی این است که تحت شرایط و لزوم تغییر، بزرگ‌تر نمی‌شوند که سرانجام، آن‌ها را به چیزی تبدیل می‌کند که می‌خواهند باشند.
ویژگی دیگری که این تیپ شخصیتی را مجزا می‌کند این واقعیت است که آن‌ها همیشه نیاز دارند کاری انجام دهند - ایستادن در صف و منتظر ماندن برای اتوبوس یک تنبیه است که همه‌ی آن‌ها می‌توانند فکر کنند که چقدر زمان تلف می‌شود و چگونه می‌توانند کاری با ارزش انجام دهند. صحبت کردن نیز همانند آن است که آن‌ها فعالیت‌های روزانه‌ای را که برای آنان برنامه ریزی کرده بودند از دست می‌دهند. شگفت‌آور نیست که مردم به آنان به عنوان عاشقان کار اشاره می‌کنند- در واقع استراحت کردن به آسانی یا حتی به خواب رفتن سریع در شب برای آنان دشوار است. آن‌ها همچنین مستعد این هستند که سخن دیگران را وقتی که صحبت می‌کنند قطع کنند و تحمل کمی برای بی‌لیاقتی و ناشایستگی از خود نشان دهند. افرادی که جزو تیپ‌های شخصیتی A قرار می‌گیرند مستعد بیماری‌هایی چون فشار خون بالا، استرس، بیماری قلبی و انزوای اجتماعی هستند.
تیپ B:
تیپ‌های شخصیتی B دقیقاً نوع مثبت تیپ‌های شخصیتی A هستند. آنان به ندرت استرس زده می‌شوند حتی در وضعیت‌هایی که استرس‌زا به نظر می‌رسند. آن‌ها در هر وضعیتی شدیداً آسوده هستند و مردم اغلب آن‌ها را به عنوان افراد شاد و خوش‌شانس توصیف می‌کنند. آنان معمولاً در بیشتر وضعیت‌ها بشاش، خوش رو، سبک بار و بی‌خیال هستند و مردم عاشق در کنار آن‌ها بودن هستند چون آن‌ها معمولاً مردم اطراف خود را سرگرم و شاد می‌کنند. افراد جزو این تیپ با کمبود فوریت و ضرورت خود شناخته می‌شوند-آنان این توانایی را دارند که کار را با سرعت خود و بدون توجه به مهلت‌های مقرر شده به انجام برسانند. آن‌ها عاشق این هستند که استراحت بکنند و چیزها را همان طور که می‌آیند بپذیرند.
تیپ‌های شخصیتی B کمتر رقابتی هستند و وقتی که تمام وقت و زندگی خود را صرف یک پروژه می‌کنند در مورد آن استرس زده نمی‌شوند و مدام در مورد نتیجه و موفقیت نگران نیستند. در واقع آن‌ها این توانایی را دارند که شکست‌ها را به خوبی مدیریت کنند -آن‌ها را به عنوان موانع ببینند و به سمت پروژه‌های دیگر پیش بروند.
فاکتور دیگری که آن‌ها را مجزا می‌کند این است که آنان به شدت صبور هستند و این صبر و شکیبایی خود را در بیشتر شرایط پر تنش و استرس‌زا حفظ می‌کنند. آن‌ها هرگز موافق فشار و پرخاش نیستند و در مورد هیچ چیزی هرگز عصبانی نمی‌شوند و از کوره در نمی‌روند. هم چنین آن‌ها خیلی متحمل و بردبار، انعطاف‌پذیر و سازگار با شرایط هستند و به ندرت در مورد چیزها ناله و شکایت می‌کنند.
آن‌ها یک زندگی اجتماعی لبریز را رهبری می‌کنند چون برقراری ارتباط با مردم و ایجاد روابط عاطفی محکم با آن‌ها را دوست دارند و به خاطر بشاش و شاد رو بودن و طبیعت سرگرم کننده، به راحتی رابطه دوستی برقرار می‌کنند.
تیپ C:
این تیپ شخصیتی معمولاً شامل درون گرایان علاقمند به جزئیات است که آنان را از بقیه تیپ‌ها جدا می‌کند. آن‌ها می‌توانند بهشت و جهنم را وارونه و یا سر و ته کنند تا واقعیتی را که به آن علاقه دارند بیابند قبل از این که آن را به تکه‌هایی تبدیل کنند تا فرآیند را از نو شروع کنند. آن‌ها چیزها را در حد سطحی نمی‌پذیرند و علاقمند به این هستند که دریابند چیزها دقیقاً چگونه کار می‌کنند. آنان خیلی به صورت اصولی و تحلیلی می‌اندیشند و بر حسب تحقیق و اطلاعاتی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند تصمیم می‌گیرند. به خاطر این واقعیت آن‌ها حلّالان مشکل طبیعی هستند چون بر جزئیات تمرکز می‌کنند و توانایی این را دارند که به چیزها توجه کنند و آن‌ها را منطقی کنند که تیپ‌های شخصیتی دیگر ممکن است این کارها را خیلی به آسانی انجام ندهند. بسیار حساس هستند و همچنین به خاطر ویژگی‌های شخصیتی دیگر مثل عمیق و اندیشمند بودن شناخته شده هستند.
این افراد تمایل دارند از جامعه و یا تعامل انسانی فاصله بگیرند. تنظیم واقعیت‌ها در یک ترتیب منطقی چیزی است که این افراد را پیش می‌راند. شما می‌توانید افراد با تیپ شخصیتی C را در حسابداران، برنامه‌ریزان کامپیوتر و غیره بیابید. بیرون آمدن از پوسته‌ی خود و برقراری ارتباط با افراد دیگر برای آنان سخت و دشوار است اما وقتی که به اعداد و منطق می‌رسد آن‌ها شدیداً لایق هستند و صلاحیت دارند. طبیعت محافظه‌کار نشانه‌ی تیپ‌های شخصیتی C است و آن‌ها محتاط نیز هستند. ریسک‌پذیری گزینه‌ی خیلی جالبی برای این افراد که دوست دارند اقدام به انجام کاری بکنند تا این که تمام واقعیت‌ها را با شانه‌ی دندانه ریز بررسی کنند، نیست.
دقیق و سخت گیر بودن با جزئیات و اطلاعات و مفتخر بودن به پشتیبانی شدن از هر تصمیمی با تحقیق، باعث شده است که آن‌ها رابطه‌ی خوبی با انتقاد نداشته باشند. همچنین آن‌ها نسبت به مردم اطراف خود بسیار انتقادی هستند.
تیپ D:
این افراد واقعاً به قوه‌ی جبر اعتقاد دارند که هیچ کمبودی از آن ندارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که به مسیرهای طی شده و کارهای معمول تثبیت شده و بدون تغییر، بچسبند. اینها پیروان اعمال گذرانده شده و مجریان دستورهای مستقیم هستند. آن‌ها هنگام انجام کار، تمام تلاش خود را می‌کنند و هنگام عهده دار شدن مسئولیت و یا ریسک حتی گردن خود را نیز صاف نمی‌کنند. به کمک متخصصان در زمینه بهبود شخصیت و از طریق نیروی صرف و محض خود - انگیزشی و یا خود - اصلاحی، این افراد می‌توانند تا حدودی بر این معلولیت خود غلبه کنند.
این افراد که ۲۱ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، مبتلا به احساسات منفی چون نگرانی، کج خلقی، زودرنجی، افسردگی و دلتنگی و غیره هستند و به ندرت احساس خود - اطمینانی می‌کنند. برای جلوگیری از طرد شدن، آن‌ها از باز بودن و در میان گذاشتن احساسات منفی خود اجتناب می‌کنند. این موجب می‌شود که آن‌ها از مقادیر عظیمی از استرس رنج ببرند که باعث می‌شود آن‌ها مستعد بیماری‌های قلبی باشند. مطالعات نشان می‌دهد که ۱۸ تا ۵۳ درصد از بیماران قلبی تیپ شخصیتی D دارند.