صد روز عزم انقلابی و مدیریت جهادی

اگر شروع به کار دولت سیزدهم را ۱۴ مرداد (روز مراسم تحلیف) قرار بدهیم ۲۴ آبان ماه صدمین روز ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی محسوب می‌گردد. آیت‌الله رئیسی در این مدت کوتاه نشان داده که بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب قصد دارد بر تجربه تلخ و فرصت سوز اسلام غیرانقلابی و لیبرالی خط بطلان کشیده و با بازگشت به الگو‌های اسلام انقلابی و اسلام ناب محمدی و طبق تعالیم و منویات امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای به‌عنوان خلف صالح وی امید و اعتماد را به ملت بزرگ ایران برگردانده و طعم شیرین اسلام ناب محمدی و اسلام عدالت گستر، علم پرور، ظلم ستیز و اسلام مردم دوست را به آنان بچشاند. آقای رئیسی نشان داده که در پی تحقق اوصاف قرآنی امت پیامبر خاتم (ص)، خشوع و تواضع در برابر مردم و شدید در برابر مستکبران و استعمارگران خارجی (اشداء علی‌الکفار رحماء بینهم) است.
ریل‌گذاری آیت‌الله رئیسی در این مدت کوتاه در تمامی حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تصویری بسیار شفاف و روشن از دولتی خادم مردم، پرتحرک، پرتلاش و خستگی ناپذیر، دلسوز، باصداقت، امیدآفرین، اعتمادساز، بانشاط، مصمم و باپشتکار، مؤمن و انقلابی، باانگیزه و دولتی مردم دوست و در کنار مردم را نشان می‌دهد. ایشان در همین مدت اندک در انتصابات و به کارگیری مدیران به خوبی ثابت کرده اولین دولتی است که به مدیریت اتوبوسی و تک جناحی اعتقاد نداشته و با تعامل فراجناحی با احزاب و جریانات سیاسی، در پی استفاده حداکثری از ظرفیت نیرو‌های خوش فکر و متعهد و مؤمن به اهداف نظام است.
آقای رئیسی نشان داده که بیش از آن‌که حرف بزند اهل عمل انقلابی است. بی‌شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و اقدامات مثبت و مؤثر دولت سیزدهم تغییر بنیادین در سیاست خارجی است. دولت‌های پیشین همگی بر اساس آموزه‌های لیبرال سرمایه داری غربی، در تنظیم روابط با کشور‌های جهان نگاه به غرب را دنبال کرده و عمدتاً از ظرفیت‌های موجود در شرق و به‌ویژه ظرفیت بی نظیر دولت‌های همسایه غفلت کرده بودند، اما دولت سیزدهم در همین مدت بسیار اندک منطبق با شعار بنیادین «نه شرقی، نه غربی» و بر اساس اصول بنیادین «عزت، حکمت و مصلحت» و در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب، موفق به اصلاح ریل‌گذاری سیاست خارجی کشور شده و از پیوستن ایران به جمع سازمان همکاری‌های شانگ‌های به‌عنوان مهم‌ترین اقدام دولت در این زمینه یاد می‌شود. تلاش دولت سیزدهم در همگرایی بین کشور‌های همسایه و منطقه حقیقتاً درخور تحسین است.
رئیس‌جمهور اینک نماینده گفتمان اسلام انقلابی است که طی سه دهه گذشته از سوی منادیان و مروجان اسلام غیرانقلابی و لیبرالی به جفا مورد ظلم واقع شده و به حاشیه رانده شده بود. مردم حتی جمعه‌ها هم گرمی و سایه پرمهر اسلام انقلابی و مردم دوست را بر سر خود احساس می‌کنند و با مدیران پیشین که جمعه متوجه تغییر قیمت بنزین می‌شدند مقایسه کرده و به آینده امیدوار می‌شوند. همراهی تقریباً صد درصدی مردم با رئیس‌جمهور در حادثه خرابکاری در سامانه هوشمند سوخت که در نوع خود بی سابقه بوده و ظرفیت تخریبی آن ده‌ها برابر بیشتر از فتنه بنزینی آبان ۹۸ بوده، نمونه‌ای کامل از اعتماد مردم به رئیس‌جمهور و امید به فردای روشن است. در شرایطی که دولت روحانی زلف واردات واکسن و بسیاری از امور کشور را به تسلیم شدن در برابر زورگویی و زیاده خواهی غربی‌ها و پیوستن به قرارداد‌های استعماری آنان نظیر FATF و ۲۰۳۰ گره زده بود، دولت سیزدهم با دیپلماسی و منطق مقاومت و ایستادگی و بدون تمکین از مطالبات ظالمانه و استعماری دول غربی، در مدت کمتر از سه ماه موفق به واردات و تأمین حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن شده و شگفتی ساز در افکار عمومی شده است. رئیسی نشان داده که در تمام امور داخلی و بین‌المللی، سیاست خارجی، حل مشکلات استانی و محلی، برخورد با معضلات و مشکلات کلان کشور، راه اندازی کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی ورشکسته و تعطیل شده و رونق تولید رویکردی جهادی و عزمی انقلابی دارد. او کشور را معطل وعده‌های پوچ و بدون پشتوانه دولت‌های بیگانه نکرده است و با نگاه به داخل قویاً در پی تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی است. رئیسی نشان داده که هیچ بن‌بستی را به رسمیت نمی‌شناسد و روی توکل به پروردگار و کمک مردم حساب ویژه باز کرده است.


آنچه که بیان شد نگاهی کلی به ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری و عملکرد کلان دولت سیزدهم بود که بسیاری از نقایص و ضعف‌های دولت را پوشش داده است. این روز‌ها بسیاری از صاحب‌نظران صریحاً مواردی نظیر «تردید و کندی سرعت انتصابات و حذف مدیران ناموفق و بعضاً مسئله دار دولت قبل»، «فقدان اقدامات ضربتی در حوزه اقتصاد»، «ضعف مشهود در نبود تیم منسجم رسانه ای»، «نشنیدن صدای واحد از دولت در حوزه اقتصادی»، «تأکید بر اثر معکوس سفر‌های استانی در بلند مدت در صورت مشهود نبودن آثار عملی سفرها» و «فقدان راهبرد مشخص در حوزه مهار نرخ ارز و تورم و تقویت پول ملی» را به‌عنوان نقطه ضعف دولت سیزدهم یاد می‌کنند، اما در عین حال معتقدند که در مجموع رئیسی در سه ماه گذشته در افکار عمومی نمره قابل قبولی دریافت کرده و مردم از وی با محبوبیت یاد می‌کنند و بر این باورند که دولت سیزدهم صادقانه و با تمام ظرفیت خود به میدان حل مشکلات کشور آمده است.
صاحب نظران براین باورند که اگرچه بررسی و نظر دادن درباره اقدامات اجرایی دولت در یک بازه زمانی کوتاه و سه ماهه کاری شتابزده، عجولانه و غیر واقعی به نظر می‌رسد، اما اقدامات اجرایی دولت سیزدهم در همین مدت کوتاه در اموری مانند «شتاب در واکسیناسیون»، «سفر‌های استانی و گفت‌وگوی مستقیم و صمیمی با مردم در محروم‌ترین نقاط کشور»، «شفاف‌سازی و خارج کردن صورت وضعیت شرکت‌های دولتی و بانک‌ها از پستو‌های محرمانگی»، «تأمین کالا‌های اساسی»، «آرامش بخشی به مردم و پرهیز از التهاب آفرینی»، «ریل‌گذاری و ایجاد تحرک در ساخت مسکن و خروج مسکن از رکود سیاست‌گذاری»، «برگزاری منظم و مؤثر جلسات سران قوا»، «شفافیت و گزارش دهی مستمر به مردم»، «ورود بهنگام و اثربخش در کلیه مسائل جاری و اتفاقات غیر مترقبه»، «صداقت با مردم به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه دولت»، «عزم جهادی برای مبارزه با فساد اقتصادی و اداری» و «تلاش برای استقرار عدالت» از دولت آیت‌الله رئیسی دولتی مصمم و متعهد را تصویر نموده است.
آیت‌الله رئیسی در طی نمودن مسیر پرمشکل و غلبه بر ده‌ها مشکل اساسی و بنیادین نظیر رشد وحشتناک و افسار گسیخته نقدینگی و بدهی‌های فلج‌کننده به ارث مانده از دولت روحانی باید بداند که حداقل با دو مشکل ریشه‌ای دست و پنجه نرم کند. مشکل اول موضوع تلاش نفوذ جریانی برای زمین زدن دولت و ناامیدسازی و بی‌اعتماد کردن مردم به دولت و نظام است. دشمن خارجی که طی سه دهه گذشته موفق به نفوذ در ساختار‌ها و اجزا و کلیه نشانگاه‌های نظام شده است خوب می‌داند که موفقیت دولت انقلابی به منزله شکست برنامه‌های ۳۰‌ساله آنان در کشور ایران خواهد بود. از طرف دیگر مسببان وضع موجود و جریان بازنده در اردوگاه اصلاح‌طلبان به‌عنوان دومین مشکل پیش پای دولت برای زمین زدن دولت حاضر به‌عنوان تنها راه بازگشت به قدرت تلاش می‌کنند. در واقع دولت سیزدهم در حوزه اقدامات ایجابی باید مستمراً برای شیرین‌تر شدن ذائقه مردم و حل مشکلات تلاش کند و در حوزه اقدامات سلبی باید شدیداً مراقب تحریکات وحدت شکن، ناامیدکننده، دوقطبی‌ساز و دلسرد کننده‌ی باند‌های قدرت و ثروت اعم از قاسطین و مارقین و ناکثین و تلاش شبکه نفوذی‌ها باشد که هر گونه غفلت از آن‌ها تمام تلاش‌های ایجابی دولت را بی اثر کرده و به ناامیدی و بی اعتمادی مردم به دولت و نظام خواهد انجامید.